امام جماعت نقش کلیدی در نهضت بازگشت به مسجد دارد/کارکرد مسجد را به اقامه نماز محدود نکنیم

یک خطیب مذهبی با بیان اینکه امام جماعت نقشی کلیدی در نهضت بازگشت به مسجد دارد، گفت: مسجد نباید فقط محل اقامه نماز باشد، کرسی‌های آزاداندیشی و جلسات پرسش و پاسخ و پاسخ به شبهات جوانان باید در مساجد برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین «سید مهدی حائری زاده» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به الزامات نهضت بازگشت به مسجد، اظهار کرد: امام مسجد، یکی از مولفه های مهم در رونق مساجد به شمار می آید، امام جماعت منظم، دارای حسن خلق، مجهز به علم روز، اهل مراوده و متواضع می تواند عامل مهمی در رونق مسجد باشد.

 

این خطیب و کارشناس مذهبی با اشاره به نقش هیئت امنای مساجد در فراهم کردن زمینه حضور جوانان در مسجد، گفت: هیئت امنای مساجد باید عرصه فعالیت جوانان در خانه های خدا را فراهم کنند و به آنها میدان دهند، در برخی مواقع شاهدیم که به دلیل تنگ نظری ها، مسئولیت ها و انجام کارها به جوانان سپرده نمی شود،این خود می تواند عاملی برای کمرنگ شدن حضور جوانان در مسجد شود.

 

وی ابراز کرد: در شهر تهران مساجدی هستند که در روزهای معمولی بیش از 500 تا 600 نفر جمعیت دارند و برخی از مساجد هم، علیرغم ظاهر مجلل، جمعیتی در آنها حضور نمی یابد، بنابراین هر جا که مسجد قوی عمل کرده و ارکان مسجد با هم هماهنگ باشند، مساجد پویا و مملو از حضور جمعیت است.

 

حجت الاسلام حائری زاده به دیگر مولفه های جذابیت مسجد اشاره و تصریح کرد: نوع تربیت خانوادگی و اجتماعی، حمایت نهادهای متولی مساجد همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه و مرکز رسیدگی به امور مساجد می تواند نهضت بازگشت به مساجد را محقق کند.

 

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: متاسفانه، امروز برخی مساجد تبدیل به نمازخانه شده اند،در حالی که کرسی های آزاداندیشی و جلسات پرسش و پاسخ و پاسخ به شبهات جوانان باید در مساجد برگزار شود. از طرفی دستگاه های متولی باید در انتخاب امام مسجد دقت و روحانی‌ای را برای مدیریت مسجد معرفی کنند که اهل تعامل با بسیج و کانون فرهنگی هنری مسجد باشد.

 

حجت الاسلام حائری زاده ادامه داد: امام مسجد نباید وظیفه خود را صرفا اقامه نماز در مسجد بداند، بلکه لازم است با اهالی محله ارتباط برقرار کند و در جریان مشکلات و آسیب های اجتماعی منطقه پیرامون مسجد قرار بگیرد و برای شنیدن صحبت های مردم وقت بگذارد.

 

وی بیان اینکه در قرآن کریم نسبت به تبیین تاکید کرده است، خاطرنشان کرد: ائمه جماعات و اهل منبر باید جهاد تبیین را مورد توجه قرار دهند و نسبت به چالش ها و توطئه های رسانه ای شناخت داشته باشند، چراکه امروز دشمنان درصدد هستند برخی از دستاوردهای بزرگ را کوچک نشان داده و کارهای کوچک را بزرگ جلوه دهند و سیاه نمایی کنند، بنابر این، امام مسجد باید سواد رسانه ای داشته باشد و با ادبیات روز جهاد تبیین را در مسجد دنبال کند.

 

 

کد خبر 1198528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha