کاهش ۶۵ درصدی بارندگی‌ها در ایلام

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به بحران کمبود آب و بحران مدیریت آب، گفت:جلوگیری از کشت محصولات پر آب پر از مهمترین برنامه های مدیریت استان می باشد.

«اقبال گراوندی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام در خصوص ممنوعیت کشت برنج و محصولات پر آب بر، اظهار کرد: کشور ما سالهاست با بحران کمبود بارندگی و از طرفی بحران مدیریت آب مواجه است و استان ایلام با کاهش ۶۵ درصدی بلند مدت بارندگی در رتبه آخر میزان بارندگی در سطح کشور قرار گرفته است.

 

وی افزود: با توجه به بحران کمبود آب، اولین و موثرترین راهکار، بحث صرفه جویی در مصرف آب است و از طرفی جلوگیری از فعالیت ایستگاه‌های پمپاژ آب در حاشیه رودخانه ها به صورت ۱۰۰ درصدی ضروری است.

 

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار کرد: سازمان جهادکشاورزی و آب و منطقه‌ای استان در راستای صرفه جویی و مدیریت کمبود آب برنامه‌های از قبیل ممنوعیت کشت محصولات آب بر و حمایت‌هایی برای ترویج کشت محصولات جایگزین در نظر گرفته است.

 

وی با اشاره به اهمیت اقتصادی کشت برنج و گرایش کشاورزان به کشت این محصول تاکید کرد:باید بپذیریم که به علت کم آبی و کمبود بارندگی‌های فصلی، کشاورزان عزیز باید به سمت کشت محصولاتی از قبیل کشت ماش، ارزن و کنجد هدایت شوند، در این زمینه نیز جهاد کشاورزی با توزیع بذر رایگاه، تحویل کود یارانه‌ای، پرداخت تسهیلات ۴ درصد برای کشت محصولات دارویی و همچنین تضمین خرید محصولات جایگزین  نقش مهمی در تشویق کشاورزان به کشت این محصولات داشته است.

 

وضعیت آبی در استان ایلام نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۶۳  درصد کاهش بارش داشته است.

کد خبر 1200343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha