دیدار از سادات در «عید غدیر» تجدید بیعت با اهل بیت (ع) است

دکتر معارفی با بیان اینکه دیدار از سادات در عید غدیر تجدید بیعت با اهل بیت (ع) است گفت: سادات هم با گشاده رویی در این روز بزرگ درب خانه خود را به روی همه دوستدارادن اهل بیت باز می کنند و هدایای کوچکی تهیه کرده و به آنها می دهند.

دکتر «محسن معارفی» در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: تا کنون به معنای کلمه «عید» دقت کردید؟ عید یعنی «بازگشت» و از کلمه عربی «عود» گرفته شده است، یعنی روزی که یک حادثه و یک پیروزی بزرگی رخ دهد و ما بخواهیم به دلیل بزرگداشت و اهمیتش مجدد آن روز را برگردانیم و گرامی بداریم، قطعا برای گرامیداشت آن روز نیازمند آداب و رسوم خاصی هستیم که در آن روز باید رعایت شود. لذا آداب و رسوم در بزرگداشت هر مناسبت و عیدی نقش مهم و اساسی دارد.

 

رئیس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه جامعه المصطفی(ص)؛ اظهار کرد: طبعا این آداب و رسوم باید متناسب با آن اتفاق و رخدادی باشد که ما می خواهیم آن را گرامی بداریم . به عنوان مثال اگر عید قربان و داستان قربانی حضرت اسماعیل(ع) و حضرت ابراهیم (ع) است باید آداب مخصوص آن روز را اجرا کنیم که قربانی کردن یکی از این آداب است یا در عید غدیر هم باید متناسب با آداب آن روز را رعایت و اجرا کنیم.

 

 وی تصریح کرد: هر چه اهمیت آن حادثه بزرگتر باشد، اهمیت آداب و رسوم  آن حادثه هم مهمتر می شود در واقع اهمیت هر آداب و رسومی به اهمیت وقوع آن حادثه بزرگ بستگی دارد، عید غدیر که به عنوان بزرگترین عید الهی در کتب دینی ما محسوب می شود، از بزرگترین و تاثیر گذارترین حوادث جهان اسلام  است در این روز محبت و ولایت امیر المومنین (ع) توسط پیامبر اسلام  اعلام می شود  و طبعا بزرگداشت این واقعه هم بسیار مهم و حیاتی است

 

معارفی افزود: اهل بیت(ع) نسبت به بزرگداست دو حادثه ،اهتمام بسیار زیادی قایل بودند و شفارش می نمودند،یکی بزرگداشت غدیر و دیگری بزرگداشت عاشورا، چون این دو حادثه نقش مهمی در احیای گفتمان اهل بیت (ع) ایفا می  کردند در این روز اهل بیت(ع) تعدادی از شیعیان و شعرا را به منزل خود دعوت می کردنند، شعرا به مدیحه سرایی می پرداختند و اهل بیت (ع) نیز به آنها هدیه می دانند، این مراسم در جاهایی که دسترسی به امامان آسان نبود با رفتن مردم به منازل نمایندگان امام ، منازل علما و منازل سادات  و فرزندان اهل بیت (ع) انجام می شد.

 

رئیس پژوهشکده ی علوم انسانی پژوهشگاه جامعه المصطفی(ص) گفت: امروزه هم یکی از مهمترین آداب و رسوم  عید، رفتن به منازل سادات و سرکشی از فرزندان اهل بیت (ع) است، مومنین و محبین اهل بیت (ع) به شکرانه حادثه مهم روز غدیر به منزل سادات رفته و با اهل بیت (ع) تجدید بیعت می کنند، سادات هم با گشاده رویی در این روز بزرگ درب خانه خود را به روی همه دوستدارادن اهل بیت باز می کنند و هدایای کوچکی تهیه کرده و به آنها می دهند تا در این شادی  بزرگ نقشی داشته باشند البته هم میزبان و هم مهمانان هر دو به قصد تقرب این کارها را انجام می دهند و امیدوارند که مقبول درگاه الهی قرار بگیرد و به یکدیگر می گویند که خداوند متعال را شکر که ما را از محبین اهل بیت (ع) قرار دادنند.

کد خبر 1197002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha