جشن بزرگ مباهله فردا در همدان  برگزار می‌شود

صلواتیان گفت: واقعه مباهله جايگاه واقعي اهل بيت(ع) را در نزد خدا و پيامبر(ص) تبيين كرد و نشان داد كه اميرالمومنين(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و امام حسن (ع) و حسين(ع) چه عظمت و جايگاهي دارند.

«مهدی صلواتیان» در گفت و گو با خبرنگار شبستان در همدان گفت:  رویداد بسیار مهم مباهله، مهمترین سند حقّانیت اهل‌بیت عصمت و طهارت در مواجهه باسایر ادیان الهی است و این مواجهه بسیار ارزشمند پیامبر عظیم الشأن اسلام باید تا ابد، سرمشق علمای شیعه و سنّی برای دفاع و حمایت از اهل بیت (ع) قرار بگیرد.

 

دبیر ستاد مردمی غدیر استان همدان افزود:  یقیناً باید این رویداد به عنوان یکی از اعیاد و جشن‌های بسیار مهم مورد توجّه عالمان، اساتید و نخبگان جهان قرار بگیرد. از اینرو، با تمام توان برای تبیین و ترویج این رویداد تلاش می‌کنیم.


وي گفت: واقعه مباهله دليل محكم بر حقانيت دين مبين اسلام و مذهب حقه شيعه بوده و سندي محكم بر خلافت بلافصل اميرالمومنين(ع) در جامعه اسلامي است.


صلواتیان گفت: واقعه مباهله حقانيت دين اسلام را بر ساير اديان از جمله مسيحيت براي هميشه تاريخ ثابت كرد.


وی با بيان اينكه پيام مباهله تاكيد بر استفاده از معنويت و دعا براي اثبات حقانيت است، افزود: همه بايد تلاش كنيم تا علاوه بر تقويت باورهاي اعتقادي و ديني به اهميت دعا براي رشد و كمال توجه ويژه كنيم.


وی  ادامه داد: واقعه مباهله جايگاه واقعي اهل بيت(ع) را در نزد خدا و پيامبر(ص) تبيين كرد و نشان داد كه اميرالمومنين(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و امام حسن و حسين(ع) چه عظمت و جايگاهي دارند.
 

گفتنی است، بیست و چهارم ماه ذى‌الحجّه، روز مباهله نام دارد؛ مباهله در لغت به معنای نفرین و لعنت کردن به یکدیگر است؛ در سال دهم هجری، گروهی از مسیحیان نجران (منطقه‌ای در جنوب غربی عربستان سعودی) در شهر مدینه، نزد حضرت رسول (ص) آمدند و درباره حضرت عیسی (ع) با او گفتگو کردند؛ پیامبر (ص) فرمود: عیسی بنده خدا و کلمه او بود که آن را بر مریم القاء نمود؛ مسیحیان گفتند چگونه ممکن است انسانی بی‌پدر به دنیا آید؟


آیه‌ای از قرآن در این‌باره نازل شد که مَثَل عیسی، مَثَل آدم است که بدون پدر و مادر و به امر الهی به دنیا آمده است؛ وقتی عقل و استدلال در وجود آن‌ها تأثیر نکرد و بحث به نتیجه نرسید، پیامبر اسلام (ص) به فرمان پروردگار به آن‌ها پییشنهاد مباهله داد، یعنی دو گروه، در محلی جمع شوند و به درگاه خداوند دعا و تضرع کنند و از خدا بخواهند حقیقت را آشکارنموده و دروغگویان را لعنت کند.


«فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکمْ وَ نِساءَنَا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنفُسنَا وَ أَنفُسکُمْ ثُمَّ نَبْتهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَة اللَّهِ عَلى الْکذِبِینَ.» ال عمران (۶۱)

کد خبر 1198607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha