خوشنویسان آثار  فاخری را درباره ابا عبدالله الحسین(ع) و عاشورا خلق کرده‌اند

یک هنرمند خط‌نگار با بیان اینکه در جامعه شیعی مضامین هنر عاشورایی و امام حسین (ع) خیلی پررنگ است،گفت: هنرمندان خوشنویس هم در این حوزه فعال هستند و آثار بسیار فاخر و زیادی را در این مورد ابا عبدالله الحسین(ع) و عاشورا خلق کرده‌اند.

«علی تن»، هنرمند خوشنویس  و خط نگار در پاسخ به این سئوال که هنر خوشنویسی چگونه  توانسته به اشاعه مضامین فرهنگ عاشورایی کمک  کند؟ به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: یکی از هنرهای دینی هنر خوشنویسی است که سالم ترین هنرهاست؛ در حال حاضر ما در خوشنویسی اثر بد معمولا نداریم و اکثر خوشنویسان در حوزه دین معمولا قلم فرسایی کردند یعنی هنرمندان خوشنویس معمولا هم برای قرآن کریم و عترت آثاری را خلق کرده اند حتی اگر به قرآن و حوزه عترت اعتقادی نداشته باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: در جامعه شیعی ما بحث عترت مخصوصا حوزه عاشورا و امام حسین (ع) خیلی پررنگ است و مناسبات بسیار مردمی دارد، در حوزه فرهنگ عاشورایی مردم ایران هم  نذر خوراکی و هم نذورات فرهنگی بسیار است. هنرمندان خوشنویس هم در این حوزه فعال هستند و آثار بسیار فاخر و زیادی را در این مورد ابا عبدالله الحسین(ع) و عاشورا خلق کرده اند که تعدادی از آنها چاپ شده و مردم با آنها آشنا هستند؛ این نوع  نوشتارها هم چاپ شده اند و و هم به نمایش درنیامده اند و در کتاب  های محدودی هستند.

 

این هنرمند خوشنویس  با بیان اینکه آثار  خطاطی عاشورایی  از سوی هنرمندان خوشنویس زیاد خلق شده است؛ گفت: ما پرچم نویسی و پلاکاردنویسی را از صدر اسلام داشتیم از وقتی قرآن بر پیامبر (ص)نازل شد، خوشنویسی اسلامی با خط کوفی ظهور پیدا کرد و آثار متعددی را به جا گذاشته است، هم اکنون هم از آثار خوشنویسان صدر اسلام داریم که بعضی از این آثار منتسب به ائمه معصومین(ع) است.

 

علی تن درباره  استفاده هنرمندان خوشنویسان از مضامین ادبی و معنوی اظهار کرد:هنر خوشنویسی با ادبیات ما تلفیق شده است. ادبیات ایران بسیار غنی است مخصوصا در حوزه شعر و نظم و بیشتر آثار خوشنویسان ما با ادبیات ایران به دلیل استفاده زیاد از ادبیات و هنر شاعران برجسته ایران مأنوس است؛ وقتی خوشنویسی و ادبیات با هم ادغام می شوند، خوشنویسی به عنوان هنر فاخر و ادبیات غنی در کنار هم تاثیرات زیادی را بر مخاطب می گذارند حالا اگر این دو هنر با گرافیک و نقاشی توام شود، جذابیت آن بیشتر می شود؛  در عصر معاصر تلفیق این دو هنر را با یکدیگر داریم و هنرمندان کتیبه هایی را خلق کردند، پارچه نویسی هایی را خلق کردند که بسیار تاثیرگذار و جذاب و مورد استفاده تکیه ها و مکان های برگزاری عزای ابا عبدالله الحسین(ع) قرار گرفته است.

کد خبر 1201268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha