افزایش ۱۶ درصدی حیوان گزیدگی در قزوین در پی افزایش سگ های ولگرد

مهرعلیان گفت: شاهد افزایش ۱۶ درصدی موارد حیوان گزیدگی در قزوین هستیم که اغلب این حیوان گزیدگی ها، توسط سگ ها به خصوص سگ های ولگرد بلاصاحب صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، «علیرضا مهرعلیان» بیان کرد: بر اساس گزارش کارشناس واحد بیماری واگیر این مرکز در بهار امسال 646 مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال 1400 شاهد افزایش 16 درصدی موارد حیوان گزیدگی هستیم که اغلب این حیوان گزیدگی ها، توسط سگ ها به خصوص سگ های ولگرد بلاصاحب صورت گرفته است.

 

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین ادامه داد: بیماری هاری یک بیماری ویروسی و واگیردار است که این بیماری بر اثر زخم ناشی از گزش و یا چنگ زدن حیوانات آلوده به ویروس بیماری هاری، به انسان  انتقال داده می شود که در صورت ابتلای فرد به آن، درمانی وجود ندارد و صد درصد موارد ابتلا به این  بیماری، دچار مرگ حتمی خواهند شد.

 

وی دلایل افزایش این امر را زاد و ولد و گسترش بیش از حد سگ های بلا صاحب در سال های اخیر عنوان کرد و افزود: به علت غذادهی بدون قاعده، توسط افراد حامی حیوانات و همچنین دفع غیر اصولی زباله اتفاق افتاده است.

 

مهرعلیان تغییرات فرهنگی در بعضی خانواده ها و افزایش تمایل به نگهداری از سگ به عنوان سگ های خانگی را از دیگر دلائل افزایش موارد حیوان گزیدگی عنوان کرد و گفت: هم اکنون مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری از بیماری هاری بصورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات واکسیناسیون رایگان برای افرادی است که در معرض حیوان گزیدگی قرار گرفته اند.

 

وی یادآور شد: مردم باید در مرحله اول با راه‌ه ای پیشگیری از حیوان گزیدگی آشنا شده و در صورت بروز حیوان گزیدگی اقدامات اولیه از جمله شستشوی محل گزیدگی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب و صابون را انجام داده و همچنین در اسرع وقت به مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری از بیماری هاری برای انجام واکسیناسیون اقدام کنند.

 

کد خبر 1197735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha