قصه پر تکرار عدم مناسب سازی معابر شهری برای افراد معلول

قصه پر تکرار عدم مناسب سازی معابر شهری برای افراد معلول، سال‌های متمادی است که از سوی معلولان مطرح می‌شود اما تاکنون اقدامات قابل توجهی در این راستا انجام نگرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛ شاید وقتی با دوپای سالم و چشمانی بینا از خیابان‌های شهر گذر می‌کنیم و از خدمات و امکانات عمومی بهره‌ می‌گیریم، کمتر متوجه استاندارد نبودن این فضاها شویم و حتی به ذهن‌مان هم نرسد که استفاده از این فضاها برای معلولان اگر نگوییم ناممکن اما سخت دشوار است.

 

فضاهای شهری، فضاهای زندگی اجتماعی شهروندان است و باید قابل استفاده برای تمامی گروه‌های اجتماعی، سنی و جسمی جامعه را داشته باشد که در این زمینه افراد معلول و کم توان یکی از گروه‌هایی هستند که در جوامع از دیرباز وجود داشته و یک ضرورت در طراحی شهر‌ها محسوب شده که نیاز بیشتری را به حمایت اجتماعی دارند.

 

قصه پر تکرار عدم مناسب سازی معابر شهری برای افراد معلول، سال‌های متمادی است که از سوی معلولان مطرح می‌شود اما تاکنون اقدامات قابل توجهی در این راستا انجام نگرفته است.

 

یکی از مهمترین مشکلات معلولان که در گفتگو با آنها می‌توان دریافت این است که معابر در سطح استان سمنان همسطح نیستند و مدام پستی و بلندی و پلکان در آنها وجود دارد به عبارت دیگر شهرها بر مبنای خودرو انسان‌های سالم طراحی شده و در آن معلولان جایگاهی ندارند لذا باید درک متقابلی از شرایط شأن داشت.

 

مناسب سازی بحث عمومی است که نه تنها برای معلولان بلکه کل جامعه به خصوص سالمندان را نیز در بر می‌گیرد.

 

تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد معابر استان سمنان برای معلولان مناسب‌سازی شده است

مدیر کل بهزیستی استان سمنان مناسب سازی معابر برای توانخواهان سمنان را کافی ندانست وگفت: پیگیری مناسب‌سازی معابر عمومی برای دسترسی آسان معلولین یکی از فعالیت‌های سازمان بهزیستی است و این سازمان برای اجرای این امر نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد که در بررسی‌های انجام شده  به این نتیجه رسیدیم که این روند مناسب نیست.

 

«محمودمنطقی» نقش شهرداری‌ها و نظام‌مهندسی به‌طور مستقیم را در فرایند مناسب‌سازی مهم خواند وافزود: یکی از اقداماتی که شهرداری‌ها در راستای مناسب‌سازی اماکن باید انجام دهند این است که اعطای مجوز ساخت و پایان کار باید منوط به امر مناسب‌سازی باشد.

 

وی با بیان اینکه نظارت و پیگیری‌ها در راستای مناسب‌سازی اماکن و معابر از سوی بهزیستی انجام می‌شود گفت: هر جایی که مناسب‌سازی نباشد رصد می‌شود و با دستگاه مربوط نکاتی لازم برای این مهم از صورت می‌گیرد.

 

منطقی با تأکید براینکه اگرچه برخی ادارات برای مناسب‌سازی عبور معلولان تلاش خود را کردند اما هنوز بسیاری از ادارات و سازمان‌ها به مناسب‌سازی نیاز دارند ادامه داد: مناسب‌سازی اداری به منظور استفاده آزادانه و بی خطر معلولان از امکانات اداری باید در دستور کار باشدو باید مناسب‌سازی و شرایط لازم برای بهره‌گیری و استفاده معلولان از امکانات اداری در تمامی ادارات و ارگان‌های دولتی فراهم شود.

 

مدیر کل بهزیستی استان سمنان با اشاره به اینکه جامعه ایده آل در آن همه شهروندان امکان دسترسی به اماکن و معابر رادارند، اظهارداشت: عملکرد استان سمنان در مناسب‌سازی معابر با سطح مطلوب فاصله دارد.

 

وی  بابیان اینکه می‌بایست با سامان‌دهی معابر و اماکن عمومی امکان حضور معلولان را در جامعه فراهم کرد، ابراز داشت: این مهم می‌طلبد تا همه افراد و به‌ویژه مدیران ادارات برای مناسب‌سازی معابر تلاش کافی را داشته باشند.

 

منطقی با اشاره به اینکه نه تنها معلولان بلکه سالمندان و جانبازان وزنان باردار نیز حق استفاده از امکانات شهری رادارند، تصریح کرد: محدودیت‌های موجود در سطح جامعه می‌بایست رصد و در مصوبات جلسات به آن رسیدگی و برای رفع آن اقدام شود.

 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با یادآوری این مطلب که مناسب‌سازی در اماکن و معابر استان سمنان با استانداردها فاصله زیادی دارد ادامه داد: بر اساس قانون هرسال باید ۳۰ درصد از اماکن مناسب‌سازی شوند ولی در استان سمنان تا کنون ۳۰ تا ۴۰ درصد اماکن استان سمنان مناسب‌سازی شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته مناسب‌سازی یکی از آیتم‌های طرح شهید رجایی برای ارزیابی دستگاه‌های اجرایی است و امتیاز آن از ۲۰ امتیاز امسال به ۵۰ امتیاز افزایش پیداکرده است.

 

منطقی با اشاره به نقش سازمان نظام‌مهندسی گفت: این سازمان باید اماکنی خاک مناسب‌سازی برای آن اعمال‌شده است باید بر اساس استانداردها بررسی کند.

 

وی با بیان اینکه معلولان نیز خود باید در راستای مناسب‌سازی مطالبه گر باشند افزود: سامانه پیامکی معبر با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ به این مهم اختصاص‌یافته است و هر شهروندی می‌تواند در صورت مشاهده عدم مناسب‌سازی به این شماره پیامک داده و موضوع را گزارش کند.

 

مناسب سازی معابر و ساختمان‌ها را اولویت عمرانی استان سمنان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان، مناسب سازی معابر و ساختمان‌ها را اولویت عمرانی استان سمنان دانست و گفت: ساختمان‌هایی که این امر را رعایت نمی‌کنند، پایان کار نخواهند گرفت.

 

«محمد حمیدی» چندی پیش در نشست جلسه ستاد هماهنگی و مناسب سازی استان سمنان با بیان اینکه شهرداری‌های استان پایان کار ساختمان‌های فاقد مناسب سازی را صادر نکنند، تاکید کرد: در حوزه ساخت و سازها، نظام مهندسی، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها موظفند در صدور پایان کار برای ساختمان‌هایی که دستورالعمل مناسب سازی برای آنها اجبار است را کنترل و برای ساختمان‌هایی که استانداردهای لازم از جمله مناسب سازی را رعایت نکرده‌اند، پایان کار صادر نکنند.

 

وی با بیان اینکه شبکه معابر دارای معایبی هستند که نیازمند توجه ویژه به این موضوع برای رفع نواقص و معایب است، افزود: ادارات کل راه و شهرسازی استان سمنان و شرق استان مصوبه‌های جدید را برای مناسب سازی معابر و ساختمان‌ها به سازمان نظام مهندسی ابلاغ کنند همچنین باید تلاش کنیم که مناسب سازی باید تبدیل به یک فرهنگ شود.

 

حمیدی با تأکید براینکه مناسب سازی ساختمان‌ها باید اولویت بندی شود ادامه داد: ساختمان‌هایی که بیشترین تردد و خدمات را نسبت به ساختمان‌های دیگر دارند، در اولویت مناسب سازی قرار گیرند.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با بیان اینکه ادارات تلاش کنند خدمات مورد نیاز و استفاده معلولان را به طبقه همکف انتقال تا این افراد در همان طبقه همکف خدمات خود را دریافت کنند، تاکید کرد: در حوزه شهرستان‌ها، فرمانداران جلسات مناسب سازی را تشکیل و دقت کنند تا ساختمان‌هایی که از این پس ساخته می‌شود مناسب سازی جهت رفت و آمد معلولان در آن رعایت شود.

 

وی افزود: شهرداری‌ها در مناسب سازی معابر عمومی اهتمام داشته و لازم است در این خصوص نظر مردم را نیز برای مناسب سازی هر چه بهتر جویا و بهره مند شوند.

 

عدم حضور در جامعه موجب افسردگی معلولان می‌شود

يکي از معلولان سمنان ضمن گلایه ازاینکه وقتی براي انجام کاری به جایی مراجعه  کرده و چون پله هاي زيادي داشت، نتوانسته وارد محل شود گفت: ايجاد سطح شيب دار براي رفت و آمد معلولان جسمي و حرکتي در اداره ها،بانک ها واماکن عمومی ضروري است.

 

«معصومه س» با بیان اینکه شرايط نامناسب رفت و آمد، ايجاب مي کند که معلولان حتماً فردي ديگر رابرای انجام کارخود به همراه داشته باشنداظهارداشت: دراين صورت زمان و وقت فرد ديگري هم گرفته مي شود.

 

وی با بیان اینکه حتي در مکان هاي عمومي نيز ما از امکانات رفاهي و شهري محروم هستيم  افزود: از شهرداري و ديگر سازمان ها مي خواهيم براي حضور آسان تر معلولان در معابر شهري تدابيري بينديشند.

 

یکی دیگر از معلولان استان که تمایل به گفتن نام خود ندارد، در خصوص میزان رضایت خود از مناسب سازی فضای شهر می گوید: انتظار ما از مسئولین بهزیستی این است که با گشتی در معابرعمومی و ادارات دولتی متوجه می شوند که افراد دارای معلولیت برای حضور درجامعه تنها بامانع معلولیت روبرو نبوده بلکه با مانع بزرگ عدم تناسب سازی اماکن عمومی وفضاهای اداری نیز روبرو می باشند.

 

وی با بیان اینکه مناسب‌سازی معابر عمومی باید مورد توجه دستگاه‌های اجرایی باشد، یادآور شد: قوانین لازم برای مناسب‌سازی در کشور وجود دارد.

 

این جوان ۳۲ساله با اشاره به اینکه عدم مناسب‌سازی معابر موجب می‌شود تا معلولان در خانه بمانند، اظهارداشت: عدم حضور در جامعه موجب افسردگی معلولان می‌شود.

 

وی با تأکید براینکه غفلت های جامعه و کم لطفی مسئولان باعث شده که حقوق شهروندی ما به گونه شایسته رعایت نشودادامه داد: زمینه های لازم در جهت برابری فرصتها و دسترسی به امکانات آموزشی، اشتغال، مسکن و حمل و نقل عمومی برای معلولان همانند سایر شهروندان فراهم شود.

 

رویکرد کلی‌نگر به مقوله مناسب‌سازی ضروری است

تردد آسان که حق عمومی هر شهروند است برای معلولان حکم عبور رستم از هفت خان را دارد، حتی استانداردهای کف و اولیه مناسب سازی نیز رعایت نمی شود؛ در حالی که اگر کمی مسئولیت های اجتماعی مان را بالا ببریم دیگر نگاه معلولی نا امیدانه به پله ها نخواهد ماند، پله های که طلسم شده اند و بال های زندگی  اش را قیچی کرده اند با حسرت خیره نمی شود.

 

به هر حال در حوزه مناسب سازی شاهد هستیم که اغلب اقدامات در این حوزه به صورت موردی است. مثلا شهرداری اقدام به مناسب سازی بخشی از پیاده روی یک خیابان می کند در حالی که اقشار دارای معلولیت نیاز به مناسب سازی کلی دارند.

 

مسئولان دستگاه‌ها باید اقدامات مناسب‌سازی را در همه اماکن و نه به صورت جداگانه و موردی عملیاتی کنند. واقعیت  این است که کارایی و بازدهی مناسب‌سازی به صورت یکپارچه نمود می‌یابد و اگر بتوانیم مناسب‌سازی را به صورت یکپارچه در تمام اجزای شهری و روستایی، پیاده‌سازی کنیم و آن را به تمام محیط‌ها تعمیم دهیم، آنگاه می‌توانیم به صورت کامل شاهد حضور معلولان در جامعه باشیم.

 

 

کد خبر 1197814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha