استشمام بوی محرم در کوچه‌ پس کوچه‌های شهر/ بغضی سنگین بر سینه شهر نشسته است

امام حسین (ع) درس انسانیت و آزادگی می‌دهد، مکتبی که باید در آن استقامت کرد و سر مقابل ظالم خم نکرد. این روزها ‌که گوشه و کنار شهر عزادار حسین (ع) است نام اباعبدالله‌الحسین (ع) پرفروغ‌تر و رساتر از همیشه تاریخ دیده و شنیده می‌شود.

خبرگزاری شبستان- گرگان، محرم دیگری از راه رسید اما درس‌های آن مدام و مدام برای ما تکرار می شود. درسی که مکتب امام حسین (ع) به عالم داد آزادگی و تسلیم نشدن در برابر ظالم و مستکبر است.

 

کوچه‌های شهر از عطر و بوی محرم معطر شده و هرکسی هرکاری که از دستش بربیاید برای امام حسین (ع) انجام می دهد. یکی با دَم و نفسش، یکی با اموالش دیگری هرکاری که بلد است همه و همه پای کار محرم و امام حسین (ع) ایستاده اند.

 

عشق به امام حسین (ع) پیر و جوان و زن و مرد نمی شناسد هرجا اسم حسین (ع) در میان باشد مردم خود پای کار می ایستند چراکه اباعبدالله‌الحسین (ع) آرام دل‌های مضطر و پریشان است.

 

این روزها نه فقط زمینی‌ها بلکه آسمانیان نیز به اقامه عزا برای پسر رسول خدا (ص) مشغول هستند.

 

این روزها بغضی وانشده بر سینه شهر و مردمش سنگینی می کند و عاشقان و دلسوختگان حضرت سیدالشهدا (ع) خیمه‌های عزا را برافراشته‌اند. اگر خوب گوش دهی صدای حسین حسین گفتن‌های مردمان را در کوچه پس کوچه های می شنوی.

 

اگرچه شهر سیاهپوش عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) است اما نام امام‌ حسین درخشان تر و پرفروغ‌تر و رساتر از هر تاریخ و جغرافیای دیگری دیده و شنیده می شود.

 

این روزها که چراغ های عزای حسینی توسط هیئت‌های مذهبی روشن شده و بر طبل و سنج ها می کوبند، به یاد شهید غریب کربلا و سنگینی مصیبت و غم حضرت زینب (س) و کابوس‌های رقیه سه ساله دست‌های ارادتمندی خود را بر سر و سینه فرود می آورند.

 

گلستان، نگارستان ایران اسلامی نیز با قومیت ها و مذاهب مختلف این روزها مراسمات مختلفی را در سوگ امام حسین (ع) برگزار می کنند.

 

بیرق های عزای حسینی در گوشه و کنار شهر، بر بلندای گنبدهای فیروزه ای امامزادگان، بر سردرب خانه ها و مغازه ها و ... به اهتزاز درآمده است.

 

محلات قدیمی شهر گرگان که هرکدام تکیه ای معروف و قدیمی دارد شب و روزهای دهه اول محرم حال و هوای خاصی دارد.

 

دستگاه های مختلف هم برنامه‌های متعددی را برای محرم پیش بینی کرده اند. از برنامه شمیم حسینی تا همایش های بصیرت عاشورایی، اطعام دهی، دسته چوبی، طوق بندان و ... در این ایام در شهر دارالمومنین گرگان اجرا می شود.

 

حجت الاسلام «روح الله سلیمانی فرد» در این باره اظهارکرد: در آستانه سوگواره اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش، مجموعه اوقاف و امور خیریه مفتخر است خادمی و خدمتگزاری اهل بیت قرآن و عترت و به ویژه اباعبدالله الحسین (ع) را داشته باشد.


 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان افزود: بیش از ٧٠ درصد موقوفات در استان با نیات مذهبی و اقامه تعزیه است که این نشان از ارادت مردم ولایتمدار استان است. موقوفات با نیات و موضوعات با کارکردهای حوزه های علمیه، اقامه عزای سالار شهیدان و تبیین چرایی سالار شهیدان و بصیرت افزایی و معنویت افزایی در این حوزه بوده است.


 
وی گفت: در شهر دارالمومنین گرگان در بسیاری از مراکز محلات، تکایایی وجود دارد که محمل حضور عاشقان است و موقوفات زیادی تاسیس شده است. در شهر گرگان، مرکز استان گلستان بیش از یکصد و ٢٠ نقطه موقوفه مفید داریم و خانه های وقفی که به تعزیه و تبیین قیام حسینی می پرداختند.


 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان افزود: این اقدامات نشانگر این است که علمای استرآباد و مردم شهید پرور گرگان و استان گلستان همیشه به امامان اعتقاد داشته اند.


 
وی عنوان کرد: سنت و سیره پیامبر (ص) و امیرالمومنین علی (ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر، ظلم ستیزی و استکبار ستیزی بود و تا امروز هم در انقلاب اسلامی و صحنه دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم این راه ادامه داشته و دارد.


 
حجت الاسلام سلیمانی فرد گفت: دشمنان سعی می کنند این مسیر را کمرنگ کنند اما روز به روز این کشتی جان بخش و روح بخش دل های همگان را همراه می کند.


 
وی با اشاره به نیات مذهبی و اقامه تعزیه واقفین در وقف هایشان، افزود: در همین راستا، برنامه های متمرکزی از سوی اوقاف با همکاری نهادهای مردمی، گروه های جهادی، هیئت امناها، اصحاب وقف و گروه های مردمی تحت عنوان «شمیم حسینی» و «سوگواره بصیرت عاشورایی» پیش بینی سده است.


 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان ادامه داد: این برنامه های ویژه و شاخص در ٧٠ بقعه متبرکه و امامزاده پیش بینی و برنامه ریزی شده است.


 
وی، برگزاری تجمع «لبیک یا حسین (ع) در ١٩ بقعه متبرکه و تعدادی از مساجد و تکایای استان، همایش شیرخوارگان حسینی در ١٩ بقعه، تکایا و اماکن مذهبی استان، همایش سوگواره «احلی من العسل» با همکاری بسیج دانش آموزی، آموزش و پرورش و سپاه، همایش رهروان زینبی(س) ویژه بانوان، اعزام بیش از ۵٠٠ مبلغ، برپایی خیمه های معرفت، اقامه نماز جماعت بخصوص در تاسوعا و عاشورای حسینی، حمایت از هیئت های مذهبی و پویش های هر خانه نصب یک پرچم و روضه های خانگی از برنامه های محرم اداره کل اوقاف گلستان برشمرد.

 

کد خبر 1201233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha