آئین رونمایی اولین تذکره جامع شاعران پایداری گیلان برگزار می شود

آئین رونمایی اولین تذکره جامع شاعران پایداری استان گیلان با حضور شاعران برجسته کشوری «علیرضا قزوه» و «محمدحسین انصاری نژاد» پنجم مرداد در سالن اجتماعات مهمانسرای المپیک رشت برگزار می شود.

«اسماعیل محمدپور» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از آئین رونمایی اولین تذکره جامع شاعران پایداری استان گیلان خبر داد و اظهارکرد: این مراسم ساعت ۱۸ روز چهارشنبه(۵ مرداد) با حضور شاعران برجسته کشوری «علیرضا قزوه» و «محمدحسین انصاری نژاد» در سالن اجتماعات مهمانسرای المپیک رشت برگزار می‌شود.

 

این شاعر و پژوهشگر گیلانی با بیان اینکه، تذکره‌ها اساساً يادداشت‌هايي برای يادآوری يادگاران اعصار گوناگون هستند افزود: بعد از عصر صفوی در تمام تذکره‌هايی که در ايران تأليف شده است، کلمه تذکره به معنای «تذکره‌الشعرا»، يعني کتابی که در آن ترجمه احوال و نمونه اشعار شعرا باشد، آمده است و امروزه نيز شايد با شنيدن نام تذکره، اولين چيزی که به ذهن ما خطور می‌کند، تذکره‌الشعرا و يادنامه‌های شاعران است.

 

مولف کتاب«افق قاف» اولین تذکره جامع شاعران پایداری استان گیلان گفت: در زبان فارسی تا قرن ششم هجری قمری کتابی که به‌طور مستقل به ترجمه حال شاعران اختصاص داشته باشد، ثبت نشده است.

 

وی اضافه کرد: به گواهی تاريخ، دولتشاه سمرقندی نخستين پژوهشگری است که تذکره‌نويسی را به عرصة نقّادی، ارزش‌گذاری و داوری‌های اديبانه، براساس ذوق شخصی و سليقة روزگار خود کشاند.

 

محمدپور در ادامه اساس شکل‌گيری «افق قاف» را انگيزه‌ای دانست که نگارنده را تشحيذ کرده تا به منظور ثبت آثار شاعرانی که طی چهار دهه در خصوص يکی از بزرگ‌ترين بن‌مايه‌های ادبيات معاصر جهان، يعني پايداری، جنگ، ميهن و دفاع مقدس، شعر سروده‌اند، جستاری مختصر داشته باشد و گفت: و اکنون حاصل این کوشش در مجلدی برای عموم قابل دسترس است.

 

وی همچنین اظهار کرد: برای تدوين و نگارش تذکره حاضر، به هيج وجه سلايق شخصی و رويکردهای اعتقادی يا جهت‌گيري‌های سياسی حال و گذشتة افراد، مانع و رافع انتخاب نگرديد؛ بلکه تلاش شد تا همه کسانی که روزگاری انگيزه سرودن برای جنگ، ميهن و ارزش‌های انقلابی در دل و جان‌شان شعله‌ور بوده است، بر خوان گسترده ادبيات پايداری عصر خويش دعوت شوند.

 

محمدپور افزود: همچنین در روزگار چرخش‌های صد و هشتاد درجه‌ای، شايد ارجمندانی بوده باشند که اينک نمي‌پسندند نام‌شان به‌عنوان شاعرِ جنگ و پايداری بر روی زبان‌ها جاری شود، ولي در کار تحقيقی و اسنادی، معيارهای غيرعلمی و غيرحرفه‌ای محلی برای تأمل ندارند؛ پس زيبنده نيست که پژوهش‌گر براساس سليقة خويش يا ديگران، روند تکوين اثر را مختل کند.

 

وی تصریح کرد: کتاب حاضر مجموعه‌ای از سروده‌های پايداری شاعران گيلان همراه با زيست‌نامه و اشاره‌ای به آثارشان را در برمی‌گيرد و دامنه تعريف «پايداري» در قرن معاصر از نهضت جنگل در گيلان گرفته تا قيام مردم مشهد در قضية گوهرشاد، وقايع دهة پنجاه قم، تبريز، ورامين و ديگر شهرها و جنگ تحميلي رژيم بعثي عراق عليه ايران در دهة 60 شمسي، نهضت‌هاي مقاومت اسلامي شکل‌گرفته در منطقة غرب آسيا در دهه‌هاي اخير، نهضت بيداري اسلامي و مقاومت مردمي عراق، سوريه و ايران در برابر تاتارهاي عصر مدرن، تروريست‌هاي داعش در سال‌هاي نه‌چندان گذشته و مفاهيم و موضوعات وطني و جهان‌وطني متوسع است.

 

محمدپور خاطرنشان کرد: از این رو در همين دامنة تعريف است که شعرهاي شمس لنگرودی، م.مؤيد و بيژن نجدي با شعرهاي غلامرضا رحمدل، بهمن صالحي و عبدالرضا رضايی‌نيا به يک نقطة تلاقي می‌رسند.

کد خبر 1199326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha