استقبال از جشن غدیر همچون استقبال از راهپیمایی اربعین بود

انتظاری گفت: استقبال از جشن غدیر امسال شبیه استقبال از راهپیمایی اربعین بود زیرا حرکتی خودجوش و مردمی را مشاهده کردیم.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر علی انتظاری در نشست تخصصی بررسی ابعاد اجتماعات دینی فرهنگی در دوران پسا کرونا با بررسی موردی جشن غدیر در تهران که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: ما باید بر روی اربعین تاکید بیشتری داشته باشیم. مراسمی که امسال در جشن غدیر شکل گرفت، شبیه مراسم اربعین بود. این الگوی اربعینی مهم و تاثیرگذار است و باید به آن توجه ویژه کنیم. به نظر می رسد یک ولع و مطالبه برای یک الگوی جدید در جهان در حال شکل گیری است، این معطوف به جشن غدیر ما نبود و در زمینه های دیگر می شود آن را دید.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یک قطب جدید در جهان در حال شکل گیری است، عنوان کرد: جشن ها و سرورهای مذهبی در جامعه ما بوده است. امسال استقبال از جشن غدیر شبیه استقبال در اربعین بود زیرا حرکت خودجوش و مردمی دیدیم. در یک نگاه کلان می توان از آن به عنوان نشانه هایی از قطب اسلام در حال تکریم و زایش نام برد؛ یک نوع مراسم با ویژگی های ایرانی و اسلامی بود نه کارناوالی.

 

وی با اشاره به پیاده روی اربعین بیان کرد: با ایرانیانی که در این پیاده روی بودند، گفت و گوهایی داشتم؛ آنها می گفتند چرا این مناسبات را نمی توانیم در حالت عادی در جامعه خود داشته باشیم. یک کاشکی در صحبت های آنها جاری بود و مطالبه ای داشتند که مناسبات محاسبه گر و مادی نباشد بلکه مبتنی بر ایثار و فداکاری باشد. معتقدم پیاده روی اربعین جنین در حال تولد قطب در حال تکریم است. جهان در حال قطبی شدن است و طلیعه های قطب هم در حال ظهور است، حتی اخیرا مکرون و جانسون در مورد قطب های در حال ظهور صحبت کردند البته نشانه های آن را غلط ذکر کردند.

 

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه بحث برگشت به واقعیت های اجتماعی در دوران پسا کرونا حائز اهمیت است، تصریح کرد: کرونا باعث شد افراد در غار تنهایی بروند، حریم خصوصی و فاصله اجتماعی مورد توجه قرار گیرد؛ این باعث شد که بسیاری از واقعیت های اجتماعی تضعیف شود، حتی افراد در مراسم ختم شرکت نکردند؛ این موضوع مهمی است که باعث شد واقعیت اجتماعی دچار ضعف و تزلزل شود. آدم ها دنبال بهانه ای بودند که این واقعیت اجتماعی را انکار کنند. با اعلام جشن غدیر مطالبه مردم به منصه ظهور رسید و دیدیم که استقبال زیادی از جشن غدیر شد.

 

دکتر انتظاری خاطرنشان کرد: گروه های اجتماعی به شدت از قطبی شدن و تشتت نگران هستند. آنها تمایل بالایی به وحدت و فرار از قطبی شدن جامعه دارند، به عنوان مثال بحث هایی در مورد حجاب است که اینها به آسیاب قطبی شدن می افزاید. این نکته ای است که باید به آن توجه شود که گروه های اجتماعی تمایل به از بین بردن تعارضات دارند، گروه های اجتماعی تمایل به وحدت دارند به خصوص در موضوعاتی که جنبه سیاسی نداشته باشد. دیدیم که همه گروه ها حتی غیر مذهبی ها از جشن غدیر حمایت کردند.

 

این پژوهشگر با بیان اینکه جامعه ایرانی جامعه تعارضات است، عنوان کرد: ما تمایل داریم چیزهای متعارض را کنار هم جمع کنیم. جامعه ایرانی به شدت نیاز به شادی و شعف دارد. سوگ و عزاداری در جامعه ایرانی خیلی رونق پیدا کرده است، قبلا مردم فقط در تاسوعا و عاشورا و چند روز بعد عزاداری می کردند اما الان دو ماه عزاداری می کنند؛ حتی الگوهای جشن و شادی ما در مجامع مذهبی الگوهای عزاداری است، مثلا اگر صدای جشن مذهبی را گوش دهید فکر می کنید عزاداری است. الگوی عزاداری سوگ در ایران حاکمیت دارد. جشن غدیر امسال یکی از جلوه های مقاومت مردم در مقابل سوگ بود و اینکه مردم جشن و سرور را دوست دارند.

 

 

کد خبر 1199525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha