حال و هوای مسجدالنبی(ص) در مدینه بعد

اگرچه فضای مسجدالنبی(ص) به شرافت مسجد و حرم امن نبوی و قبور ائمه بقیع(ع) همواره معنوی و ملکوتی است، اما رنگ و لعاب و بافت فرهنگی زوار و تغییرات ترددی در زمان حجاج مدینه اول با زائران مدینه دوم کمی تفاوت دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، زائران مسجدالنبی که پیش از شروع حج تمتع به مدینه مشرف می‌شوند با تنوع قومیتی و بافت بین‌المللی زائرانی مواجه می‌شوند که قصد انجام حج دارند. نحوه ساماندهی و مدیریت اماکن مقدس در مدینه نیز متناسب با مقتضیات این ایام است. چراکه در ایام حج تمتع با توقف عملیات عمره مفرده و محدودیت تشرف زائران بومی بیشتر حج‌گزاران تمتع در این فضای مقدس تردد دارند.

از این‌رو هنگامی‌که زائران ایرانی مدینه بعد به زیارت حرم شریف نبوی و ائمه بقیع(ع) مشرف می‌شوند با اتمام ایام حج تمتع، با تنوع فرهنگی و قومیتی کمتری در صحن مسجدالنبی(ص) مواجه می‌شوند و این صحن بیشتر میزبان خانواده‌های عربستانی و دیگر حجاج عمره‌گزار از کشورهای دیگر است.


از این‌رو سروصدای غالب بر این فضا با نوای کودکان آمیخته شده  و تجمع خانوادگی بر فضای کاروانی غلبه یافته است. شب‌ها در بخش‌های مختلف به‌ویژه در فضای مقابل گنبد خضراء گعده‌های خانوادگی در حال گفت‌وگو یا قرائت دعا مشاهده می‌شود.
البته حضور زائران خارجی نیز بی‌رنگ نشده و تعداد زیادی از کاروان‌ها به ویژه حجاج ایرانی در صف انتظار حضور در روضه رضوان مشاهده می‌شود که به شکل اینترنتی نوبت آنها برای اقامه نماز در این بخش بابرکت دریافت شده است.
تعداد حجاج اهل سنت ایرانی نیز در مدینه بعد افزایش یافته است و به همین سبب حضور ایرانیان در نمازهای جماعت مسجدالنبی(ص) بیشتر قابل مشاهده است.


تغییر دیگری که در فضای حرم مشاهده می‌شود کاهش فضاهای بسته در مقابل قبة الخضراست. در مدینه قبل بخش زیادی از فضای بخش جنوبی صحن مسجدالحرام (مقابل قبه و اطراف آن) توسط موانع پلاستیکی یا نرده‌های متحرک بسته شده بودند و در برخی بخش‌ها حرکت زوار صرفاً از داخل راهروی 10 متری میسور بود که اکنون نیمی از این فضا آزادسازی شده و تردد بهتر از قبل در جریان است.

شب گذشته مطابق اکثر شب‌های جمعه در فضای مقابل بقیع مأموران سعودی بیشتر حضور داشتند و اجازه توقف در مقابل بقیع را به رهگذران نداده و در صورت توقف حجاج به آنان تذکر می‌دادند. البته تعدادی از ایرانیان  در داخل صحن مسجدالنبی(ص) و از ورای دو دیوار و نرده رو به حرم ائمه بقیع(ع) مشغول قرائت زیارت‌نامه و دعا بودند که آن هم خالی از تذکر نیست.


اما نکته جدید و تغییر تازه‌ در مسیر ترددی در قسمت شمال مسجدالنبی(ص) که رو به قبله و کمتر هتل ایرانی در آن حاضر است، افتتاح دکه‌های متعدد فروش اغذیه و کالاست. البته در سفرهای مدینه اول نیز تمهیدات و اعلانات مرکز توسعه شهری مدینه دیده می‌شد ولی طی سه هفته فضای این شهر بیشتر حالت توریستی پیدا کرده است. اتوبوس‌های ویژه گردشگری نیز وظیفه حمل و نقل زوار به جاذبه‌های گردشگری مدینه را بر عهده دارند.
موضوع جذب گردشگران خارجی نه تنها به قصد زیارت و در کنار آن منظور تفریح، از سال‌ها پیش در عربستان مطرح بوده ولی به دلایلی از جمله برخی مخالفت‌های مذهبی عملیاتی نشده بود. اکنون اما گسترش صنعت گردشگری بخشی از سیاست‌های دولت سعودی است که با اصلاحات فرهنگی و زیرساختی همراه شده است.

کد خبر 1198533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha