طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان تفتان در مسیر تصویب و نهایی شدن است

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تهیه طرح منظومه های روستایی برای بخش مرکزی شهرستان سراوان در حال پیگیری است، گفت: طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان تفتان در مسیر تصویب و نهایی شدن است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر گفت : مطالعات این طرح از سال پیش شروع شده و از مرحله کارشناسی عبور کرده است و در تاریخ 5 مرداد 1401 در کمیته برنامه ریزی شهرستان به تصویب خواهد رسید.

 

مصطفی بیک مداح گفت : طرح توسعه شهرستان تفتان در سه بخش مرکزی ، گوهر کوه و نازیل با تعداد 157 روستای بالای 20 خانوار و جمعیت 43 هزار و 47 نفر اجرا می شود.

 

وی افزود : اقداماتی به عنوان مقدمات طرح توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان صورت گرفته است که از مهمترین آن می توان به  ؛ تاسیس تعاونی تسهیلگران به منظور نهادسازی و ظرفیت سازی در سطح شهرستان تفتان ، انتخاب و تربیت  19 نفر به عنوان تسهیلگران طرح که 10 نفر از آنان در حال حاضر فعالند، برگزاری 188 ساعت دوره آموزش تسهیلگران  و آموزش 3 هزار و 196 نفر ساعت در این زمینه  ، معرفی صندوق های خرد روستایی به صندوق کارآفرینی امید، اتمام مطالعات سند آبادانی و پیشرفت منظومه شهرستان تفتان و تشکیل و تایید 15 کمیته آبادانی و پیشرفت روستایی اشاره داشت.


 مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گفت: 171 پروژه در سه دسته اقتصادی، زیرساختی و کالبدی و مسکن محرومین تعریف  شده است که هر یک مورد مطالعه و برنامه ریزی قرار گرفته است و در هر مورد تعداد پروژه و اعتبارات مورد نیاز بررسی شده است.

 

 بیک مداح در ادامه به تفاهم نامه های منعقد شده در این طرح اشاره کرد و گفت : با هدف ایجاد تعامل سازنده ی بین سازمانی جهت تسهیل روند اجرای طرح آبادانی و پیشرفت و همچنین استفاده از ظرفیت های دیگر دستگاه های اجرایی، ایجاد مقدمات اجرای طرح و زمینه همکاری بین سازمانی در حوزه های عمل ، انعقاد تفاهم نامه های همکاری در سطح استان و شهرستان صورت گرفته  است.

 

وی اشاره کرد: مهمترین این تفاهم نامه ها، تفاهم نامه همکاری بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان و استانداری در تاریخ 25 فروردین 1400 است که به موجب آن طرح آبادانی و پیشرفت منظومه در دستور کار قرار گرفت و همچنین تفاهم نامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، اداره کل آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن  و فرمانداری شهرستان تفتان در 12 تیر ماه و 1400 در خصوص تهیه و اجرای طرح هادی روستایی و صدور اسناد مالکیت شهرستان تفتان انجام گرفت و همچنین انعقاد  تفاهمنامه با مسجد مکی زاهدان برای حل مسائل شرعی و استفاده از تمام ظرفیتها، دریافت تسهیلات صندوقهای خرد روستاها اشاره داشت .

 

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان در خصوص مهارت آموزی مردم منطقه گفت: تعداد 60 دوره آموزشی با مجموع 440 ساعت و با شرکت 730 نفر و 6 هزار و 720 نفر ساعت در حوزه های مختلف و بویژه کشاورزی  برگزار شده است.

 

 بیک مداح در پایان گفت : 57 درصد از جمعیت شهرستان تفتان ساکن روستا هستند و  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با پیگیری های مجدانه و با برگزاری 560 جلسه در سطح روستاهای منطقه در تلاش است تا مشابه کاری که در قلعه گنج استان کرمان انجام گرفته ،  در تفتان نیز انجام شود یعنی علاوه بر اقدامات کالبدی در منطقه، معیشت،اقتصاد و توانمندی جوامع محلی هم در طراحی ها و برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد.

 

وی همچنین یادآور شد: تهیه طرح منظومه های روستایی برای بخش مرکزی شهرستان سراوان نیز در حال پیگیری است.

کد خبر 1197638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha