به دنبال تخریب افراد و مدیران نیستیم/تقدیر حجت الاسلام عبودی از تحول در ستاد نماز جمعه یاسوج

حجت الاسلام عبودی گفت: ما در راستای پیگیری مطالبات به حق مردم به دنبال تخریب افراد، اشخاص و مدیران نیستیم و مدیران لایق را حمایت می کنیم، ولی چون محوریت پیگیری و حل مشکلات مردم است، در این راستا پیگیری های لازم را انجام می دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام و المسلمین «عبدالرحیم عبودی» ظهر امروز (۳۱ تیر ماه) به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه یاسوج ضمن تبریک ایام ماه ذی الحجه، به تاریخچه مختصری از اقامه نماز جمعه از صدر اسلام و ابتدای انقلاب تاکنون اشاره و اظهار کرد: در این زمینه چند نقل وجود دارد که طبق یک نقل اقامه نخستین نماز جمعه در صدر اسلام زمانی که پیغمبر (ص) در مکه بود، مسئله نماز جمعه بر پیامبر تشریح شد، یعنی «خدای متعال بر او نازل کرد که نماز جمعه به عنوان امر عبادی انجام شود»، لذا می گویند پیغمبر(ص) چون در مکه بود و در مکه امکان برگزاری نماز جمعه وجود نداشت، به «مصعب بن عمیر» دستور داد که در مدینه نماز جمعه را اقامه کند.

 

مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در استان کهگیلوییه و بویراحمد گفت: نقل دیگر این است که نخستین نماز جمعه در مدینه توسط «اسعد بن زراره» برگزار شد و نقل سوم می فرماید «به دعوت اسعد بن زراره اما به امامت مصعب بن عمیر نماز جمعه در مدینه اقامه شد».

 

وی خاطرنشان کرد: آنچه مورد اتفاق همه مورخان بوده این است که نخستین نماز جمعه ای که پیغمبر (ص) اقام فرمود، در مدینه بود.

 

حجت الاسلام عبودی ادامه داد: نماز جمعه یک اجتماع بزرگ از طرف امت اسلامی در روز جمعه بوده که در بعضی از روایات نیز فرمودند «اقامه نماز جمعه پیشنهاد انصار بود، یعنی انصار پیشنهاد دادند با توجه به اینکه یهودیان یک روز را در هفته دارند، مسیحیان نیز یک روز را در هفته به عنوان روز تعطیل و تجمع دارند، لذا انصار پیشنهاد دادند که مسلمانان نیز یک روز را در هفته اجتماعی داشته باشند که آن روز، روز جمعه شد».

 

مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بعد از دوران اهل بیت علیهم السلام، خلفایی بودند که نماز جمعه نیز اقامه می کردند، حتی در طنزی بیان شده معاویه و عمر و عاص در حال صحبت بودند مبنی بر اینکه خلیفه در جمعه سفری دارد و بیایید پنجشنبه نماز اقامه شود، بنابراین خلفا نیز نماز جمعه را برپا کردند.

 

وی بیان داشت: در دوران شاهان صفوی مسئله نماز جمعه گسترش خوبی پیدا کرد و نخستین کسی که نماز جمعه را دوران شاهان صفوی اقامه کرد، مرحوم محقق کرکی در مسجد عتیق اصفهان بود.

 

حجت الاسلام عبودی یادآور شد: چون شاهان صفوی ارتباط خوبی با علما داشتند، نسبت به مسائل دینی سخت گیری نمی کردند، بلکه گاهی نیز کمک کار بودند و از آن دوران بزرگانی مثل شیخ بهایی، مرحوم میرداماد، علامین مجلسین، یعنی محمد تقی و محمد باقر مجلسی هر دو نماز جمعه اقامه می کردند؛ ضمن اینکه شیخ لطف الله در میدان امام نیز محل اقامه نماز توسط این شیخ بزرگوار بود.

 

مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در اوایل انقلاب که گروهک های معاند نیز فعالیت خود را آغاز و ترورهای خود را آغاز کردند و رعب و وحشتی نیز در درون مردم نیز ایجاد شده بود، مرحوم آیت الله طالقانی به واسطه حاج احمد آقا به امام پیشنهاد داد که با توجه به استقرار حکومت اسلامی، مناسب است که نماز جمعه برگزار شود که امام فرمود «خود شما این کار را آغاز کنید» و لذا حضرت امام (ره) مرحوم آیت الله طالقانی را به عنوان نخستین امام جمعه در تهران و کشور منصوب کرد.

 

وی اظهار کرد: نخستین نماز جمعه کشور به امامت آیت الله طالقانی در تهران با حضور جمعیت کثیری از مردم برگزار شد، منتها مقام معظم رهبری وقتی که رئیس جمهور بودند، به حضرت امام پیشنهاد داد که نماز جمعه در سطح کشور گسترش پیدا کند و این امر صرفاً مختص به تهران نباشد.

 

حجت الاسلام عبودی عنوان کرد: امام (ره) این پیشنهاد را پذیرفت و مرکزی در قم تاسیس کردند که این مرکز متولی امامان جمعه و برگزاری نماز جمعه در کشور بود.

 

مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تا زمانی که مقام معظم رهبری به عنوان رهبری انقلاب منصوب شدند در سال ۷۱ ایشان شورای سیاست گذاری را تشکیل داد و این شورا متشکل از ۹ نفر از روحانیون که توسط رهبری منصوب می‌شوند و رئیس توسط رهبری انتخاب و ائمه جمعه به واسطه این شورا حکم امامت جمعه را دریافت می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: آنچه در نهاد امامت جمعه برای ما بسیار حائز اهمیت است، ابتدا مسئله مردم، مشکلات و مطالبات به حق آنها بوده، هرچند تریبون نماز جمعه جایی نیست که هر مطالبه‌ای گفته و بیان شود، گاهی اوقات برخی مطالبی را بیان می‌کنند که به حق و به جان نیست.

 

حجت الاسلام عبودی افزود: ما اعتقاد داریم که از تریبون نماز جمعه باید مطالبات به حق مردم بیان شود و لذا در سطح استان حقیر به عنوان مسئول شورا در طول هفت روز هفته از راه های مختلف مطالبات مردم را رصد و آنها را از راه های مختلف با همراهی ائمه جمعه پیگیری می کنیم.

 

مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ما در راستای پیگیری مطالبات به حق مردم به دنبال تخریب افراد، اشخاص و مدیران نیستیم و مدیران لایق را حمایت می کنیم ولی چون محوریت پیگیری و حل مشکلات مردم است، در این راستا پیگیری های لازم را انجام می دهیم.

 

وی به یک نمونه از پیگیری مطالبات مردمی در روستای شهید طیب در بخش سوق اشاره کرد و افزود: شهید طیب یکی از شهدای بزرگ بود و در زمان دانشجویی در خارج از کشور و سرشار از استعداد بود به کشور بازگشت و در جبهه های دوران دفاع مقدس حضور پیدا کرده و به شهادت رسید.

 

حجت الاسلام عبودی ادامه داد: این شهید بزرگوار در وصیت نامه خود نوشته بود «اگر شهید شدم من را در روستای خودم دفن کنید، شاید به واسطه قبر من مسئولان توجهی به این روستا داشته باشند»، این موضوع سال‌ها مسکوت مانده بود، ولی امام جمعه بخش سوق در خطبه ها بارها این موضوع را بیان و مطالبه و پیگیری کرد و مسئولان در این زمینه پای کار آمدند و هم اکنون در بخش های مختلف شامل جاده، آب، بهداشت، آموزش و پرورش، مخابرات و ... در حال کار هستند و این به عنوان یک مطالبه از طرف امام جمعه مطرح و پیگیری شد.

 

مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در بحث سد آبریز که بعضی‌ها در خارج استان و عده قلیلی در درون استان مخالفت داشتند، امامان جمعه و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه مرکز استان نیز در تریبون نماز جمعه از این مطالبه به حق مردم دفاع و صحبت کردند و امروز این دفاع نیز ادامه دارد.

 

وی دفاع از مطالبات به حق مردم را مهم دانست و ادامه داد: ما در کنار مطالبات به حق مردم از امام، انقلاب و آرمان‌های امام و شهدا باید دفاع کنیم.

 

حجت الاسلام عبودی تصریح کرد: گاهی اوقات بعضی از افراد خیال می‌کنند این دفاع از انقلاب و اسلام، دفاع از یک مدیر نالایق است، در صورتی که این چنین نیست و حساب یک مدیر نالایق از اصل نظام جدا بوده، ولی ما از اصل نظام دفاع می کنیم.

 

مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: چون اعتقاد داریم نظام از درون این مردم به وجود آمده و آنها در شکل گیری آن نقش داشتند و این مطالبه نیز برای ما بسیار مهم است.

 

وی با اشاره به اینکه در سطح استان ۱۵ پایگاه نماز جمعه فعال وجود دارد که برنامه‌های بسیار خوبی دارند، اظهار کرد: بنا داریم که نهاد امامت جمعه در استان فعال تر از گذشته باشد و باید پویاتر و فعالیت ها بیشتر از گذشته انجام گیرد.

 

حجت الاسلام عبودی خاطرنشان کرد: در این راستا نقد پذیری دلسوزانه و منصفانه را پذیرا هستیم و از مشورت افراد برای ارائه راهکارها و پیشنهادهای سازنده نیز استقبال می کنیم.

 

مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: مصلی مرکز استان در شان مردم و نمازگزاران مرکز استان نیست که نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یاسوج نیز از این موضوع گلایه‌مند بوده که این مصلی رنگ و بوی عبادی ندارد و حالت یک سوله است.

 

وی ادامه داد: این موضوع بارها با استاندار و مسئولان مطرح شده و قول‌هایی دادند که انشالله تغییر و تحولاتی در این مصلی صورت بگیرد و رنگ بوی معنوی و معماری اسلامی داشته باشد و فضای فیزیکی و سیستم صوتی که آزاردهنده بوده، نیز تغییر پیدا کند.

 

حجت الاسلام عبودی در پایان از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یاسوج، مسئول ستاد نماز جمعه یاسوج و اعضای ستاد که فعالانه و پرتلاش بوده و در ستاد تحول ایجاد کردند، قدردانی کرد.

کد خبر 1198511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha