آغاز برداشت مکانیزه برنج در استان گیلان

آیین برداشت مکانیزه برنج در گیلان امسال در مجتمع مکانیزاسیون و بانک نشا برنج سادات آبکنار انزلی انجام شد و برنج کشت شده در این شالیزار رقم آنام بود .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان انزلی، « صالح محمدی » امروز( پنج‌شنبه، ۶ مرداد) در آیین برداشت مکانیزه برنج گیلان که در روستای آبکنار برگزار شد، اظهار داشت: از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری استان گیلان در ۱۷۵ هزار هکتار نشاء مکانیزه و  ۱۸۵ هزار هکتار برداشت مکانیزه انجام شده است.

 

مدیر کل جهاد کشاورزی استان گیلان افزود: امروز کشورها در کنار اقتدار نظامی به‌دنبال دستیابی به اقتدار غذایی هستند. به دلیل آنکه عرصه های تولید را نمی توان اضافه کرد باید عرصه های موجود حفظ و حراست شوند.

 

وی ادامه داد: افزایش محصول در واحد سطح از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان است که در این راستا بیش از ۹۰ درصد از شالیزارهای این استان با ارقام بومی نشا می شود و به لحاظ کیفیت و بازار پسندی از جایگاه خوبی برخوردارند.

 

محمدی با بیان اینکه عملکرد ما در تولید ارقام کیفی برنج پایین است، گفت: در این بخش مخاطراتی از جمله حساسیت به خوابیدگی یا ورس در زمان تنش مکانیکی باد و باران و حساسیت به آفات و بیماری ها است.

 

محمدی اظهار داشت: این مزرعه با برداشت آیینی رقم آنام که به لحاظ ویژگی به رقم هاشمی نزدیک است و به طور متوسط در هر هکتار ۶ تن شلتوک می دهد، ورود دانش به عرصه تولید نیز رقم های پر پتانسیل و رقم بالا را در دستور کار قرار داده است.

 

وی افزود: زودرسی تا ۱۰ روز زودتر از رقم هاشمی ، مصرف آب کمتر از دیگر ویژگی های رقم آنام است و به کشاورزان توصیه می کنیم با کشت این رقم ها علاوه بر افزایش درآمد ، به تامین نیاز غذایی و کاهش وابستگی به کشور های خارجی کمک کنند.


رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور از معرفی سه رقم برنج جدید در بخش خوش کیفیت ها و پر پتانسیل ها در سال جاری خبر داد و افزود: اولین رقمی که تحمل خشکی را دارد رقم کیان است که طی سال گذشته به حوزه برنج معرفی شد.این رقم تحمل خشکی آخر فصل را دارد و بعد از گلدهی می توان آب را قطع کرد. رقم کیان برای سطح ۱۷۰ هزار هکتاری اراضی شالیزاری استان که زیر مجموعه سد سفید رود است و در اواخر فصل کشاورزی آب ندارد بسیار مناسب می باشد.

 

*کشاورزان به ارقام جدید اعتناد کنند
مریم حسینی در این آیین با بیان اینکه اگر کشاورزان به ارقام جدید برنج اعتماد کنند هزینه های آنها کاهش یافته و خسارت کمتری در برداشت خواهند داشت گفت: کشاورزان با بهره گیری بیشتر از دانش روز، کشت ارقام جدید، رعایت دستورالعمل ها می توانند راندمان کار را افزایش دهند. تلاش ما بر این است که رقم آنام را که توسعه تولید بذر آن انجام شده معرفی کنیم و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد کشت آن در مناطقی که با بحران آب روبرو هستند باشیم.

 

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور اظهار داشت اظهار داشت: این موسسه این رقم را با همکاری پژوهشکده کشاورزی انرژی هسته‌ای تولید کرده و در حال ارزیابی عملکرد آن می باشد.

 

وی افزود: متاسفانه اقلامی که در گذشته تولید شده اند به دلیل آنکه پختی مشابه ارقام محلی ندارند و ذائقه مصرف کننده ایرانی آنرا نمی پذیرد توسط کشاورز انتخاب و کشت نمی شوند . استان کیلان با تغییرات گسترده اقلیمی مواجه است و به همین منظور باید تولید ارقام زودرس که عملکرد بهتری دارند و خشکی را تحمل می کنند را در دستور کار خود قرار دهد.

 

حسینی بر استفاده از دانش در مزارع تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: با بهره گیری از بذر گواهی شده و ارقام جدید می توانیم با کاشت ، برداشت و وجین مکانیزه و رعایت دستورالعمل ها ، کنترل آفات و بیماری ها و رعایت تغذیه مناسب خاک و گیاه بر عملکرد در واحد سطح افزوره و برنج بیشتری تولید کنیم.

کد خبر 1200672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha