شور محرم؛ شهر سیاهپوش عزای حسین(ع) است

باز نوای ‌کهنگی‌ناپذیر"باز این چه شورش است که در خلق عالم است" به گوش می‌رسد، ندای لبیک یا حسین در سراسر گیلان طنین انداز شده و تمام شهرها حسینیه محرم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، محرم از راه رسید، ماهی که سراسر درس است از انسانیت، شرافت، عزت و آزادگی، که چگونه زیستن و چگونه مردن را به بشر یاد می‌دهد. ماهی که امام حسین(ع) با گفتن «هیهات منا الذله» به همه نسل‌ها و عصرها پیام داد که به پاخیزید و در برابر حکومت های شیطانی و زورگویان و ستمگران سر تسلیم فرود نیاورید.

 

باز نوای ‌کهنگی‌ناپذیر"باز این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است" به گوش می‌رسد و شمیم روح‌بخش محرم در تمام کوچه پس کوچه‌های شهرمان پیچیده شده است.

 

 

سراسر گیلان آماده اقامه عزای امام حسین(ع) و یاران باوفایش است و در و دیوار شهر چهره محرمی به خود گرفته و پارچه نوشته‌های حسینی در جای جای شهر دیدگان را نوازش می‌دهد. پرچم‌های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در تمام شهر به اهتزاز درآمده است و مردم از چند روز پیش با سیاهپوش کردن منازلشان، آماده اقامه عزای حسین با برپایی روضه‌های خانگی هستند.

 

مساجد و امامزادگان نیز بیرق عزای حسین را بر افراشتند و به استقبال آیین‌های عزاداری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی رفتند. هر کسی سعی دارد به نحوی در باشکوه‌تر برگزار شده سوگواری حسینی کمک کند. جوانان هیئتی نیز با شور و اشتیاق از چند روز پیش با برپایی تکایا و ایستگاه‌های صلواتی با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی آماده استقبال از آیین ها و عزاداری‌های حسینی هستند.

 

*مشارکت 3 هزار نفر در اجرای طرح بصیرت عاشورایی

حجت الاسلام «ستار علیزاده» از اجرای طرح بصیرت عاشورایی در 500 بقعه متبرکه گیلان همزمان با ماه محرم و صفر خبرداد و گفت: با توجه به ابلاغ ستاد مدیریت کرونا در لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری از ظرفیت فضاهای روباز موجود در بقاع برای عزاداری استفاده می‌شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به مشارکت ۴۲۰ مبلغ و روحانی در برگزاری طرح بصیرت عاشورایی افزود: 45 نفر از این مبلغان اعزامی از قم و 375 روحانی بومی گیلان هستند.

 

وی ادامه داد: نزدیک به سه هزار نفر از اعضای هیئت امنا، اعضای مراکز فرهنگی و قرآنی و خادمان افتخاری بقاع متبرکه مجری خدمت رسانی به زائران و برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در قالب طرح بصیرت عاشورایی هستند.

 

 

علیزاده اعلام کرد: راه‌‌­اندازی پویش سیاه­پوش کردن کوچه‌ها و درب منازل با عنوان هر منزل یک بیرق امام حسین (علیه‌­السلام) و راه اندازی پویش سراسری هر خانه یک حسینه و اجرای سنت حسنه روضه‌های خانگی هم با بهره‌گیری از مبلغان اعزامی و روحانیون بومی در بصیرت عاشورایی امسال اجرا می‌شود.

 

*مساجد گیلان آماده برگزاری سوگواری‌های حسینی

حجت الاسلام «سعید مهدوی» با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا باید در محل تجمعات از ماسک استفاده کرده و حتما واکسن‌های خود را تزریق کرده باشند گفت: مراسمات عزاداری هیئت‌های مذهبی و تکیه‌ها امسال با رعایت شیوه‌نامه‌ها در موج هفتم کرونا برگزار می‌شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان افزود: تمامی ایستگاه‌های صلواتی با مجوز سازمان تبلیغات استقرار پیدا کنند.

وی زمان برگزاری مراسم را حدود 2 ساعت اعلام کرد و بیان داشت: توزیع غذای نذری به شکل بسته‌بندی و انجام پذیرایی‌ها به صورت بیرون برخواهد بود.

 

مهدوی با بیان اینکه همه مساجد گیلان برای برپایی عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) آماده شده اند تصریح کرد: لاوه بر مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در ماه محرم و صفر نیز بر پا خواهد بود.

 

* کانون‌های مساجد گیلان میزبان عزاداران حسینی

حجت الاسلام «محمدعلی رضوانی‌نژاد» نیز از برگزاری آیین‌های سوگواری محرم به همت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان خبر داد و اظهار داشت: بالغ بر 900 کانون فرهنگی و هنری مساجد آماده اقامه عزای حسینی و پذیرایی از سوگواران هستند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان با بیان اینکه کانون‌های مساجد به صورت خودجوش مبادرت به برگزاری مراسم‌های عزاداری می‌کنند خاطرنشان ساخت: ویژه برنامه‌های مختلفی در کانون‌های مساجد با هدف ترویج فرهنگ غنی عاشورا و اهداف نهضت کربلا برگزار می شود.

 

کد خبر 1200554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha