پیش بینی ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی حجم اعتبارات مصوبات سفر رئیس جمهور به استان را بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علیرضا عباس زاده» شامگاه (۲۹ تیر) در برنامه گفتمان هفته سیمای خاوران اظهارکرد: بیش از 50 هزار میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به استان برای سه سال (1400 تا 1402) اختصاص می یابد که حجم این اعتبار برای سال 1400 حدود 720 میلیارد تومان بوده است.

 

به گفته وی؛ بیش از 130 درصد پروژه های عمرانی در سال اول محقق شده و تصمیم دولت نیز برای اجرای مصوبات سفر جدی است لذا به همین منظور ستاد مصوبات سفر به ریاست استاندار تشکیل شد.

 

وی تصریح کرد: در این راستا پیگیری هایی از طریق برگزاری جلسه با معاون اول رئیس جمهور و با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در استان و بازدید وی از پروژه های در حال اجرا انجام شده و مردم هم منتظر چشیدن شیرینی اجرای این مصوبات هستند.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: با توجه به جابه جایی دولت، مسایلی که در اول کار دولت وجود داشت و مشکلات اقتصادی کشور، تخصیص اعتبار به خراسان جنوبی بی سابقه بوده است.

 

عباس زاده از پروژه راه آهن بیرجند _ یونسی به عنوان مهمترین مصوبه سفر یاد کرد و گفت: اجرای این پروژه که بخشی از پروژه راه آهن زاهدان به شمال است، تأثیر بسیار زیادی در حمل و نقل و اقتصاد کشور دارد.

 

وی با تأکید بر این که تا هفته دولت امسال مراحل اداری کار انجام و عملیات اجرایی آن نیز اغاز می شود، متذکر شد: با اجرای این پروژه، خراسان جنوبی به شبکه راه آهن کشور متصل می شود لذا به جهت اهمیت موضوع، پیگیری هایی برای سرعت بخشیدن به روند اجرای کار، از طریق نهاد ریاست جمهوری و معاون اول وی انجام شده است.

 

به گفته وی؛ با توجه به هماهنگی های انحام شده، کنسرسیومی شامل شش بانک عامل، تأمین اعتبار ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را با ضمانت صندوق توسعه ملی برای پروژه راه آهن  برعهده دارند.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: از 271 کیلومتر طول پروژه راه آهن، 98 کیلومتر پیمانکار دارد و با پیشرفت 15 درصدی مواجه است که با توجه به اهمیت آن باید تقویت شده و سرعت گیرد.

 

عباس زاده ادامه داد: اگر همه کارها به خوبی پیش رود، تا پایان دولت سیزدهم یا در ماه های اول دولت بعد، پروژه راه آهن بیرجند-قاین-یونسی محقق می شود.

 

وی راه ها را به عنوان یکی از مهمترین زیر ساخت های توسعه استان عنوان کرد و گفت: 90 درصد استفاده مردم استان از حمل و نقل جاده ای است و مهمترین معضل استان در این خصوص تأمین باند دوم می باشد.

 

به گفته وی؛ در حال حاضر 580 کیلومتر باند دوم در حال تکمیل است که برای سه سال ۲ هزار میلیارد تومان برای این منظور اعتبار گذاشته شده و در سال گذشته نیز 460 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی از افتتاح 50 کیلومتر باند دوم در سطح استان خبر داد و گفت: از این نظر رتبه اول باندهای دوم کشور را داریم.

 

عباس زاده ادامه داد: 100 کیلومتر باند دوم تا پایان سال به بهره برداری می رسد و همه معوقات پیمانکاران تا پایان 1400 نیز پرداخت شده است.

 

وی از تأمین آب با توجه به خشکسالی 10 ساله استان و عوارض نامطلوب آن به عنوان یکی از اولویت های خراسان جنوبی یاد کرد و احیای قنوات را یکی از مصوبات سفر برشمرد.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان این که بیش از هفت هزار قنات در استان وجود دارد، اظهار کرد: قنوات خراسان جنوبی بیش از چهار هزار کیلومتر طول دارند که با توجه به اهمیت آن، در سال 1400، 151 رشته قنات با اعتبار بیش از 40 میلیارد تومان و با پیشرفت بیش از 85 درصد در حال احیا می باشد.

 

عباس زاده تصریح کرد: کارگروه ویژه ملی و استانی برای این منظور تشکیل شده و کار احیای قنوات خراسان جنوبی تا پایان سال انجام می شود .

 

به گفته وی؛ حدود 400 روستای استان با تانکر آبرسانی می شوند که بر اساس مصوبه سفر و برنامه محرومیت زدایی دولت تا پایان سال 1402 آبرسانی به آنها انجام می شود.

 

وی ادامه داد: امسال بیش از 200 میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای با بیش از 20 خانوار گذاشته شده که تا دهه فجر از آب شرب برخوردار می شوند.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: تکمیل پروژه های تصفیه خانه فاضلاب بیرجند، فردوس و خوسف و نیز آبرسانی به محلات عشایری و روستایی از دیگر پروژه های مورد نظر می باشد.

 

عباس زاده افزود: ایجاد سازه های آبخیزداری یکی از مهمترین اقدامات برای مدیریت آب در استان است که در مصوبات سفر هم به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به برنامه شرکت گاز درخصوص گازرسانی به 169 روستای استان، تصریح کرد: تا پایان هفته دولت، گازرسانی به همه روستاهای استان را جشن می گیریم و حداکثر تا پایان 1401 گازرسانی به همه واحدهای صنعتی هم انجام می شود.

 

عباس زاده از احداث خط لوله انتقال فرآورده های نفتی به خراسان جنوبی که کارهای مقدماتی آن در ماه های آینده انجام خواهد شد نیز به عنوان یکی دیگر از پروژه های مهم استان یاد کرد.

 

 

کد خبر 1198096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha