گره‌گشایی از مردم لازمه نهضت بازگشت به مسجد است/مسجدی‌ها نقش کلیدی در جهاد تبیین دارند

یک خطیب مذهبی ایجاد جاذبه را عاملی مهم در نهضت بازگشت به مسجد دانست و گفت: اگر کارکردهای اصلی مسجد احیاء و تقویت شود و مساجد محل گره‌گشایی از مشکلات مردم باشند، این نهضت محقق می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین «علی نظری منفرد»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با تاکید بر توجه خطبا و ائمه جماعات به موضوع جهاد تبیین، اظهار کرد: جهاد تبیین باید در سه عرصه اعتقادات و دین، اخلاق و احکام رخ دهد و در تبیین آن ائمه جماعات، خطبا و اهل منبر نقش قابل توجهی دارند.

 

این خطیب و کارشناس حوزه دین بر لزوم بهره گیری از ابزار هنر و تهیه فیلم های اثرگذار برای تبیین دستاوردها و توجه به مقوله جهاد تبیین تاکید کرد و گفت: امروز باید ائمه جماعات و اهل منبر برای جهاد تبیین، در عرصه فضای مجازی حضور پررنگی داشته باشند و حقایق دین را تبلیغ کنند.

 

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در قرآن کریم بر اهتمام به موضوع جهاد تبیین تاکید شده است، تصریح کرد: خداوند در آیه ۳۹ سوره مبارکه احزاب می فرماید: «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا؛ آنان که تبلیغ رسالت خدا کنند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند و خدا برای حساب به تنهایی کفایت می‌کند». این آیه ثابت می کند که در عرصه ها و حوزه های گوناگون اهل منبر باید مبین باشند و به روشنگری مردم بپردازند، چراکه دشمن درصدد تخریب و تنزل افکار، اعتقاد و ایمان مردم است و تلاش می کند که خودباوری و اتکا را از جوانان بگیرد.

 

وی با اشاره به الزامات تحقق نهضت بازگشت به مسجد، گفت: مسجد مکانی مقدس برای ارتقای معنویت انسان است و در آیه ۱۰۸ سوره مبارکه توبه هم آمده است: «فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ، در آن مسجد(قبا) مردان پاکی که مشتاق تهذیب نفوس خودند درآیند، و خدا مردان پاک مهذّب را دوست می‌دارد.» وقتی معارف دین در مسجد برای مردم تبیین شود و مردم به باورهای لازم برسند، معنویت مسجد روح آنها را پاک می کند و به طور قطع مردم سعی می کنند از این مکان مقدس بهره برداری داشته باشند.

 

حجت الاسلام نظری منفرد تاکید کرد: اما وقتی به کارکردهای اصلی مسجد توجه نشود و مسجد پایگاهی برای رسیدگی به مشکلات و مسائل مردم نباشد، حضور مردم در این خانه های مقدس کمرنگ می شود.

 

این خطیب و منبری فراهم کردن جذابیت های مساجد را عاملی مهم در تحقق نهضت بازگشت به مسجد دانست و خاطرنشان کرد: انسان با حضور در مسجد، به آرامش معنوی دست می یابد و چشم، زبان و گوشش نیز مطهر می شود. بنابر این، باید عوامل جذابیت مساجد را برای حضور همه آحاد مردم در این مکان مقدس فراهم کرد.

 

گفتگو از فاطمه اقبالی

 

 

کد خبر 1197304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha