بیانیه شهرداری زاهدان در خصوص فوت یکی از شهروندان بر اثر برق گرفتگی ناشی از بارندگی

شهرداری زاهدان در خصوص فوت یکی از شهروندان بر اثر برق گرفتگی ناشی از بارندگی روز سه شنبه ۴ مرداد ماه، بیانیه صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، احتراماً با عنایت به پخش کلیپ و گزارش روابط عمومی و آقای مهر آمیز مدیر برق ناحیه دو زاهدان جهت تنویر ایشان و افکار عمومی به استحضار می رساند:

 

۱_برابر ماده ۱۹ قانون برق ایران پاکسازی حریم شبکه توزیع و ایمن سازی آن که در قانون نیز صراحتا ذکر گردیده است ( در صورت لزوم هرس یا قطع درخت ) به عهده شرکت توزیع برق می باشد و ایضا برابر دستورالعمل سند  شماره 224/ 3136 معاونت هماهنگی توزیع شرکت توانیر  و تبصره ذیل بند ۴ همان دستورالعمل صراحتاً ذکر گردیده که وظیفه برنامه های اجرایی ، نظارت  هرس درختان ، کنترل اثر بخشی عملیات هرس و... واقع در حریم شبکه و تاسیسات برق در فاصله زمانی پیش بینی شده در دستورالعمل به عهده حوزه معاونت بهره برداری و دیسپاچینگ / مدیر مربوطه برق شرکت‌های توزیع برق می باشد و هیچ قانونی پاکسازی و هرس درختان شبکه برق کشور را بر عهده شهرداری ها یا نهادهای زیر مجموعه قرار نداده است و این وظیفه ذاتا برابر مقررات بر عهده خود شرکت برق می باشد.


۲_ عیلهذا شهرداری زاهدان تا کنون همکاری کامل و لازم را با اداره برق در خصوص مشاوره و هماهنگی فوریتی هرس درختان واقع در حریم شبکه برق را داشته و شرکت توزیع حداقل از یکسال قبل بدین سو آزادانه توسط تیم های مجهز عملیات هرس متعلق به خود را در بیش از ۲۶ نقطه شهر از ابتدای سال جاری انجام داده و در این مدت  فقط قریب به ۱۸۲ اصله درخت را مورد هرس و رفع تداخل قرار داده است و فق مقررات مربوطه  اصالتاً سازمانی که وظیفه   تولید انرژی برق و توزیع آن را بر عهده دارد ، مستندا به قوانین صدرالذکر وظیفه حفاظت ، رفع معارض و پایداری شبکه را نیز عهده دار است. لذا تحمیل این مسئولیت به سازمان یا نهاد دیگری، موجب وهن و فرافکنی خواهد بود.


۳_ لازم به ذکر است بر خلاف گفته های مدیر برق ناحیه دو تا این تاریخ ۱۴۰۱/۵/۴ هیچگونه مکاتبه حتی یک کلمه در خصوص لزوم هرس یا قطع درختان واقع در بلوار بعثت دو با شهرداری زاهدان انجام نشده است!.
 ایضا آنکه در صورت لزوم و ‌جهت پیشگیری و رفع خطر برابر قوانین صدرالذکر ، اداره برق راسا می توانسته  حتی بدون اذن شهرداری یا مرجع دیگری نسبت به رفع خطر از موقعیت معبر بعثت دو اقدام نماید.


۴_ اتفاقا همانطوری که در متن کلیپ مدیر برق ناحیه دو به آن اشاره شده است؛ در خیابان بعثت، تاج هوایی درختان با شبکه هوایی تداخل داشته و نیاز به اصطلاح هرس گرم بوده که اصولاً با توجه به اینکه  شهرداری زاهدان تخصص لازم و تجهیزات مورد نیاز را در اختیار نداشته لذا همانند تمامی موارد قبلی این قبیل هرس راسآ توسط *تیم مجرب اداره برق انجام می پذیرفته و از ید قدرت و‌تخصص فنی شهرداری خارج بوده است.
 

۵_جای سوال است که چرا با این حجم بارندگی 28 میلیمتر در مدت کوتاه زمان مدیریت برق نسبت به قطع مدار شبکه فرسوده و دارای اتصالی خود جهت پیشگیری از مخاطرات احتمالی  اقدام ننموده است؟ مگر شناسایی و رفع تداخل اینگونه نقاط حادثه خیز از وظایف قانونی مدیریت برق نیست ؟!


۶_ سوال دیگر اینکه چرا  پس از پارگی کابل و‌ ایجاد خلل در شبکه برق ،  فیوز و مدار حفاظتی جهت قطع شبکه عمل نکرده و جان شهروندان به خطر افتاده است؟
۷_با توجه به هشدارهای مکرر سازمان هواشناسی در خصوص وقوع بارندگی کاش مسئول محترم اداره برق نسبت به پیش بینی و اتخاذ تصمیمات پیشگیرانه و تدابیر لازم اقدام و علاج واقعه را قبل از وقوع می نمودند و مسئولیت ها و وظایف قانونی خود را با مسامحه و فرافکنی برعهده سایر نهادها و سازمانها قرار نمی دادند.

امید آنست با هم افزایی همه دستگاههای اجرایی و پیش بینی های لازم در مواقع بحرانی خطرات ناشی از حوادث به حداقل رسیده و شاهد حوادت تلخ جهت شهروندان نباشیم

کد خبر 1200108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha