نمازجمعه، پایگاه مهم دشمن‌شناسی/ نمایش وحدت و اقتدار مسلمین با اقامه باشکوه نمازهای جمعه

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران دارای برکات و دستاوردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف بوده است که اقامه نماز جمعه یکی از مهم‌‌ترین و بزرگترین این ره‌آوردهاست.

خبرگزاری شبستان- گرگان، نماز جمعه دارای ابعاد عبادی و سیاسی بوده و طبق فرموده مقام معظم رهبری «نماز جمعه، یک سنگر اساسی در مقابل تهاجم همه جانبه دشمن است».

 

یکی از ویژگی‌های برجسته نمازجمعه که آن را ممتاز کرده نمایش وحدت و قدرت مسلمانان و میعادگاه مومنان است. نخستین نمازجمعه را پیامبر اکرم (ص) در آغاز هجرتش به مدینه اقامه کرد.

 

براساس اسناد و روایات تاریخی رسول خدا (ص) روز دوشنبه‌ای را وارد مدینه شد و نخستین اقدامش بنا نهادن مسجد قبا بود. در روز جمعه یعنی ۴ روز پس از هجرت پیامبر گرامی اسلام نخستین‌ نمازجمعه را برپاداشتند.

 

نماز جمعه در میان مسلمانان دارای اهمیت و جایگاه والایی است و نه فقط یک عبادت بلکه مظهر وحدت بین مسلمانان و نشان دهنده شکوه و عظمت اسلام است. نماز جمعه عبادتی دسته‌جمعی است و علاوه براینکه سبب تلطیف روح و جان و زدودن زنگار از قلوب نمازگزاران می‌ شود، بلکه به آنان در مسائل سیاسی و دشمن شناسی آگاهی می‌بخشد.

 

امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی فرمان اقامه نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی را در سال ۱۳۵۸ صادر کردند و ۵ مرداد آن سال آیت‌الله طالقانی آن مجاهد و عالم وارسته و نستوه نخستین نماز جمعه را در ایران اسلامی اقامه کرد و امروز با گذشت حدود ۴۳ سال این فریضه الهی همچنان به قوت خود باقی است. هرچند گزندهایی به آن وارد شده و آسیب‌هایی برآن مترتب است اما همه این اشکالات در چگونگی استفاده از تریبون نماز جمعه است و الا نماز جمعه همان کارکردی را دارد که در صدر اسلام و ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته است.

 

رهبر کبیر انقلاب اسلامی درباره اهمیت نماز جمعه فرمودند: «بحمدالله در این نهضت نمازجمعه با محتوای حقیقی آن تحقق یافت و آقایان باید با سفارش به مردم و نسل‌های آینده به این مسئله اهمیت بدهند که نماز جمعه در راس همه امور است و مردم را مجتمع کنند که در این امر خللی وارد نشود. منصب امامت جمعه یعنی منصب تماس روحانیت با ملت و روحانیت با مجلس و دولت و این از اموری است که با دست توانای ائمه جمعه انجام‌ می گیرد که امید است هر مرکز بیشتر و بهتر انجام شود، جمعیت بیشتر بیایند و این سنت حسنه‌ای باشد که برای مردم و آیندگان محفوظ بماند».

 

یکی از ویژگی های نماز جمعه ایجاد و افزایش بصیرت سیاسی و دینی جامعه است که دشمن از هر دوی آن بیمناک است. رشد و آگاهی مردم از منظر دینی و بصیرت سیاسی و دیگری اجتماع عظیم مسلمانان است که نماز جمعه را خار چشم دشمنان قرار داده است. برای همین است دشمنان هر هفته منتظر می‌مانند تا با تقطیع و تحریف و گاهی هم سواستفاده از برخی حرف‌های نسنجیده که خلاف مشی امامین انقلاب اسلامی است، جایگاه والای نماز جمعه را تخریب کنند.

 

رهبر معظم انقلاب نیز درباب اهمیت و جایگاه نماز جمعه تاکید کردند که «خطبه نماز جمعه آن است که از دل و مغز فعال امام جمعه می‌جوشد و تراوش می‌کند بر زبان او می آید با بیان بلیغ و فصیحی بر حسب نیاز مردم آن را منعکس می کند».

 

در کنار همه اینهایی که گفته شد بهترین دلیل بر اهمیت نماز جمعه همانی است که خداوند در سوره جمعه فرموده است و به همه مسلمانان و اهل ایمان دستور می دهد به محض شنیدن اذان جمعه به سوی آن بشتابند و هرگونه کسب و کار و برنامه را رها کنند تا آنجا که اگر در سالی که مردم گرفتار مواد غذایی هستند و کاروانی بیاید و نیازهای آنان را با خود داشته باشد به سراغ آن نروند و برنامه نماز جمعه را ادامه دهند.

 

نماز ‌جمعه یک پایگاه مهم دینی، فرهنگی و سیاسی است که امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز است که امامان جمعه از این تریبون مقدس به نفع اسلام و انقلاب استفاده و دشمنان را ناامید کنند. پرداختن به مسائل روز جامعه و آگاهی و بصیرت افزایی مسلمانان نسبت به توطئه ها و نقشه های دشمنان یک بعد مهم و قابل تاکید در نمازهای جمعه است.

 

کد خبر 1199729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha