شفافیت  از بسترهای پیاده سازی قوانین در حوزه مبارزه با فساد است

سمیعی نسب با بیان اینکه یکی از بسترهای پیاده سازی قوانین در حوزه مبارزه با فساد و انسداد گلوگاه های آن را وجود شفافیت کامل است، گفت: رابطه عمیقی میان فساد و ناکارآمدی وجود دارد و این رابطه در بستر عدم شفافیت ایجاد می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مصطفی سمیعی نسب، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص انسداد گلوگاه های فساد با بیان اینکه برای رسیدن قوانین به اهداف خود نیازمند همسویی و همراهی نهادهای رسمی و غیر رسمی و نظام حکمرانی هستیم، گفت: قوانین بسیار خوب زیادی در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور وجود دارد اما پشتیبانی و همراهی نهادهای دیگر با این قوانین شکل نمی گیرد.

 

وی با بیان اینکه اگر دولت را به جای داشتن چنین ویژگی هایی در جایگاه تصدی گری، رقیب فعالیت های مردمی و بخش خصوصی قرار دهیم، در حقیقت دولت از جایگاه حقیقی خود خارج شود عملا شاهد عدم تعادل در عرصه حکمرانی هستیم، گفت: در بستر چنین شرایطی شکل گیری فساد ظهور و بروز پیدا می کند. وقتی حتی قانون خوب هم وجود داشته باشد اما نقش دولت در مقام تصدی گری و دخالت باشد، طبیعتا قانون هم بلااثر می شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه یکی از بسترهای پیاده سازی قوانین در حوزه مبارزه با فساد و انسداد گلوگاه های آن را وجود شفافیت کامل است، گفت: رابطه عمیقی میان فساد و ناکارآمدی وجود دارد و این رابطه در بستر عدم شفافیت ایجاد می شود. هر چه شفافیت در ساز و کارهای اداری و بخش های مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی بیشتر باشد، به همان میزان نیز ناکارآمدی و فساد حاکمیت کمتر خواهد بود. مسائل مربوط به حقوق های نجومی، اختلاس ها و رانت های مالی قانون داشتند اما دچار سوء استفاده شدند زیرا برای اجرای قانون بستری از نظر شفافیت کامل مالی و اقتصادی دیده نشده است.

 

 

کد خبر 1199943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha