بندر آستارا در آستانه ماه محرم سیاه پوش شد

در آستانه ماه محرم بندر مرزی آستارا حال و هوای محرم گرفته و تمام شهرستان در سوگ سید و سالار شهیدان، امام حسین(ع) سیاهپوش شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، این روزها آستارا حال و هوای دیگری دارد، از یک طرف نوجوانان و جوانان و پیر غلامان شهر بام‌های سفالی دست به دست هم داده‌اند تا تکیه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها را برای برپایی آیین‌های ماه محرم آماده کنند.

 

سیاه‌پوش کردن کوچه‌ها، محلات و میادین، مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌های مذهبی و تکایا و نوشتن تابلو و پارچه نوشته در ذکر مصایب اهل‌بیت (ع) و تشکیل دسته‌های عزاداری از جمله آیینی است که برای استقبال از ماه محرم در این شهرستان آغاز شده است.

 

در خیابان‌های مرکز شهر جنب و جوش مردم بندر آستارا برای برپایی آیین‌های عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) وصف ناشدنی است و دوستداران اهل‌بیت(ع) نیز در جای جای این شهرستان از زن و مرد در حال خرید لباس‌های مشکی هستند تا در ماه محرم و صفر به نشانه عزاداری شهادت حضرت اباعبدالله (ع) و یاران با وفایش به تن کنند.

 

شهرداری‌های شهرهای بندر آستارا و لوندویل نیز با نصب پرچم‌های سیاه و بنرهای با مضامین عاشورا این شهرها را سیاه‌پوش کرده‌اند  و در بازار شهر  آستارا صدای نوحه و مداحی، رسیدن ماه محرم را یادآوری می‌کند و انواع پرچم‌های سیاه و سبز، طبل، لباس‌های مشکی، لباس‌های کودکان و نوزادان ویژه محرم، انواع شمع، چراغ، زنجیر و سربندهای عاشورایی در بازار به چشم می‌خورد. کودکان زیادی در کنار والدین خود در بازار دیده می‌شوند که اصرار به خرید طبل‌های کوچک و پرچم‌های رنگی دارند چرا که عشق به حسین(ع) در روح و جان فرزندان خطه این شهرستان با شیر اندرون شده و با جان بدر می‌شود.

 

در هر گوشه‌ای از شهر آرام آرام خیمه‌های نمادین و یادآوری کننده خاندان حضرت ابا عبدالله‌الحسین (ع) در حال بر پا شدن است و داربست و چادرهای ایستگاه‌های صلواتی در کنار خیابان‌های شهر همه و همه بیانگر شور و شوقی است که در دل علاقمندان به حضرت حسین(ع) وجود دارد.

 

نوجوانان و جوانان بندر مرزی آستارا نیز در تدارک خرید پیراهن و سربند مزین به نام مبارک امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) هستند و خود را برای برپایی آیینهای عزاداری ماه محرم آماده می‌کنند.

 

در دهه اول محرم همه مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌های مذهبی و تکایا بندر آستارا سیاه‌پوش شده و در شب‌های دهه نخست به عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) می‌پردازند، به گونه‌ای که در این ایام صدای نوحه‌سرایی و مداحی مداحان اهل بیت(علیه السلام) تا پاسی از شب گوش‌های مردم مومن و خداجوی این شهرستان را نوازش می‌دهد.

 

عزاداری سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت و ۷۲ تن از یاران باوفایش در بندر آستارا در شب و روز تاسوعا و عاشورا به اوج خود رسیده و دسته‌های عزاداری این شهرستان با حرکت در خیابان‌های اصلی شهر به سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌پردازند.

 

آیین تعزیه و شام‌غریبان نیز از دیگر برنامه‌های عزاداران آستارایی در روزهای پس از عاشوراست و این در حالی است که برخی هیئت‌‌های مذهبی تا اربعین حسینی، عزاداری خود را ادامه می‌دهند.

 

گفتنی است، مراسمات عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) در بندر آستارا با برگزاری آیین طشت‌گذاری شروع می‌شود.

کد خبر 1200796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha