نخستین نشست هم اندیشی توسعه گردشگری روستایی گلسرک برگزار می شود

نخستین نشست هم اندیشی توسعه گردشگری روستایی گلسرک با محوریت جنگل های هیرکانی عصر امروز در کاروانسرای لات برگزار می شود.

«سجاد صولت شهرستانی‌» در گفتگو با خبرگزاری شبستان از رشت با اشاره به برگزاری نخستین نشست هم اندیشی توسعه گردشگری روستایی گلسرک با محوریت جنگل‌های هیرکانی درباره اهداف این نشست اظهار کرد: هدف از این نشست هم اندیشی، آشنایی با میراث طبیعی جنگل‌های هیرکانی از یک سو و کارگاه آموزشی آشنایی با این میراث طبیعی و مدیریت صحیح پسماند است.

 

دهیار روستای گلسرک با اشاره به ثبت جنگل‌های هیرکانی در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو - که در سال ۱۳۹۸ در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، تشکیل شد-، گفت: از جنگل‌های هیرکانی به نام «فسیل زنده» یا موزه طبیعی یاد می‌شود. این جنگل‌ها نوار سبزی به طول ۸۵۰ کیلومتر است که از جلگه گرگان تا قسمتی از کشور آذربایجان کشیده شده است. این جنگل‌ها را مادر جنگل‌های جوان اروپا و شمال آمریکا می‌دانند. زیرا بسیاری از گونه‌های گیاهی موجود در این جنگل‌ها امروزه به صورت فسیل در اروپا یافت می‌شود.

 

وی تصریح کرد: حفظ این میراث طبیعی- که قسمت اعظم آن در گیلان قرار دارد- وظیفه اجتماعی تک تک شهروندان و گردشگران است. بنابراین چگونگی برخورد با این میراث طبیعی به‌ویژه از سوی گردشگران و طبیعت‌گردان نیازمند آموزش است.

 

دهیار گلسرک با اشاره به قابلیت‌های گردشگری این روستا بیان داشت: روستای گلسرک به‌واسطه عبور شاهراه اصلی شمال کشور، به نوعی دروازه عبور گردشگران از گذشته‌های دور تاکنون بوده است. وجود کاروانسرای شاه عباسی(لات) در کنار آزادراه، رشته تونل‌های تاریخی مشرف به کاروانسرا و راه سنگفرش قدیم سنگر به شاقاجی که از گلسرک عبور می‌کرد، همگی نشان از گذشته درخشان و پتانسیل‌های تاریخی و فرهنگی این روستا دارد. این قابلیت‌ها در کنار میراث طبیعی همچون جنگل‌های هیرکانی، حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی این محدوده از گیلان را بیش از پیش نشان می‌دهد.

 

وی اضافه کرد: از دهه ۶۰ که مدیریت شهری، جنگل‌های سراوان را برای دفن زباله‌های رشت و چندشهر دیگر درنظر گرفت، محیط زیست گلسرک و جنگل‌های این محدوده بسیار شکننده شد. بجز محیط زیست، ساکنان این محدوده نیز به دلیل سرریز شیرابه زباله‌های سراوان، تشدید بو و مگس، به لحاظ سلامتی دچار چالش‌های اساسی هستند. برهمین اساس بنا شد کارگاه آموزشی یک روزه مدیریت صحیح پسماند همراه با آشنایی با کدهای جهانی اخلاق گردشگری برگزار شود.

 

صولت شهرستانی با بیان اینکه کدهای جهانی اخلاق گردشگری، یک واژه جدید در ادبیات گردشگری است، اظهار کرد: احترام به هویت‌های فرهنگی و ارزش‌های اخلاقی و هنجارهای اجتماعی هر منطقه و قومی از سوی گردشگران، یکی از مولفه‌هایی است که گردشگری جهانی پیرامون آن برنامه‌های آموزشی دارد. بنابراین در این کارگاه ، نحوه رفتار صحیح گردشگران و احترام به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه هدف گردشگری و حفظ هویت‌های فرهنگی و بومی و حفاظت از محیط زیست آن منطقه به گردشگران آموزش داده می‌شود.

 

دهیار گلسرک با اشاره به واگذاری کاروانسرای لات به بخش خصوصی، اظهار کرد: شاخص‌ترین بنای میراثی گلسرک از طریق صندوق احیا به بخش خصوصی واگذار شده و به‌عنوان سفره‌خانه سنتی به گردشگران خدمات می‌دهد. به‌همین دلیل این کارگاه آموزشی عصر امروز(سه‌شنبه،۲۸ تیر) در کاروانسرای لات برگزار می‌شود.

 

گفتنی است در حاشیه این نشست، توانمندی‌های روستای گلسرک- که شامل هنر دست زنان و مردان می‌باشد- در خلال این برنامه به نمایش در می‌آید. در نخستین نشست هم اندیشی توسعه گردشگری روستایی گلسرک، که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین دانشگاه گیلان برگزار می‌شود، «فریبا بابایی» مدیر پایگاه جنگل‌های هیرکانی گیلان، «سیده فاطمه امامی» استاد دانشگاه و «ژیلا وطن خواه» کارآفرین و از فعالان محیط زیست سخنرانی می‌کنند.

کد خبر 1197354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha