ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای نهادهای پیشگیری یک فرصت قلمداد می شود

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از نهی از منکر کشور گفت: متاسفانه قوانینی داریم که به خودی خود تضعیف‌کننده حقوق عامه است و موجب فساد و دیوان سالاری می شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور جلسه انعقاد تفاهم نامه فی مابین ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با معاونت حقوق عامه قوه قضائیه با حضور آیت الله صدیقی ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، تعدادی از مسئولین ستاد و دکتر ترکی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور در روز یکشنبه 2 مردادماه سال جاری در سالن جلسات شهدای ستاد امر به معروف نهی از منکر کشور برگزار شد.

آیت الله کاظم صدیقی در این جلسه گفت: خدا را شاکریم از عزمی که پیش آمده تا موضوع مقابله با فساد و ایجاد گفتمان زندگی سالم، اسلامی و پاکیزه را از انزوای یک ستاد  و سازمان و وزارتخانه بیرون بکشیم و به صورت نوری که برای همه لازم است، هوایی که برای تنفس عموم ضروری است، این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم و همخوانی و هم افزایی در این بخش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه همه باید خودشان را در یک جبهه ببینند و با همه آسیب‌ها و ناسلامتی مقابله کنند، تاکید کرد: در این شرایط هیچ کسی نباید مسئولیت های خود را به گردن دیگری بیاندازند و اگر کسی در میدان حاضر بود احساس امنیت کند که می تواند انتقاد و هشدار دهد و احساس امنیت کند . همچنین می تواند در برابر هر خلاف و جرمی به عنوان کسی که حق دارد نقش خود را ایفا کند چرا که همه این رویکردها بر اساس آیات قرآنی است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه جامعه ایران یک خانواده است  و اعضای این خانواده هم نسبت به همدیگر مسئول هستند، تاکید کرد: خودسازی  و جامعه سازی از جمله وظایف قرآنی و اسلامی هستند.

آیت الله صدیقی صدیقی با بیان اینکه نظام ما بر مبنای تحقق و اجرای دین تاسیس شده است، اظهار کرد: فلسفه ولایت فقیه و جمهوری اسلامی این است که این جمهوری با رنگ اسلام مزین شود؛ در این راستا ستاد امر به معروف و نهی از منکر می تواند پیش قراول باشد و اگر ضمانت اجرایی نداشته باشد و مراکز قانونی کنار آن نباشند، مشکلات روی زمین خواهد ماند.

وی با بیان اینکه نهادهایی که وظیفه ذاتی شان حضور و صیانت در جامعه و احیای حقوق عامه است، باید طرح های مشترکی داشته و این طرح ها را به صورت برنامه درآورند، اظهار داشت: این نهادها باید در راستای اجرای این برنامه به همدیگر کمک کنند تا به اهداف جامعه اسلامی و مدینه فاضله دست پیدا کنیم. در این راستا خیلی از نهادهایی را داریم که به ذات در همین جهت وضع شده اند ؛ به مانند حوزه و مساجد که کار اصلی و جوهریشان آموزش مردم در جهت حق شناسی، حق مداری و حق نگهبانی است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به نهاد صدا و سیما، اظهار کرد: صداوسیما بلندگوی نظام اسلامی  و کانون تبیین این ایده ها است.  وظیفه اصلی صداوسیما فرهنگ سازی و مقابله با انحطاط و فساد و ظلم است . این سازمان با بودجه ای که در اختیار دارد باید نشان دهد تا به امروز چه کارهایی در این حوزه کرده و چقدر موفق بوده است و چقدر توانسته هنر را در خدمت زندگی سالم قرار دهد .

آیت الله صدیقی صدیقی با بیان اینکه وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات هم وظایف خاصی در جهت فرهنگ سازی دارند تاکید کرد:  در کنار این دستگاه ها ما کانون های نظارتی و انتظامی را در اختیار داریم و همه این دستگاه ها مرز های مشترکی با مسئله امر به معروف و نهی از منکر ،حقوق عامه و نهاد پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه دارند لذا اینها هم ناظر اند و چون ناظر هستند نظارت شان استطلاعی نیست بلکه نظارت موثر است.

وی با بیان اینکه این کانون های نظارتی یک جزیره نیستند، بیان کرد: این کانون‌ها سنگری هستند مرتبط با سنگر دیگر و اینها باید تاکتیک شناخته شده و هدف داری را با همدیگر پیش‌بینی و اجرا کنند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه همه ما امروز مصمیم تا این کشور اهل بیت و کشور ولایت فقیه و مردم شهید داده را امیدوار کنیم که این کشور رها نیست ، بیان کرد: در این مملکت هرج و مرج امکان  ندارد چراکه در این مملکت همه سرباز و ناظر هستند و همه در حفظ هویت سیاسی، اسلامی و فرهنگی نقش دارند.

وی با بیان اینکه نهاد پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برای ما یک فرصت تلقی می شود تاکید کرد:  ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای نهادهای پیشگیری یک فرصت قلمداد می شود.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: باید ستاد و نهاد های پیشگیرانه کارشناسانی را برای پژوهش و تحقیق در رابطه با حقوق عامه و شناسایی موانع آن و دسته بندی اولویت های و تعیین اهداف کوتاه، میان مدت و بلند مدت داشته و با همدیگر هم اندیشی لازم را انجام دهند و البته با دستگاه تقنینی - کمیسیون فرهنگی مجلس- هم همکاری داشته باشند.‌

وی با بیان اینکه ما باید از حیات اسلامی جامعه پاسداری کنیم تاکید کرد: ما در جاهایی که قانون لازم را نداریم باید به سراغ قانون برویم تا مشکلات را برطرف کنیم.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: متاسفانه قوانینی داریم که به خودی خود تضعیف‌کننده حقوق عامه است و موجب فساد  و دیوان سالاری می شوند، کمااینکه در مسئله تولید و بازار به واسطه قوانین بازدارنده، بسیاری از مراکز متعدد مردم را گرفتار می کنند لذا برای تجمیع و تمرکز این موارد ستاد و نهاد حقوق عامه می توانند نقش موثری ایفا کنند و آنچه که موجب کندی کار می شود را از میان بردارند.

وی تصریح کرد: قوه قضاییه امروز با همه وجود تشنه است. این قوه باید چه کند که این پرونده ها آنقدر طول نکشد. البته مسئولین این دستگاه شعارهایی در این بخش داده اند و واقعا هم روسایی که ما دیدیم دلسوز بوده اند. اما تا به حال این موارد نشده است و خود این موضوع جز منکر ها است و معروف این است که وقتی مردم، دادگستری و قوه قضاییه را پناه می دانند دیگر خود این پناهگاه برایشان مشکل آفرین نباشد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از نهی از منکر تصریح کرد: باید جامعیتی در کانون های هم اندیشی و اندیشه ورز ایجاد شود و بعد قدم های در این راستا برداریم. ما اگر علل اصلاح و افساد جامعه را به درستی شناسایی کنیم، گاهی یک حق هزاران حق را احیا می کند و تشخیص این مسایل جز اولویت ها است.
در پایان تفاهم نامه ستاد امر به معروف و نهی از منکر با معاونت حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستان کل کشور به امضاء رسید.

کد خبر 1199579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha