آموزش در راستای حفاظت از محیط زیست یک امر ضروری است

امانی، آموزش را یکی از ضروریات در حوزه حفظ محیط زیست دانست و گفت: مشاغل و صنایع سبز به منظور حفاظت از محیط زیست سالم در کشور توسعه داده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، «کارن امانی» امروز(سه‌شنبه، ۴ مرداد) در کارگاه آموزشی مدیریت پسماند که با حضور مدیران، معاونین پرورشی مدارس و دوستداران طبیعت در کانون حضرت امام خمینی(ره) آموزش و پرورش برگزار شد، اظهارکرد: افزایش تولید زباله‌های خانگی ناشی از الگوی مصرف و سبک زندگی نادرست است.

 

این نویسنده و استاد دانشگاه با بیان‌اینکه یکی از دلایل شیوع سرطان و خیلی از بیماری‌های دیگر در گیلان و مازندران ناشی از ورود شیرابه‌ها و سموم کشاورزی به دریا زمین‌های کشاورزی است، افزود: نسبت به محیط زیست و حفظ کره خاکی بی‌تفاوت نباشیم زمین مادر ماست و این روزها حال خوشی ندارد و باید همه برای نجاتش دست به دست هم دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه جدایی از طبیعت و نابودی آن، بر روحیات انسانی و فرهنگ جوامع به شدت اثرگذار است، تصریح‌کرد: جدایی از طبیعت به افسردگی و پرخاشگری بشر منجر شده و تخریب محیط زیست در دراز مدت منجر به افزایش تضاد و کشمکش بین کشورها می‌شود.

 

امانی در ادامه ویلاسازی، زمین‌خواری، کوه‌خواری، آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها، تغییر کاربری اراضی سبز، برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیر زمینی، ورود فاضلاب‌های خانگی و عدم بازیافت زباله‌های خانگی و صنعتی را از مهم‌ترین دلایل ایجاد بحران‌های زیست محیطی در ایران دانست.

 

این استاد دانشگاه‌های کشور و جامعه‌شناس بر توسعه مشاغل و صنایع سبز به منظور حفاظت از محیط زیست سالم در کشور تاکید کرد و گفت: ساخت قایق‌های بادی و پارویی به منظور بهره‌گیری از آن در سواحل، دوچرخه‌سازی، تولید توربین‌های بادی، تولید پنل‌های انرژی خورشیدی و توسعه مزارع درخت مورد توجه قرار گیرد.

 

وی آموزش را یکی از ضروریات در حوزه حفظ محیط زیست دانست و افزود: در راستای حفاظت از محیط زیست، مدارس سبز در کشور راه‌اندازی شود.

 

امانی با تاکید بر اینکه تفیک زباله از مبدا جدی گرفته شود، خاطرنشان‌کرد: در این خصوص باید کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برگزار و فرهنگ تفکیک زباله از مبدا بین خانواده‌ها نهادینه و اشاعه داده شود.

 

گفتنی است، این کارگاه آموزشی به همت شرکت امیران پاک ایرانیان و با همکاری شهرداری آستارا، اداره حفاظت از محیط زیست و آموزش و پرورش برگزار شد در پایان این کارگاه از مدیران، معاونین پرورشی مدارس، گروه‌های مردم نهاد و افراد و شهروندانی که بیشترین مشارکت و همکاری را در طرح تفیک پسماندها داشتند، با اهدای جوایزی تجلیل و قدردانی شد.

کد خبر 1199955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha