تولید ۴۵ هزار مترمربع فرش دستباف/«تعهد ارزی» مانع بزرگ صادرات است

کامیابی مسک با بیان اینکه امسال ۴۵ هزار مترمربع فرش دستباف در خراسان جنوبی تولید شده است، گفت: با توجه به اینکه صادرات فرش به صورت امانی است و ارز به سادگی باز نمی گردد «تعهد ارزی» باعث کاهش اشتیاق و کاهش صادرات فرش دستباف استان شده است.

«محمدحسن کامیابی مسک» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: فرش دستباف خراسان جنوبی یک برند است و در تمام دنیا یکی از شناخته شدن فرش ها به خاطر ظرافت، زیبایی و هماهنگ بودن با بازارهای جهانی و تنوع در اندازه و رنگ ثابت محسوب می شود.

 

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه میزان تولید فرش طی امسال 45 هزار مترمربع به ارزش تقریبی 90 میلیارد تومان بوده است، افزود: 50 هزار بافنده هنرمند در استان این میزان فرش را تولید کرده اند که نسبت مدت مشابه سال قبل از نظر متراژ و ارزش کاهش محسوسی نداشته است.

 

وی در ادامه بیان کرد: این تولیدات نقوش ریزماهی و خشتی و طرح نایین و نقوش ایلیاتی و متفرقه و در رنگ و اندازه های متفاوت بوده است.

 

کامیابی مسک با اشاره به اینکه بحث صادرات بسیار کاهش یافته است، ادامه داد: تعهد ارزی تحت عنوان پیمان سپاری که باید ارز حاصل از صادرات در مدت معین بر گردد یکی از مشکلات این حوزه است و با توجه به اینکه صادرات فرش به صورت امانی است و ارز به سادگی بر نمی گردد، اشتیاق به صادرات فرش وجود ندارد.

 

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی در ادامه گفت: تحریم ها و گرانی مواد اولیه فرش نیز از دیگر موانع موجود بر سر راه تولید فرش دستباف خراسان جنوبی است و علی رغم وجود رکود در بازار فرش هنوز تولید فرش در استان کاهش نیافته است و ای موضوع به خشکسالی و نبود اشتغال در استان ربط دارد.

 

وی با بیان اینکه میزان صادرات طی سال جاری پایین بوده است،عنوان کرد: معمولا فرش خراسان جنوبی به کشورهایی از جمله آلمان و امارات و ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی صادر می شود.

 

کامیابی مسک در خصوص برندهای فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: تاکنون 2 برند در این زمینه به ثبت جهانی رسیده که اولین برند «فرش قهستان» مربوط به منطقه قهستان فعلی تا درمیان است و دومین برند «فرش مود بیرجند» است که منطقه های مود و سربیشه و بیرجند را شامل می شود.

 

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی در پایان بیان کرد: این برندها ثبت جهانی شده است و برند فرش «درخش» نیز ثبت ملی شده است و به دنبال ثبت جهانی آن هستیم.

 

 

کد خبر 1199748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha