۸ فراخوان هنری رسانه‌ای با موضوع هیئت/اعتکاف ۵۰۰ هنرمند در مشهد همزمان با رویداد سفینة‌النجاة

آبفروش با اعلام محورهای هشت‌گانه فراخوان هنری رسانه‌ای هیئت، گفت: ۵۰۰ هنرمند طی سه روز و در جریان رویداد سفینة‌النجاة در جوار حرم رضوی معتکف ‌می‌شوند و به خلق آثار هنری می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری فراخوان های هنری رسانه ای هیئت صبح امروز (سه شنبه، ۴ مرداد ماه) در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، آیت الله «سید محمد قائم مقامی»، گفت: ماجرای عاشورا قصه مطلق است که تمام ماجرای آن انسان را متاثر می کند.

 

وی بیان کرد: در واقعه عاشورا یک دوگانگی هست؛ اول اینکه در این ماجرا ظلماتی را می بینیم که در دیگر ظلمات نیست و علت آن به دلیل عدم معرفت انسان ها نسبت به خدا است که موجب رخ دادن این ظلمات در واقعه کربلا  شد و می بینیم که در این ماجرا اتفاقی برعکس این ظلمات نیز رخ می دهد و آن، این است که نوری و انفجار هم رخ می دهد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه آزادی و معناداری جهان در مقابل نهلیسم و پوچ گرایی در هیئت تجربه می شود، گفت: هیئات بهترین نهادهای اجتماعی هستند که نقش موثری در جامعه دارند.

 

وی با بیان اینکه انسان در مقابل دستگاه تربیتی امام حسین (ع) گویی در مقابل آینه ای است که صورتش زیبا دیده می شود و نقایص را نمی بیند، گفت: در این حال انسان متحول می شود و تلاش می کند تا نقایص را جبران کند. 

 

وی با بیان اینکه دستگاه امام حسین (ع) عالمی را غم‌زده می کند و پس از آن شادی آن را فرا می‌گیرد، افزود: در چنین دستگاهی لذت واقعی تجربه می شود و کسی از آن خارج نمی شود و اگر برخی خارج شده اند در واقع اصلا در این دستگاه وارد نشده اند زیرا دستگاه امام حسین (ع) تجلی هنر و شور است و هیئت ها نیز به دنبال طرح حقایق و هنر هستند زیرا حقیقت با شور و شیدایی همراه است.

 

وی افزود: با شهادت امام حسین (ع) عالم وجود ماتم‌زده می شود و شرط خروج از این ماتم هم عزاداری است تا به او اجازه دهند که از این مصیبت آزاد شود و مصیبت هم همان جایی است که این حادثه به وجود آمده است. در تراژدی واقعه کربلا قاتلان، حجت و نور خدا را کشتند و به جای انتخاب بهشت، جهنم را انتخاب کردند.

 

وی با بیان اینکه حماسه عاشورا بشریت را با حقایق آشنا کرد، گفت: شعر، نمایش و ادبیات از عاشورا الهام می گیرد و هر حادثه ای را می توان ذیل حماسه عاشورا معنا کرد.

 

هیئت نقش منحصر به فردی دارد 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش اثرگذار هیئت بیان کرد: هیئت نقش منحصر به فردی دارد و کار هیئت را جای دیگری نمی توان انجام داد. در هیئت، هنر و زیبایی معنا پیدا می کند و در هیئت است که آزادی و دین تجربه می شود.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، «رحیم آب فروش»، دبیر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به فراخوان هنری رسانه ای هیئت، گفت: یازدهمین سوگواره عاشورایی عکس هیئت، پوستر، فراخوان و نشان هیئت امسال با آغاز ماه محرم اعلام فراخوان داده و تا 29 مهر ماه مهلت دارد.

 

وی از برگزاری رویداد مهم سفینه النجاه در جوار بارگاه رضوی همزمان با ماه محرم خبر داد و گفت: قرار است در این رویداد 500 هنرمند طی سه روز در جوار حرم امام رضا(ع) معتکف شوند و به خلق آثار هنری بپردازند؛ ضمن اینکه 30 هنرمند نیز به فعالیت های آنها نظارت می کنند.

 

دبیر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به شعار محرم امسال با عنوان «نجات اهل عالم با حسین (ع) است»، افزود: هنرمندان با عهدی مشترک به خلق آثار هنری با موضوع امام حسین (ع) می پردازند.

 

انتشار ۱۲ کتاب

وی با اشاره به انتشار ۱۲ کتاب خاطرنشان کرد: تاکنون کتاب عکس هیئت در شش جلد، کتاب پوستر هیئت در شش جلد و یک کتاب یک جلدی هیئت نیز منتشر شده است.

 

وی با اشاره به هشت فراخوان در زمینه عکس، پوستر، تولیدات صوتی و تصویری، گرافیک و نشان و تصویرسازی خاطرنشان کرد: امسال یازده فراخوان برگزار خواهیم کرد و سه فراخوان گرافیک محیطی، سرود هیئت و تعزیه هیئت نیز در آینده برگزار خواهیم کرد.

 

دبیر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به اینکه اختتامیه سوگواره آذر ماه سال جاری برگزار می شود، گفت: علاقه مندان می توانند از 8 مرداد مصادف با اول محرم از طریق وب گاه هنر هیئت و وب گاه رسانه ای هیئت در این فراخوان شرکت کنند.

 

ارسال قریب ۴۰ هزار اثر

آب فروش در ادامه با اشاره به اینکه در سال های گذشته قریب 40 هزار قطعه عکس و پوستر به این فراخوان ارسال شده است، گفت: آثار ارسال شده در و گاه هیئت بارگذاری شده است.

 

وی با اشاره به تاریخچه فعالیت جامعه ایمانی مشعر گفت: هیئت و مسئله هیئت امری تکلیفی، خودجوش و مردمی است و با بخشنامه و دستورالعمل فعالیت نمی کند لذا تمام تلاش جامعه ایمانی مشعر در این راستا بوده است که فارغ از مسایل سیاسی و جناح بندی ها و گروه بندی های سیاسی فعالیت داشته باشد.

 

وی افزود: جامعه ایمانی مشعر تلاش دارد که با هیئات مختلف در ارتباط باشد و در حال حاضر در 36 استان و 360 شهرستان با 10 هزار مدیر هیئت ارتباط مستقیم دارد.

 

این گزارش می افزاید، در ادامه این نشست، استاد محمدعلی کشاورز، داور سومین فراخوان نشان هیئت با اشاره به مواردی که شرکت کنندگان در این فراخوان باید مورد توجه قرار دهند، گفت: خوانایی، سریع الانتقال بودن، مختصر و مفید بودن و اینکه اثر مفهوم و مضمون را برساند از ویژگی هایی است که شرکت کنندگان در این فراخوان باید مورد توجه قرار دهند.

 

بنا بر گزارش خبرگزاری شبستان، سید عباس میرهاشمی، داور بخش یازدهمین سوگواره عاشورایی عکس هیئت نیز گفت: با مرور عکس های گذشته طی این رویداد در مکان ها و از زوایای مختلف می توان با روحیات شرکت کنندگان آشنا و بر این نکته واقف شد که این دستگاه عظیم چه پیامی را به همراه دارد.

 

وی گفت: این سوگواره در سه بخش مجموعه عکس و قطعه عکس، بخش جنبی (عکس های قدیمی و کهنه) و بخش ویژه (پیاده روی اربعین) برگزار می شود.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، هاجر سلیمی نمین، داور بخش تصویرسازی یازدهمین سوگواره عاشورایی پوستر هیئت (روضه های خانگی) گفت: در تصویرگری با موضوع عاشورا نیازمند یک پیش مطالعه هستیم و کاری که ارایه می شود، باید با تکنیک همراه و آثار دارای ایده باشد. 

 

در ادامه این نشست، مهدی کرباسی باف، داور سومین فراخوان تولیدات صوتی هیئت با اشاره به اینکه امسال سومین دوره برگزاری این فراخوان است، گفت: رصد آثار، ایجاد بانک اطلاعات، شبکه سازی و توانمندسازی از جمله اهدافی است که با اعلام این فراخوان دنبال می شود. 

 

کد خبر 1199926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha