امام جماعت سنگربان محله است/سرانه مسجدی افراد در کنار توسعه شهرها، افزایش یابد

حجت‌الاسلام ناصحی با بیان اینکه امام جماعت باید در تعامل با دیگر ارکان مسجد به برقرار شدن خانه‌های خدا کمک کند، گفت: مسئولان باید به میزان توسعه و ساخت مسکن در محلات نسبت به ساخت مسجد در مناطق مختلف و شهرک‌های جدیدالتاسیس نیز اهتمام داشته باشند.

حجت الاسلام «عبدالمقیم ناصحی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه مساجد در قرآن کریم و احادیث و روایات، اظهار کرد: در رابطه با عظمت و منزلت خانه های خدا از معصومان(ع) روایات بسیاری بیان و همواره از مسجد به عنوان خانه خدا در روی زمین، پایگاه بندگان صالح، مجالس انبیای الهی و بهشت زمینی یاد شده است. 

 

این کارشناس دینی با اشاره به نقش مسجد در صدر اسلام، تصریح کرد: نبی مکرم اسلام(ص) از مسجدالحرام مردم را به اسلام دعوت کردند و با تاسیس مسجدالنبی(ص) و مسجد قبا اسلام را بسط و گسترش دادند و دیدیم که این پایگاه اثرگذار دینی در دوران صدر اسلام مرکز اصلی و محور هر شهری شناخته می شد و امور عبادی، تعلیم، تربیت، امور اجتماعی و قضایی مردم از این پایگاه انجام می شد. امروز نیز نگاه ما باید به مسجد همان روش و منش پیامبر اکرم (ص) باشد.

 

 مساجد باید زمینه همبستگی و تبادل اخبار مردم را فراهم کنند

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رونق مساجد موجب همبستگی و تعامل مردم می شود، افزود: رسالت مسجد عام و فراگیر است و مردم باید مسجد را مأمن و پناهگاهی برای حل مشکلات خود بدانند.

 

وی با اشاره به اینکه نگاه امام خمینی (ره) نیز به مسجد همان نگاه پیامبر (ص) بود، تاکید کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از مسجد به عنوان سنگر دفاع از آرمان های انقلاب و اسلام یاد می کردند و تاکید داشتند تا زمانی که مساجد سنگر باشند و حفظ شوند، نباید از تهاجم فرهنگی دشمن هراس داشت، امام(ره) می فرمودند از موشک و فانتوم دشمن نهراسید، بلکه از روزی بترسید که مساجدتان خالی شود. 

 

حجت الاسلام ناصحی بر لزوم تحقق حضور پررنگ مردم در مساجد تاکید کرد و گفت: در اینکه خدمات قابل توجهی از سوی نظام اسلامی در ارتقای جایگاه مساجد و بهره برداری از این پایگاه های مقدس صورت گرفته است، جای شک و تردید نیست، چراکه خانه های خدا زادگاه انقلاب اسلامی بوده اند و در دوران قبل از انقلاب زمینه پیروزی انقلاب اسلامی در مساجد مهیا و فرامین امام خمینی(ره) از این سنگر مقدس به مردم اطلاع رسانی و تبیین شد. 

 

لزوم عمران و آبادانی سخت افزاری و نرم افزاری مساجد

وی بر لزوم عمران و آبادانی سخت افزاری و نرم افزاری مساجد تاکید کرد و گفت: نهادهای متولی مساجد باید بیش از پیش از این پایگاه معنوی حمایت داشته باشند تا مساجد همانند دوران صدر اسلام و قبل و اوایل پیروزی انقلاب پررونق شوند. 

 

این کارشناس حوزه دین با اشاره به مولفه های یک مسجد موفق و نمونه، افزود: داشتن امام جماعت فاضل، عالم، علاقه مند که نوجوانان و جوانان را به حضور در مسجد تشویق کند و اینکه درهای مساجد ساعات طولانی به روی مردم باز باشد، از مولفه های مهم در پویایی و فعال بودن مسجد است.

 

وی امام جماعت را سنگربان مسجد و محله دانست و تاکید کرد: امام مسجد باید دشمن‌شناس باشد و برای هدایت و روشنگری در میان مردم برنامه داشته باشد؛ ضمن اینکه با دیگر ارکان مسجد همچون هیئت امنا، خادم، بسیج و کانون فرهنگی هنری برای فراهم کردن حضور مردم در مسجد تعامل و همکاری داشته باشد. همچنین باید قبل و بعد از نماز در مسجد حضور یابد و با حوصله به پای صحبت های مردم بنشیند و پاسخگوی سوالات آنها در محورهای اعتقادی احکام و شبهات باشد، چنین امام جماعتی خدمتش در خانه خدا از ارزش بالایی برخوردار است. 

 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه باید نسبت به مساجد و عبادتگاه های دیگر ادیان الهی شأن و حرمت قائل باشیم، تاکید کرد: در کشور ما در برخی از مکان ها کلیسا، آتشکده و مسجد نزدیک به هم واقع شده اند و هیچ مانعی برای فعالیت آنها ایجاد نمی شود، از طرفی احترام به دیگر ادیان در جامعه ما مورد توجه است و این ناشی از تعلیم اسلامی است که در مساجد آموخته ایم، در حالی که در  کشورهایی که مدعی آزادی و دموکراسی هستند، احترام به ادیان دیگر وجود ندارد.

 

وی با انتقاد از کمبود سرانه مسجد در کشور به ویژه در شهر تهران گفت: از سال ۷۵ تاکنون قریب چهار میلیون نفر به سن بلوغ رسیده اند و باید تعداد مساجد به نسبت این افزایش تعداد نوجوان و جوان گسترش یابد،  در این حالی که گونه نبوده است.

 

سرانه هر شخص از مسجد یک متر است

حجت الاسلام ناصحی با بیان اینکه در شهر تهران قریب دو هزار مسجد فعالیت می کند، گفت: در تهران حدود هشت میلیون نفر ساکن هستند، اما سرانه هر نفر از مسجد 15 سانتی متر است، در حالی که طبق اصول و قواعد سرانه هر کسی از مسجد باید یک مترمربع باشد، بنابر این، باید مسئولان به میزان توسعه و ساخت مسکن در محلات نسبت به ساخت مسجد در مناطق مختلف و شهرک های جدیدالتاسیس نیز اهتمام داشته باشند به ویژه آنکه مقام معظم رهبری تاکید کردند بر اساس وظیفه شرعی و اخلاقی باید سازمان ها و وزارتخانه ها نسبت به توسعه سخت افزاری مساجد ورود داشته باشند؛ ایشان همچنین فرمودند: پرداختن به آرایه های ظاهری و معنوی مسجد وظیفه همگانی است و همه باید به اندازه توان خود در آن سهیم باشند. 

 

در کنار ساخت مسجد در محلات جدیدالتاسیس  از ظرفیت های موجود غافل نشویم

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: البته امروز در کنار اهتمام به ساخت مسجد باید از ظرفیت هایی که هست، غافل نبود و برای پررونق و پرجمعیت کردن مساجد موجود برنامه داشت.

 

کد خبر 1197939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha