بازدید سرپرست حجاج ايراني ازآشپزخانه الافنديه درمکه

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت از آشپزخانه مرکزی پخت غذا برای زائران ایرانی درمکه مکرمه بازدید و در گفتگو با مسئولان و عوامل آن نحوه ارائه خدمات درحج امسال را بررسي کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین سيد عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی صبح امروز از آشپزخانه الافنديه كه پخت غذا برای زائران ایرانی درمکه مکرمه را بعهده دارد بازدید و با آشپزها و عوامل آن گفتگو کرد. 

سرپرست حجاج ايراني در آشپزخانه الافندی که ظرفیت طبخ هشتاد و پنج هزار پرس غذا در هروعده را دارد از روند آماده سازی مواد غذایی و پخت غذا بازدید کرد.
در این بازدید حسين صمدي مدیرایرانی آشپزخانه مرکزی الافندیه از روند طبخ غذا براي زائران حج امسال گزارش داد و به اقداماتي اشاره كرد كه با تعامل مالك عربي اين آشپزخانه براي سرعت بخشيدن به فرآيند طبخ و ماندگاري غذاي آماده شده صورت گرفته است.
صمدي در بازديد از فرآيند آماده سازي كباب براي وعده غذايي ناهار زائران گفت: دستگاه هاي كباب پزي كه در اين آشپزخانه استفاه شده ظرفيت پخت حدود 500 سيخ كباب در هر ساعت را دارد. همچنين با استفاده از اين دستگاهها سرعت پخت و سرخ كردن ديگرمواد غذايي مانند جوجه، ماهي، سيب زميني، بادمجان و... با كيفيت مطلوب افزايش يافته است.
انبار كالا و سردخانه نگهداري مواد پروتئيني و خرد كردن سبزيجات نيز ازديگر بخش هايي بود كه مورد بازديد سرپرست حجاج ايراني قرار گرفت. 
دراین بازدید که رئيس ستاد مكه و چند تن از مسئولان و معاونين سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری حجت الاسلام والمسلمين نواب را همراهی می کردند نماینده ولی فقیه در امور حج و زيارت به هنگام ورود به بخش سردخانه، با ذکر صلوات و مديحه سرايي در رثاي حضرت فاطمه زهرا(س) مورد استقبال قرار گرفت و خطاب به  کارکنان این بخش لحظه لحظه تلاش آنان براي خدمت به زائر را ؛ عبادت و نزد خدا محفوظ  توصيف كرد.
در بازديد از انبار كالا صمدي گفت: درايام پيك روزانه حدود 50 تن و دراين ايام كه بخشي از زائران از مكه خارج شده اند حدود سي تن مواد اوليه وارد آشپزخانه مي شود و 108 نفر از نيروهاي اين مجموعه دست اندركار تهيه و طبخ غذا براي زائران هستند.
عبدالله غازي الشريف مالك و مدير عربي آشپزخانه الافنديه نيز در جريان اين بازديد از همكاري با مجموعه حج و زيارت ايران ابراز خرسندي كرد و گفت: اين آشپزخانه بزرگترين آشپزخانه طبخ  غذا در مكه وجده است و ظرفيت پخت 85 هزار پرس غذا در هر وعده  دارد.
سرپرست حجاج ايراني در بازديد از بخش آماده سازي غذاي طبخ شده براي ارسال به مجموعه ها سوالاتي در خصوص نحوه اطلاع از نياز هتل ها مطرح كرد كه صمدي گفت: مديران كاروان ها مي توانند ميزان نياز خود را به ما اطلاع دهند كه در ارسال غذا به آن هتل مد نظر قرار داده مي شود.
سرپرست حجاج ايراني با اشاره به بازديد هاي خود از هتل ها و مطالب عنوان شده توسط زائران تصريح كرد كه مديران كاروان ها، مجموعه ها و دست اندركاران تغذيه و توزيع غذا در تعامل با يكديگر بايد به ميزان مصرف زائران توجه داشته باشند و به اندازه نياز سفارش دهند.
وي گفت: ما به هيچ وجه نمي خواهيم كه براي زائر كم بگذاريم و اگر زائر دو برابر هم غذا درخواست كند بايد با روي باز به او داده شود ولي با اسراف هم موافق نيستيم و اگر در هتلي ميزان مصرف كمتر است بايد ضمن اطلاع رساني كمتر پخته شود.
مدیرایرانی آشپزخانه الافنديه همچنين با اشاره به اينكه برخي غذاها با استقبال بيشتري مواجه مي شود، افزود: درچنين روزهايي به ميزان 105 درصد يعني  5 درصد بيشتر پخته مي شود تا نياز هتل ها تامين گردد.
نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت درپايان اين بازديد از اقدامات انجام شده  و تلاش مسئولان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری براي آماده سازی این آشپزخانه تقدير كرد.

کد خبر 1197699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha