رونمایی از دو کتاب در مورد مسجد «ایاصوفیه» در ترکیه

اداره ارتباطات ترکیه یک روز پیش از دومین سالگرد بازگشایی مسجد جامع ایاصوفیه استانبول از دو کتاب در این زمینه رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «آناتولی»، اداره ارتباطات ترکیه یک روز پیش از دومین سالگرد بازگشایی مسجد جامع ایاصوفیه استانبول از دو کتاب در این زمینه رونمایی کرد.

اداره ارتباطات روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که این کتاب ها ویژگی های معماری مسجد و واکنش ترک ها به تغییر آن را نشان می دهد.

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهوری ترکیه با تألیف مقدمه کتاب ویژگی های معماری این بنای نمادین به اهمیت تاریخی افتتاح مسجد جامع ایاصوفیه اشاره کرد و گفت: تبدیل دوباره ایاصوفیه به مسجد یک رویا بود که برای مسلمانان ترکیه به حقیقت پیوست.

وی افزود: مسجد جامع ایاصوفیه با ویژگی‌های تاریخی، مذهبی و فرهنگی خود بهترین پاسخ به اسلام‌هراسی است که به‌ویژه در اروپا رو به افزایش است

این اداره همچنین روز یکشنبه مستندی از 9 مسجد در شهرهای مختلف آناتولی که ایاصوفیه نام دارند منتشر خواهد کرد.

در 10 ژوئیه 2020، دادگاه ترکیه حکم کابینه 1934 که ایاصوفیه را به موزه تبدیل کرده بود، لغو کرد و راه را برای استفاده مجدد از آن به عنوان مسجد پس از 86 سال وقفه هموار کرد.

این بنا در 24 ژوئیه 2020 به شکوه سابق خود به عنوان مسجد جامع ایاصوفیه بازسازی شد.

ایاصوفیه به مدت 916 سال به عنوان کلیسا و 86 سال به عنوان موزه خدمت کرد، اما از سال 1453 تا 1934 نزدیک به 500 سال، یک مسجد بود.

ایاصوفیه در سال 1985 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

کد خبر 1199161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha