فرصت های سرمایه گذاری در ایران برای بازرگانان چینی و سایر کشورها تبیین شود

چانگ هوا با اشاره به جایگاه و نقش مهمی که ایران در جاده ابریشم داشت گفت: فرصت های سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی برای تجار و بازرگانان چینی و سایر کشورها تبیین شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، «چانگ هوا» امروز( شنبه، 1 مرداد) در نشست توسعه مبادلات تجاری کشورهای ایران و چین از حضور ایران در گروه شانگهای استقبال کرد و اظهار داشت: چین از حضور ایران در این گروه حمایت می کند زیرا این گروه‌ها نقش مهمی در برقراری امنیت دارند.

 

سفیر چین در ایران با اشاره به ترانزیت سالانه ۱۵ هزار قطار از چین به اروپا گفت: این رقم در مقایسه با ایران ( ۱۴۳ قطار) کاملا ناکافی است و باید زمینه برای ترانزیت کالا از ایران فراهم شود.

 

وی به عدم آشنایی سرمایه گذاران و تجار چینی با مزیت‌های بنادر انزلی و کاسپین و مناطق آزاد انزلی اشاره کرد و افزود: می بایست با تبلیغات بیشتر فرصت های سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی برای تجار و بازرگانان چینی و سایر کشورها تبیین شود.

 

چانگ هوا ادامه داد: به عنوان سفیر دولت چین برای شرکت های چینی مزیت های منطقه آزاد را شرح خواهم داد تا در این مناطق شرکت تاسیس کنند اما انتظار ما این است که در ایران شرایط راه ها بهبود پیدا کرده و بخش تبلیغات فعال تر و تقویت شود.

 

وی به برگزاری نمایشگاه های متعدد در چین اشاره کرد و یاد آور شد: یکی از مهمترین این نمایشگاه‌ها، نمایشگاه واردات چین است که تنها برخی از بازرگانان ایرانی در آن شرکت می کنند پیشنهاد می کنم از طریق این نمایشگاهها کالاها و کانال‌های ترانزیتی کشور ایران بیشتر و بهتر معرفی شوند.  

 

سفیر چین در ایران خاطر نشان کرد: نقش سفارت ایران در چین برای توسعه تبادلات تجاری ایران – چین بسیار حائز اهمیت است و اتمام مسیر 35 کیلومتری رشت - انزلی و راه اندازی ترانزیت ریلی  منطقه آزاد انزلی نیز می تواند به بهبود این تبادلات موثر باشد.

 

وی تاکید کرد: علاوه بر تکمیل زیرساخت ها، منطقه آزاد انزلی باید سیاست های خود برای این سرمایه گذاران تشریح کند چراکه برای شرکتها مهم است که مناطق آزاد چه مزیتهایی در بخش های گمرکی ، ترخیص کالا و معافیت های مالیاتی دارند.

 

* منطقه آزاد انزلی شاهراه ترانزیتی دریای خزر

«امین افقی» نیز در این نشست با بیان اینکه بدنبال آن هستیم تا منطقه آزاد انزلی را به شاهراه ترانزیتی دریای خزر تبدیل کنیم گفت: این منطقه می تواند به هاب تجارت ایران در منطقه تبدیل شود و طبق ماموریتی که دولت برعهده ما نهاده است در حال فعال کردن دو کریدور جهانی شمال - جنوب و یک کمربند یک جاده هستیم.

 

معاون بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی ادامه داد: این ابر پروژه چین که از سال 97 کلید خورد و مسیر چین - قزاقستان - ایران را به هم پیوند می دهد تاکنون 13 هزار تی یو کانتینر از چین به ایران و بالعکس را ترانزیت کرده است.

 

وی تصریح کرد: در مجموع دو بندر انزلی و کاسپین با 21 پست اسکله فعال 130 هزار متر مربع انبار سرپوشیده، 100 هزار متر مربع سیلوی غلات، 30 هکتار انبار روباز در پسرانه بندری دارد که با راه اندازی مسیر ریلی 35 کیلومتری رشت به بندر کاسپین که تا پایان امسال دریای خزر را به خلیج فارس و بنادر شمال را به جنوب وصل کرده و افتتاح اسکله رو رو این کار زنجیره لجستیکی ایران در منطقه تکمیل می شود.

 

* 40 درصد شرکت‌های چینی مستقر در منطقه آزاد انزلی فعال هستند

«وحید طالب پور» نیز با اشاره به مزیت های سرمایه گذاری و معافیت مالیاتی و گمرکی منطقه آزاد انزلی گفت: در این منطقه از زمان ثبت شرکت تا 20 سال معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاران وجود دارد.

 

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه 40 درصد شرکتهای چینی مستقر در منطقه آزاد انزلی فعال هستند، اظهار داشت: از زمان تاسیس منطقه آزاد انزلی تاکنون 83 شرکت چینی در این منطقه ثبت شده اند که تنها 40 درصد این شرکت ها در حال حاضر فعال هستند و در بخشهای صنعت بندر و تجارت فعالیت می کنند.

 

وی معافیت های گمرکی را یکی از مزیت‌های منطقه آزاد انزلی برای تجار خارجی عنوان کرد و افزود: سازمان منطقه آزاد انزلی می تواند برای این شرکت ها با همکاری حراست و واحد کار مستقر در منطقه آزاد پروانه اشتغال صادر کند که بر اساس آن، اتباع خارجی می‌توانند بدون ویزا در این منطقه حضور داشته باشند و منطقه آزاد انزلی به عنوان دولت محلی میتواند تمام مجوزهای لازم یک فعالیت اقتصادی اعم از ساخت و ساز، ثبت شرکت، کارت بازرگانی و احداث کارخانه و سایر موارد را صادر کند.

 

طالب پور دسترسی به ظرفیت های منطقه آزاد انزلی را فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاران خارجی علی الخصوص چین اعلام کرد.

 

در پایان این نشست سفیر چین در ایران از زیرساختهای بندری در بندر کاسپین، مسیر ریلی رشت – انزلی و یکی از شرکت‌های مستقر در شهرک صنعتی حسن رود که در زمینه تولی سیلندر چاپ فعالیت می کند بازدید کرد.

کد خبر 1198845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha