بندر آستارا در عید ولایت و اکمال دین غرق در شور و شادی است

به مناسبت عید ولایت و اکمال دین بندر آستارا غرق در جشن و سرور و شادمانی است و مردم مرزنشین این شهرستان با برگزاری آیین‌هایی این ایام را جشن گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، بندر مرزی آستارا همزمان با عید سعید غدیر خم سراسر نور شادی است و عاشقان ولایت و امامت و ساقی کوثر، با برگزاری مراسم‌های مختلف این عید فرخنده را گرامی می‌دارند.

 

مردم غربی‌ترین شهرستان گیلان عیدی را جشن گرفتن که پیامبر گرامی اسلام درباره آن فرمود «روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد آن روز برادرم علی بن ابیطالب(ع) را به‌عنوان پرچم‌دار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به‌عنوان دین برای آنان پسندید .»

 

در جشن ولایت مولای متقیان حضرت علی(ع) و عید غدیر در مساجد شهری و روستایی، میادین و منازل جشن و مراسمات مولودی‌خوانی شب گذشته برگزار و امروز نیز در حال برگزاری است.

 

مردمان این خطه از کشورمان همانند دیگر هموطنانمان دیشب و امروز در یک سنت دیرینه به دیدار سادات رفته و عید غدیر را به آنها تبریک گفتند.

 

همزمان با این عید فرخنده تعدادی از زوجین آستارایی نیز این روز را برای آغاز زندگی مشترکشان انتخاب کرده و صدای بوق خودروی عروس‌ها و  دامادها نیز در خیابان‌های شهر به گوش می‌رسد.

 

به مناسبت این ایام فرخنده میادین و معابر بندر آستارا آذین‌بندی شده و بر سردرب مساجد، ادارات، مغازه‌ها و منازل پرچم و پارچه نوشته‌هایی با موضوع غدیر و آغاز ولایت و امامت حضرت علی(ع) نصب شده است.

 

حرم مطهر امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع) نیز چهره دیگری دارد و آیین‌ها و برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی در این بقعه متبرکه در حال اجراست.

 

در راستای سنت حسنه کمک به‌ نیازمندان و سیره حضرت علی(ع) بسته‌‌های معیشتی و غذای گرم توسط گروه‌های جهادی، مساجد و شهروندان تهیه شده که در قالب طرح«اطعام غدیر» بین نیازمندان توزیع می‌شود.

 

به مناسبت عید سعید غدیر خم همچنین در چهارراه‌های شهر و جلوی مساجد به صورت خودجوش ایستگاه‌های صلواتی برپا شده و نوجوانان و جوانان با شربت و شیرینی از شهروندان پذیرایی می‌کنند.

 

کاروان شادی خودرویی ساعت ۶ عصر امروز در خیابان‌های شهر مرزی بندر آستارا راه‌اندازی می‌شود و برنامه‌های متنوع دیگری نیز به همت بنیاد غدیر تدارک دیده شده که در این شهرستان در حال اجراء است.

 

شب گذشته آسمان بندر آستارا در چند نقطه از این شهر مرزی به مناسبت عید سعید غدیر خم نورافشانی شد و امشب نیز مراسم نورافشانی در چند نقطه دیگر شهر برگزار می‌شود.

 

گفتنی است، در ۱۸ ذی الحجه سال ۱۰ هجری قمری، در آخرین حج پیامبر(ص) که به حجه‌الوداع معروف است بیش از ۱۲۰ هزار تن شرکت کردند که بعد از پایان حج، در مکانی میان مکه و مدینه به نام غدیر خم بر پیامبر موضوع جانشینی و امامت علی(ع) از سوی وحی الهی ابلاغ شد و این روز عید غدیر نام گرفته است.

 

 

کد خبر 1197278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha