شیخ اشراق سهروردی پیوند دهنده حکمت خسروانی و معارف قرآنی بود

جهانگیری با اشاره به اینکه سهروردی همگنی و هم خوانی بین حکمت خسروانی و معارف قرانی را پیوند زد، گفت: سهروردی به پارسی نوشت تا بگوید این زبان ظرفیت بسیاری دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آیین بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی در زنجان با اشاره به اینکه به تعبیر شهید مطهری باید سهرودی شهید نامیده شود، اظهار کرد: در تاریخ معرفت اسلامی شهدایی هستند و شیخ اشراق سهرودی نیز در قافله شیوخ شهیدان راه معرفت است.

 

به گفته یحیی جهانگیری سهروردی شهید سهرودی به ما یاد داد باید شهید مداد و دماع و بیانش برای معرفت، حقیقت و معنویت بجوشد.

 

وی افزود: اشعه نورانی سهروردی چنان بر این خطه تابیده است که دیگر سهرودی ها و علمای معرفتی دیده نمی شوند و همین جای نگرانی است.

 

وی از زنجان به عنوان مهد حکمت و فلسفه نام برد و گفت: این خطه علمای دینی بسیاری داشته است و از سهروردی می توان به عنوان روح تپنده در کالبد زنجان یاد کرد و نباید گرامیداشت این عارف به یک روز خلاصه شود.

 

جهانگیری با یادآوری اینکه دولت سیزدهم در بزرگداشت مفاخر حرکت بزرگی انجام داده است، خاطرنشان کرد: سهروردی نیاز امروز جامعه ماست چرا که قربانی جریان رادیکال بود و امام در نامه به رییس شوروی سابق خوانش سهرودی از اسلام را پیشنهاد کرد.

 

این مسئول با اشاره به اینکه سهروردی نیاز به تقدیس ندارد و نیاز به خوانش دارد تا مساله انسان معاصر امروز شناخته شود، گفت: فلاسفه و متفکران بسیاری در طول تاریخ داریم ولی بر خلاف این فلاسفه که فیلسوف ذهن بودن،  سهروردی فیلسوف عین و ذهن بود و توانست پیوند بین انسان ها باشد.

 

به گفته جهانگیری، متفکر درد خاک ندارد بلکه درد انسان دارد و سهرودی توصیف نمی خواهد و تجویز است، فیلسوف نیاز فرهنگی است و اسلام ما را با ایران پیوند می زند.

 

وی با اشاره به اینکه سهروردی همگنی و هم خوانی بین حکمت خسروانی و معارف قرانی را پیوند زد، گفت: سهروردی به پارسی نوشت تا بگوید این زبان ظرفیت بسیاری دارد.

 

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه همه از بحران آب می گویند ولی من از بحران بزرگ فقدان تفکر خبر می دهم، گفت: امریکا انجمن عرفان اسلامی را راه اندازی کرده است. در حالیکه ما از کشورهای اروپایی و امریکایی پزشکی و دانش تجربی می آموزیم در حالیکه ایران در حوزه های عرفان، فلسفه و علوم انسانی مزیت نسبی دارد و توجه به این علوم می توانند در دنیا هژمان بیافریند.

کد خبر 1199196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha