آثار شیخ اشراق نیاز به بازنگری و فهم جدید دارد

شالویی با بیان اینکه آثار شیخ اشراق نیاز به بازنگری و فهم جدید دارد، گفت: حرکت از ظلمت به سمت روشنایی دستاورد سهروردی برای انسان بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه در همایش بزرگداشت شیخ اشراق در سهرورد اظهار کرد: گام‌هایی که سهروردی در حکمت اشراقی خود برداشت، حرکت از درون به سوی جهان برون بود.

 

محمد شالویی با بیان اینکه حرکت از ظلمت به سمت روشنایی دستاورد سهروردی برای انسان بود، گفت: سهروردی به دنبال این بود که همه دست همه بشر را بگیرد و به عالم بالا ببرد، او مثل دیگر عارفان در کنج عزلت ننشسته است.

 

وی با بیان اینکه سهروردی به دنبال این بود که همه دست همه بشر را بگیرد و به عالم بالا ببرد، او مثل دیگر عارفان در کنج عزلت ننشسته است، تصریح کرد: شیخ اشراق عقل را مانعی برای رسیدن به حقیقت نمی بیند بلکه بر این باور است که می‌توان ذوق و عقل را در کنار یکدیگر قرار داد.

 

شالویی با بیان اینکه شیخ اشراق ما را به نور فرا می‌خواند می‌دانست دنیا در زمانی در بدبختی و فلاکت فرو می‌افتد، افزود: از نور و روشنی فاصله می‌گیرد، آن وقت حقایق بر انسان پنهان می‌شود.

 

وی با بیان اینکه شیخ اشراق در جرات و جسارت برای بیان آنچه شنیده است، با سایر عارفان متفاوت است، گفت: اگر نور مخالفتی نداشته باشد و ظلمتی در مقابل او نتواند رخ کند، آن وقت شناسایی دشوار می‌شود. دنیا در زمانی در قعر و بدبختی فرو می‌افتد که از نور دور بیفتد که حقایق بر او پنهان می‌شود.

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور نیز با اشاره به اینکه شیخ شهاب‌الدین سهروردی در قرنی مملو از بحران زندگی می‌کرد، گفت: این فیلسوف برجسته به معنای واقعی کلمه توانست به تنهایی در آن دوران، فلسفه و عقلانیت را از حملاتی که متوجه آن بود، نجات دهد.

 

حسن بلخاری با یادآوری اینکه نکته مهمی که در خصوص شیخ اشراق می‌توان بیان کردف این بود که متاثر بر مولانا بود، خاطرنشان کرد: اگر جایگاه و ارزشی برای شیخ اشراق در برهه کنونی قائل هستیم، این بدان معنی است که شهر سهرورد نیز باید ملجا کسانی باشد که امثال وی را پرورش داده‌اند.

 

وی با تاکید بر اینکه شیخ اشراق یکی از کسانی بود که به جرأت می‌توان گفت بعد از ملاصدرا بیشترین ارجاعات را به قرآن داشت، ادامه داد: بدون شک با توجه به دلایل زیادی می‌توان این را گفت که شیخ اشراق هر جا با کوچک‌ترین مغایرتی نسبت به اندیشه اسلام برخورد می‌کرد، حذف آن را در اولویت قرار می‌داد.

 

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم ضمن ابراز گله‌مندی از بلاتکلیف ماندن بنیاد سهروردی اظهار کرد: این بلاتکلیفی در حالی است که یک دهه پیش ایجاد چنین بنیادی کلید خورده بود.

 

سید البرز حسینی با تاکید بر اینکه امروز نیازمند استفاده و برخورداری از ظرفیت‌هایی چون شیخ اشراق برای توسعه منطقه هستیم، افزود: نتیجه برگزاری چنین آیین‌هایی باید منجر به بالا رفتن ظرفیت‌هایی در حوزه سهروردی‌پژوهی و اشراق‌پژوهی شود.

 

وی با اشاره به اینکه مفاخر زیادی همانند شیخ اشراق در منطقه داریم که باید نسبت به شناساندن آن به مردم گام‌های بلندی برداشته شود، خاطرنشان کرد: یکی از انتظارات ما در این حوزه، ساخت یک فیلم سینمایی از زندگی‌نامه شیخ اشراق به عنوان ستاره پرفروغ آسمان فلسفه و حکمت است تا مردم بیش از پیش با این شخصیت برجسته آشنا شوند.

 

کد خبر 1199358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha