طرح کلی سبک زندگی اسلامی در کلام امام کاظم(ع)

حجت الاسلام اسماعیلی گفت: الگوبرداری از سبک زندگی امام کاظم(ع) ما را به زندگی اسلامی ایرانی نزدیک و جامعه را از مشکلات امروزی حفظ می کند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: بیستم ذی الحجه سالروز ولادت امام موسی کاظم (علیه السلام) است، مهم ترین و معروف ترین لقب هفتمین امام شیعیان، «کاظم» است. کاظم به معنی بیرون آمدن نَفَس است و به کسی که خشم و غضب خود را فرو خورده، می گویند. از دیگر القاب آن حضرت می توان به عالم، صالح، باب الحوائج، صابر، امین و زین المجتهدین اشاره کرد. مهم ترین کنیه آن حضرت عبدصالح و ابوالحسن است که در میان اهل حدیث به ابوالحسن اول معروف است.

 

بنا به گفته شیخ مفید در ارشاد، امام موسی کاظم (علیه السلام) سی و هفت فرزند پسر و دختر داشت که هیجده تن از آن‌ها پسر بودند و علی بن موسی الرضا (علیه السلام) امام هشتم افضل ایشان بود. از جمله فرزندان مشهور آن حضرت احمد بن موسی و محمد بن موسی و ابراهیم بن موسی بودند. یکی از دختران آن حضرت فاطمه معروف به معصومه سلام الله علی‌ها است که قبرش در قم مزار شیعیان جهان است.

 

حجت الاسلام «ابراهیم اسماعیلی»، امام جمعه خوسف ضمن تبریک سالروز ولادت امام کاظم (ع) به خبرنگار شبستان اظهار کرد: در رابطه با سبک زندگی امام کاظم (ع) به عنوان یک انسان کامل و عالم نکاتی مد نظر است که بیان و توجه به آن مشکلات جامعه را حل می کند، چراکه سبک زندگی جامعه به گونه ای شده است که اگر ما این انسان های کامل را الگوی خود قرار ندهیم، و از معارف آنها بهره نبریم، زندگی ما دچار مشکل می شود.

 

وی با اشاره به سبک زندگی غلط در شرایط کنونی جامعه، افزود: در حال حاضر از فرهنگ اهل بیت (ع) فاصله گرفته ایم، فلسفه وجودی اهل بیت (ع) این است که آنها را الگو قرار دهیم و ما این الگو خودمان را با آنها نزدیک کنیم.

 

حجت الاسلام اسماعیلی با تاکید بر صفاف و مکارم اخلاقی امام کاظم(ع)، گفت: چندین مسئله اساسی در این خصوص مهم است، امروز زندگی جامعه به گونه ای است که مردم صبور نیستند و از فضیلت صبر فاصله گرفته اند لذا خیلی از مسائل و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، به خاطر این است که به جای رعایت اخلاق و احترام، روز به روز در خصوص کوچک ترین مسائل با یکدیگر درگیر می شوند، در صورتی که امام کاظم(ع) الگوی صبر است و باید ایشان را الگو قرار دهیم.

 

وی تصریح کرد: در جامعه اسلامی مردم به منزله یک پیکر واحد هستند و نسبت به مشکلات همدیگر باید همدردی کرده تا آن مشکل برطرف شود.

 

امام جمعه خوسف با بیان اینکه برخورد خوش در رفتار امام کاظم(ع) وجود داشت، افزود: کظم غیظ، حلم و بردباری مسئله‌ای است که جامعه امروزی به شدت به آن نیازمند است.

 

وی تصریح کرد: شناخت ما نسبت به امام کاظم (ع) ناقص است و باید نسبت به ایشان، معرفت خود را بیشتر کنیم، در خصوص زندگی امام کاظم (ع) دیدگاه ضعیفی وجود دارد که مردم فکر می کنند، امام بزرگوار بیشتر در زندان و در مسائل اجتماعی سکوت می کردند، در صورتی که این نگاه، اشتباه است.

 

به گفته وی، امام کاظم(ع) یک الگوی کامل در تمام مسائل جامعه از جمله ابعاد سیاسی، مبارزه، دفاع از حق و ایستادن در مقابل ظلم است، زندانی بودن بیشتر این امام هم به خاطر روحیه مبارزاتی ایشان است.

 

امام جمعه خوسف با بیان اینکه متاسفانه سبک زندگی غربی در ایران اسلامی رواج یافته است، افزود: متغیرهای زیادی بر زندگی تاثیر گذاشته است که اگر روایت های این امام را الگو قرار دهیم، از زندگی بهره بیشتری خواهیم بود و آن این است که زندگی های خود را باید به چهار قسمت تقسیم کنیم و باید در این خصوص تلاش کنیم.

 

حجت الاسلام اسماعیلی با اشاره به روایت امام کاظم(ع) برای سبک زندگی، گفت: فرصتی را در کلام این حضرت باید برای معنویت قرار دهیم؛ چراکه معنویت نیاز ضروری جامعه است و این نیاز را باید از راه های درست تامین کنیم، زندگی ما باید معنویت خاصی داشته باشد و این نیاز برای تک تک افراد حفظ شود.

 

وی ادامه داد: دومین برنامه زندگی امرار و معاش و گرفتار نشدن در فقر است که امام کاظم (ع) می فرمایند: قسمتی از وقت خود را برای اداره زندگی باید اختصاص دهیم که این در زندگی مهم است، فقر یک رذیلت و یک ناهنجاری برای جامعه اسلامی است، لذا برای حل این مسئله باید کار و امرار معاش را در دستور برنامه روزانه قرار دهیم.

 

امام جمعه خوسف با اشاره به فرموده امام کاظم (ع) در خصوص ارتباطات اجتماعی، گفت: ارتباطات اجتماعی امروز به واسطه الگوبرداری از زندگی غربی مختل شده است لذا قسمتی را از ساعات شبانه روز باید به رفت و آمد با دیگران و افراد موثر و خیر خواه اختصاص یابد تا این ارتباطات زندگی انسان را بسازد، اگر این ارتباطات قطع شود زندگی ما دچار عیب خواهد شد.

 

حجت الاسلام اسماعیلی ادامه داد: این رفت و آمدها موجب ایجاد محبت نسبت به یکدیگر می شود، و نقشی از وظایف دینی انجام و نسبت به احوالات و رفع مشکلات یکدیگر کارگشا خواهد بود.

 

وی با اشاره به رسیدگی به مسائل شخصی و خانواده، گفت: در آستانه روز خانواده هستیم و باید به این فرمایش امام توجه و خانواده خود را حفظ کنیم، امروز بیگانگان درصدد هستند تا خانواده را متلاشی و آن را هدف قرار داده اند لذا امام کاظم(ع) بر اختصاص ساعاتی به زندگی شخصی و خانوادگی تاکید دارند.

 

امام جمعه خوسف تصریح کرد: برای مسئله خانواده و حریم خانواده باید وقت بگذاریم تا خانواده از آسیب هایی که امروز در معرض آن قرار دارند نجات یابد، برخی به دلیل مشکلات اقتصادی وقت و توجه خود را از همسر و فرزندان دریغ می کنند که نگران کننده است.

 

 

 

کد خبر 1197898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha