جاری شدن سیل، کام سد بارزو را تَر کرد

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: جاری شدن سیلاب دو روز گذشته پس از چند ماه خشکسالی و کاهش بارندگی، کام سد بارزو شیروان را تر کرد.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: جاری شدن سیلاب در روزهای گذشته پس از چند ماه خشکسالی و کاهش بارندگی، کام سد بارزو شیروان را تر کرد که 32 هزار مترمکعب آب وارد این سد شهرستان شد.

 

مدیر امور منابع آب شیروان با بیان اینکه سیلاب ها در ارتفاعات اتفاق افتاده است، عنوان کرد: زمان تداوم سیلاب چهار ساعت و بارندگی در حوزه سد دو میلی متر گزارش شده که بیشترین بارش ثبت شده تاکنون از ایستگاه باران سنجی علی محمد شهرستان در حدود 16 میلیمتر ثبت شده است.

 

خسروپناه با اشاره به اینکه اوج حجم ورودی سیلاب هم در حدود 9 مترمکعب بر ثانیه محاسبه شد، خاطرنشان کرد: اینک میزان حجم آب سد بارزو این شهرستان 12 میلیون و 200 هزارمترمکعب است.

 

وی تصریح کرد: سد بارزو شیروان در یکی از سرشاخه‌های رودخانه اترک واقع شده، این حوزه ۴۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و از ۲ رودخانه اصلی به نام های محلی کورکانلو و قوردانلو منابع آبی آن از بالا دست سرریز می شود و در پشت سد ذخیره و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

وی افزود: شاخه کورکانلو شاخه اصلی است که با آورد متوسط ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه و شاخه قوردانلو شاخه فرعی است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان اضافه کرد: سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

 

این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید. سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1201217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha