آغاز شور حسینی در صومعه‌سرا/ طنین نوای طبالان در ضیابر

همزمان با شب اول محرم نوای پرشور طبالان در ضیابر طنین انداز ‌‌شد و شور حسینی در شهر عاشورای گیلان آغاز شد.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: محرم فرا رسید و صدای کاروان حسینی(ع) به نزدیک میعادگاه خود شهر کربلا نزدیک می‌شود؛ شهر بوی محرم و عزای محرم گرفته است، تکایا و حسینیه‌ها همه لباس سیاه به تن کردند؛ باز محرمی دیگر آمد و شهر همه یکپارچه بوی غربت، بوی مظلومیت و بوی عزا گرفت.

 

صدای کاروان حسینی در شهرها پیچیده، همه اعم از کودک و بزرگ، پیرو جوان، زن و مرد خود را آماده عزاداری برای شهادت سید سالار شهیدان و 72 تن از یارانش کرده‌اند، شهرها سیاه‌پوش شده و صدای نوحه در کوچه‌ها و خیابان‌ها پیچیده است.

 

هر گوشه شهر را که نگاه می‌کنی، عاشقان امام حسین(ع) را می‌بینی که در توان خود برای خدمت به عزاداران حسینی تلاش می‌کنند و خدمت به عزاداران در محرم را خالصانه و با همه وجود انجام می‌دهند. هرچند عزاداری و شور حسینی(ع) در هر یک از شهرهای کوچک و بزرگ ایران اسلامی شور و حال خاص خود را دارد ولی در دهستان ضیابر به دلیل اینکه به شهر عاشورای گیلان معروف است، عطر و بوی دیگری دارد.

 

 

هر ساله همزمان با شب اول محرم، عده‌ای از طبالان ضیابر به رسم کهن، با در دست داشتن طبل‌های کوچک و بزرگ و کوبیدن بر آن، فرا رسیدن ماه محرم را به اطلاع عموم مردم می‌رسانند.

 

این رسم که قدمتی به بلندای 300 سال دارد، از بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور جمع کثیری از مردان و زنان از بقعه آقا سیدمحمدجان این منطقه آغاز می‌شود و مسیر چند کیلومتری را طی کرده و به گلزار شهدای این دهستان ختم می‌شود.

 

در بین راه بر تعداد افراد حاضر در هیئت طبالان افزوده می‌شود و مرد و زن برای مظلومیت سید و سالار شهیدان ابا عبدالله‌الحسین(ع) اشک ماتم می‌ریزند.

 

*آغاز شور حسینی

مردم صومعه‌سرا از امشب(جمعه، 7مرداد) آیین های سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش را با شور و شکوه خاصی آغاز کردند.

 

محبان اهل بیت(ع) اعم از زن و مرد و پیر و جوان به ویژه نوجوانان و جوانان با حضور در مساجد و اماکن مذهبی در ماتم شهدای دشت کربلا بر سر و سینه می زنند و جلوه زیبایی از عشق به مولایشان را به نمایش می گذارند.

 

*سیاه‌پوشی شهر صومعه‌سرا

شهر نیلوفر و ابریشم رنگ و بوی محرم گرفته، شهر صومعه‌سرا به گونه‌ای آماده شده تا نهضت عاشورا زنده شود، عاشورایی که پرورش‌دهنده روح حماسه و ایثار است.

 

«میثم کیانی‌فرد» با تسلیت فرا رسیدن محرم حسینی اظهار کرد: فضای شهر را به گونه‌ای مهیا کرده‌ایم که اگر کسی وارد شهر شد، ماه محرم را به خوبی حس کند.

 

شهردار صومعه‌سرا افزود: با هدف گرامیداشت ماه محرم، برجسته سازی عناصر و انتقال پیام عاشورا و ایجاد فضای معنوی مناسب برای عزاداری سرور و سالار شهیدان تمامی معابر و میادین منطقه با نصب صدها بیرق مشکی، پرچم ریسه ای، کتیبه و … سیاه پوش شد.

 

وی گفت: ماه محرم خاستگاه ارزش های اسلامی و مقطع معنوی امر به معروف و نهی از منکر است که باید به آن ویژه نگاه شود.

 

کیانی‌فرد بابیان اینکه ترویج فرهنگ عاشورایی از مهم‌ترین رسالت‌های فرهنگی شهرداری است تصریح کرد: شهرداری صومعه‌سرا تلاش می‌کند تا وظیفه خود را در راستای برگزاری باشکوه مراسمات معنوی ماه عزای امام حسین (ع) به نحو احسن انجام دهد.

 

«هومن سعادت‌خواه» با تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع)، علمدار با وفایش حضرت ابوالفضل‌(ع) و72 تن از یاران با وفایش اظهار کرد: میادین و خیابان‌های اصلی، مساجد و هیات‌های سطح شهر سیاه‌پوش شده است.

 

مسئول فضاسازی شهر صومعه‌سرا در ایام محرم افزود: برای انتقال پیام عاشورا و ایجاد فضای معنوی بیش از یکصد بیرق و پرچم حسینی در معابر اصلی نصب شده است.

 

وی با بیان اینکه همزمان با نخستین شب محرم سیاهپوش کردن تمامی میادین، معابر اصلی، پل‌ها و نصب المان‌ها و نمادهای متناسب ایام محرم در سطح شهر صومعه‌سرا اجرایی شد تصریح کرد: بزرگترین پرچم عزای حسینی شمال کشور برای سومین سال متوالی به متراژ ۱۹۵ متر مربع در شهر صومعه‌سرا نصب شد.

 

مسئول فضاسازی شهر صومعه‌سرا حفظ ارزش‌های دینی و مذهبی، تبیین فلسفه محرم و عاشورای حسینی و حفظ و گسترش فرهنگ محرم بویژه برای نسل آینده را از اهداف این ایام عنوان کرد.

 

 

کد خبر 1200902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha