پیروی از ولایت الهی و دوری از ولایت شیطان برای نسل جوان تبیین شود

حجت الاسلام اصغر شاهرخی گفت: باید ضرورت پیروی از ولایت الهی و دوری از ولایت شیطان و طاغوت را به نسل جوان تفهیم کرد.

 خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان: غدیر خم نام ناحیه‌ای در میان مکه و مدینه است که بر سر راه حاجیان قرار دارد و پیامبر اکرم (ص) در ۱۸ ذی‌ الحجه سال دهم هجری در هنگام بازگشت از حج‌ الوداع در این محل از سوی خداوند متعال مامور شد تا حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین و امام امت اسلامی معرفی کند.

 

پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و کوتاهی در خصوص واقعه غدیر و جانشینی امیر المومنین علی (ع) موجب شد تا حوادث تلخی همچون آتش زدن درب خانه حضرت زهرا (س)، شکستن پهلوی این بانوی گرامی و سقط فرزندش و نیز غصب خلافت حضرت علی (ع) و خانه نشینی آن حضرت روی دهد.

 

اما کوتاهی در غدیر به این حوادث ختم نشد بلکه حادثه ای بس تلخ تر و عظیم تر را به وجود آورد، واقعه عاشورا محصول کوتاهی و فراموشی غدیر بود، حادثه ای که در آن امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت که درک درستی از غدیر داشتند به شهادت رسیده و سرهای قدسی آنها بر سر نیزه ها شد و اهل بیت شان نیز به اسارت گرفته شدند.

 

در ادامه مصاحبه اختصاصی خبرنگار خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام «اصغر شاهرخی» از اساتید دانشگاه جیرفت درباره اهمیت غدیر را می خوانید؛

 

با توجه به این که رسول اکرم (ص) به عنوان پیامبر زمان خود از سوی مردم پذیرفته شده بود و کلام ایشان در بین مردم نافذ بود چرا در واقعه غدیر مردم کلام پیامبر را زمین گذاشتند؟

 

از چند منظر می‌توان به این مسئله توجه کرد اول این که در آن زمان علی رغم تلاش های پیامبر (ص) همچنان تفکر قبیله گرایی در بین مردم وجود داشت بنابراین توقع داشتند پیامبر (ص) جانشین بعد از خود را از بین آن قبایل انتخاب کند.

 

دوم نگاه مردم زمان پیامبر اکرم (ص) به مسئله خلافت اساسا یک مسئله دنیوی و قدرت طلبی بود تا پذیرش یک ولایت الهی که حافظ دین و مبین قرآن و مجری احکام الهی باشد، تا جایی که قدرت طلبی برخی از افراد، آن ها را در مقابل کلام پیامبر (ص) و حتی کلام خداوند قرار داد و نمونه های فراوانی از این مخالفت ها در تاریخ انبیای دیگر هم وجود دارد.

 

برخی از افرادی که با ولایت امام علی (ع) مخالفت کردند فریفته دنیا طلبی و ریاست بودند زیرا بسیاری از این افراد که به ظاهر مسلمان بودند، در باطن و خلوت خود حتی اعتقادی به اسلام و پیامبر (ص) نداشتند، این افراد منافق با توجه به شرایط زمانه خود را در صف مسلمانان قرار دادند و برای بعد از رحلت پیامبر (ص) برنامه داشتند.

 

به طور مثال جریان صحیفه ملعونه ای که ابتدا ۶ نفر هم قسم شدند که اجازه ندهند خلافت به امام علی (ع) برسد در تاریخ ثبت است.

 

نمونه های تاریخی دیگری هم وجود دارد که با کلام پیامبر (ص) مخالف شده از عدم همراهی با سپاه اسامه بن زید تا مخالفت با نوشتن وصیت نامه پیامبر و موارد دیگر.

 

در تاریخ انبیای سلف هم اینگونه موارد وجود دارد؛ برای نمونه داستان وعده خداوند به حضرت موسی که قرار بود ۳۰ روز طول بکشد و وقتی ۱۰ روز به آن اضافه شد سامری که در بین یاران حضرت موسی بود گوساله ای درست کرد و مردم را گوساله پرست کرد هر چند حضرت هارون به عنوان جانشین حضرت موسی در بین آنها بود و تلاش کرد اما کسی گوش نداد.

 

(نماز مستحبی دهه اول ذی الحجه که آیه و واعدنا موسی ثلاثین در آن خوانده می شود شاید می خواهد به ما گوشزد کند حواستان باشد قوم حضرت موسی می دانستند او زنده است و بر می گردد ولی جانشینش را کنار زدن و گوساله پرست شدن پس مواظب باشید.)

نکته دیگری که لازم است دقت شود این که همه مسلمانان حرف پیامبر (ص) را زمین  نگذاشتند بلکه عده‌ای بعد از رحلت آن حضرت پشت سر امام علی (ع) ایستادند و حمایت کردند اما متاسفانه تعداد این افراد اندک بود.

 

 آن زمان هم یشتر خواص جامع تصمیم گیرنده بودند و عوام از آنها پیروی می کردند و این گونه نبود که همه مردم با خلافت امیر مومنان علی بن ابی طالب مخالف باشند بلکه به هر سمت و سویی که خواص حرکت می کردند آنها هم پشت سرشان بودند در واقع همان نگاه قبیله‌گرایی حاکم بود.

 

در زمان ظهور موضوع ولایت ولایتعهدی چگونه رقم خواهد خورد؟

 

اول باید قبل از ظهور یک آمادگی در جامعه بشریت به وجود بیاید این آمادگی محقق نمی‌شود مگر بعد از استیصال و درماندگی جامعه بشری از مسیر غیر الهی که خودشان انتخاب کردند که با آگاهی دادن به جامعه بشری و آماده کردن مردم توسط جبهه حق و جریان الهی‌ محقق می شود.

 

به خوبی می‌دانیم برای تحقق ظهور همراهی مردم لازم است و اساساً خداوند نمی‌خواهد به اجبار مردم را وادار به پذیرش راه حق کند.

 

ثانیا‌ بعد از یک همراهی و آمادگی ابتدایی که به وجود آمده است اتفاقات و معجزاتی رخ می دهد که عده زیادی از مردم به سوی جبهه حق ولایت عظمای الهی توسط امام زمان (عج) گرایش پیدا می‌کنند و ولایت اهل بیت (ع) را می پذیرند.

 

ثالثا این اتفاق یک شبه و یا یک روزه رخ نمی دهد بلکه بعد از مدتی  و حتی بعد از درگیری که بین جبهه حق و باطل به وجود می‌آید که در نهایت پیروزی به نفع جبهه حق می‌شود.

 

موضوع ولایتعهدی در عصر حاضر و برای نسل جدید چگونه باید تفهیم شود؟

 

اول آن که باید ضرورت پیروی از ولایت الهی و دوری از ولایت شیطان و طاغوت را به نسل جوان تفهیم کرد؛ مثلا قضیه مسیر ولایت که از زمان حضرت آدم شروع می شود و در همه ادوار و اعصار حجت و ولی از طرف خداوند بر روی زمین بوده است تا هم مسیر صحیح را به بندگان نشان دهد و هم به عنوان راهنما و واسطه فیض الهی و هم مجری قانون الهی باشد.

 

در ثانی اثرات منفی و مشکلات دنیایی و اخروی جوامعی که در مسیر ولایت الهی قرار نداشتند را به آنها گوشزد کرد، یادآوری این نکته که بعد از رحلت پیامبر (ص) مسیر ولایت معصوم (ع) پایان نیافته بلکه لازم است در هر عصر و زمانی یک ولی معصوم منصوب از سوی خداوند وجود داشته باشد تا بندگان را در مسیر بندگی خدا رهنمون کند.

کد خبر 1197156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha