دیندار بی هزینه نباشیم

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) یک خلأ را در جامعه اسلامی و دین اسلام پر کرد و آن هزینه کردن برای دین است گفت: سر ماندگاری قیام امام حسین(ع) این است که نسبت به دین بی تفاوت نبود و سکوت نکرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت‌الاسلام «محمد محمدیان» در خطبه های نماز امروز(جمعه، ۷ مرداد) با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم اظهار کرد: ماه محرم ماه آزادگان و عاشقان، ماه بیداری واقعی و پیروزی خون بر شمشیر است.

 

امام جمعه سنگر ماه محرم را شروع انقلاب ها، قیام در برابر یک سبک از دینداری بی هزینه و ماه عبرت ها دانست و گفت: ماه محرم ماه رسیدن به خدا، بازگشت و توبه است.

 

وی افزود: حرکت سیدالشهدا همه شخصیت ها و اقشار مختلف جامعه، از تاریخ شناسان گرفته تا اسلام شناسان را درگیر کرده است.

 

محمدیان تصریح کرد: هرکس و هر قشری در هر رده سنی چه مسلمانان و غیرمسلمانان وقتی به حرکت امام حسین (علیه السلام) نگاه می‌کند از او الگو و درس عبرت می گیرد.

 

وی بیان کرد: همه انقلاب ها از هند، فرانسه و روسیه و... به اذعان خودشان از قیام امام حسین شکل و سیاق گرفته‌اند.

 

محمدیان با اشاره به اینکه چه شد این شخصیت عزیز که در زمانه خود همه او را دوست داشتند در مقابلش شمشیر کشیدند، اینگونه غریب شد، بیان کرد: در پس این درس‌ها و عبرت‌های ها برای رسیدن به سعادت و آزاد مردی سوال‌های زیادی وجود دارد.

 

وی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند از واقعه عاشورا بیش از یکصد درس می توان گرفت ادامه داد: اما درس اصلی که شاکله وجودی این حرکت است «بی تفاوت نبودن در دینداری» حسین(ع) است.

 

محمدیان با تاکید بر اینکه اگر واقعه عاشورا را محدود به یک دوره زمانی کنیم به این حرکت و قیام ظلم کرده‌ایم اظهار کرد: شیعه همچنان بر این باور است که می توان به این کاروان در حال حرکت رسید و دشمن و ظالمین تاریخ با این حسین و خون زنده، مشکل دارند.

 

وی با ابراز خرسندی از اینکه موج شور و شعور حسینی هر روز برجسته تر و فراگیرتر می‌شود ادامه داد: دو نوع می توان واقعه عاشورا را تبیین کرد، یکی آنکه در حسینیه ها، تکایا، مساجد وقایع و اتفاقاتی که در روند حرکت سیدالشهدا از مدینه منوره تا مکه و کربلا و وقایع بعد از اسیری خاندان امام حسین(ع) تا شام و مجلس یزید و برگشت کاروان به مدینه را بیان می شود که از پس بیان این وقایع اگر تامل و تفکر مستمع باشد میتوان از آن درس عبرت گرفت و تبیین نوع دوم عاشورا نیز اینگونه است که کمی بالاتر از بیان این وقایع را نگاه کنیم و کلیات آن را ببینیم و جمع بندی کنیم.

 

محمدیان با بیان اینکه عده‌ای علت قیام امام حسین(ع) را برپا داشتن حکومت اسلامی می دانند و عده ای دیگر برای انجام تکلیف در بیدار کردن جامعه اسلامی و شناساندن و تفکیک اسلام واقعی از اسلام یزیدی و آمریکایی بیان می کنند، گفت: هدف سیدالشهدا هیچ کدام از این نتیجه ها نیست.

 

وی اضافه کرد: بلکه هدف این بود که این قیام سرمشقی برای همه مسلمانان و آزاد مردان جهان باشد زیرا این حرکت یک خلأ را در جامعه اسلامی و دین اسلام پر کرد.

 

محمدیان افزود: اینکه هنوز قیام سیدالشهدا(ع) برای شیعه و غیر شیعه، برای مسلمان و کافر جوشنده و راهبر است همان هدفی را نشان می دهد که پیغمبر ما فرمودند «اگر دیدید نظام اسلامی و جامعه رو به فساد میرود وظیفه شما این است که ساکت و بی تفاوت نباشید و در مقابل کج روی ها بایستید و قیام کنید».

 

وی خاطر نشان کرد: ما نباید دینداری بی تفاوت داشته باشیم و برای ما دین داری بی هزینه باشد چرا که سر ماندگاری امام حسین(ع) این است که نسبت به دین بی تفاوت نبود و سکوت نکرد.

کد خبر 1200854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha