کپی کردن ساختار و قواعد بانکی کشورهای دنیا نمی تواند در کشور ما پاسخگو باشد

عباسی یکی از علت های تلاطم بازار ایران هم عدم نظارت کافی بر بخش بانکی بوده است، گفت: کپی کردن ساختار و قواعد بانکی کشورهای دنیا نمی تواند در کشور ما پاسخگو باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمد عباسی، مدرس دانشگاه در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو درمورد آخرین تغییرات طرح «اصلاح قانون بانک مرکزی» با بیان اینکه بحث اصلاح نظام بانکی طی ۱۰ سال اخیر فضای اقتصاد کشور را آزار داده و یکی از علت های تلاطم بازار ایران هم عدم نظارت کافی بر بخش بانکی بوده است، گفت: یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی ایجاد ساختار نظارتی شفاف و درست در بخش بانکی است که در طرح «اصلاح قانون بانک مرکزی» از طریق ایجاد ابزارهای نظارتی جدید و ایجاد سازوکارهای مختلف پیگیری می شود.

 

وی با بیان اینکه جنس سازوکارهای نظارتی که قرار است در قالب این طرح ایجاد شود از جنس سیستم های تعهداتی و قانونی است، گفت: هدف از این طرح، مدیریت ایجاد اعتبار و تنظیم جریان نقدینگی کشور به منظور هدایت تسهیلات و اعتبارات در جهت توسعه زیرساخت ها و صنایع اساسی و تأمین مالی واحدهای اقتصادی و جلوگیری از تمرکز ثروت عنوان شده است.

 

این مدرس دانشگاه با طرح این سوال که باید دید که آیا این اهداف جزو وظایف بانک مرکزی به شمار می رود و می تواند محقق شود یا خیر،‌ گفت: عمده نظارت های ما پسینی است و معمولاً بعد از وقوع جرم انجام می شود اظهارکرد: این منطق در سیستم های قانون گذاری دنیا تغییر کرده و قانون گذار در فرآیند کار قرار می گیرد تا امکان تخلف وجود نداشته باشد.

 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اصلاحات ترازنامه ای در این طرح برای سیستم بانکی ما کفایت نمی کند گفت: کپی کردن ساختار و قواعد بانکی کشورهای دنیا نمی تواند در کشور ما پاسخگو باشد.

کد خبر 1199810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha