۵۵ تشکل مردمی امر به معروف و نهی از منکر در استان قم فعال است/آموزش رکنی مهم در احیای امر به معروف و نهی از منکر

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم گفت: در حال حاضر ۵۵ تشکل مردمی امر به معروف و نهی از منکر در استان قم به صورت تخصصی و موضوعی فعال است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر گرجی در نشست خبری به مناسبت دهه امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌ها اظهار داشت: امام حسین(ع)، هدف و رسالت خود از قیام اش را امر به معروف و نهی از منکر برشمرد؛ اگر امر به معروف در جامعه توسعه یابد بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی و آسیب ها و فسادها از میان می رود.


وی افزود:خبرنگاران افسران جنگ رسانه ای با دشمن هستند و امروز اثر قلم در این جنگ بسیار اهمیت دارد و می‌تواند جنگ نرم دشمن را خنثی کند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر عظیم ترین فریضه الهی است، چرا که همه فریضه ها در سایه این فریضه مهم، سر پا می شود، از این رو همه ما وظیفه داریم معروف گستری و منکر زدایی کنیم.


حجت الاسلام والمسلمین گرجی تصریح کرد: ستاد در سال گذشته به لحاظ عملکرد، رتبه 24 را داشته و سه ماه نخست سال جاری با تلاش علاقه مندان به این عرصه مهم 6 رتبه صعود کرده و به جایگاه 18 در سطح کشور دست یافته است.


وی خاطرنشان کرد: برآن هستیم تا پایان سال جز ده استان برتر کشور باشیم و برای این امر برنامه های زیادی داریم، هر چند در برخی از شاخص ها و برنامه‌ها، قم دارای رتبه نخست کشوری است.


دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با اشاره به جایگاه مهم مردم در این مشارکت‌ها گفت: رویکرد ما استفاده از ظرفیت های مردمی در احیای امر به معروف و نهی از منکر است چرا که این فریضه الهی، یک تکلیف مردم پایه است.


وی افزود: شوراهای امر به معروف در مساجد و مراکز و بخش ها و شهرستان ها و حتی در سازمان ها و ادارات و همچنین تشکل‌های امر به معروف، مردمی هستند و هیچ کدام رویکرد حکومتی ندارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین گرجی در مورد شاخص‌های ارزیابی عملکرد ستاد نیز عنوان کرد: یکی از دقیق ترین فرمول های ارزیابی را در اختیار داریم و برای ستادها نیز برنامه سالانه و طرح و وظایف طبق قانون مشخص می‌شود.

 

وی ادامه داد: مهم ترین این شاخص ها در ارزیابی نیز برنامه ریزی و انظباط مالی و فعالیت رسانه ای و مجازی است و خروجی اقدامات شوراهای امر به معروف ادارات و مساجد و محلات و ستادهای امر به معروف شهرستان ها و تشکل های مردمی به صورت مستند ثبت و ارزیابی می شود.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با اشاره عملکرد ستاد در5 ماه گذشته بیان کرد: بازسازی زیرساخت و ساختار ستاد و تشکیل معاونت ها و ادارت از جمله اقدامات در سال جاری به شمار می رود، به گونه ای که در مجموع 4 نفر در ستاد مشغول به خدمت بودند و امروز بیش از 15 نفر به صورت جهادی فعال هستند.


وی اظهار داشت: برگزاری دوره های آموزشی و صدور مجور به تشکل های مردمی و ساماندهی شوراهای امر به معروف محلات و مساجد و حمایت از آمرین و ناهیان و آموزش نحوه امر به معروف بخشی از این فعالیت هاست.

 

حجت الاسلام والمسلمین گرجی تصریح کرد: بیش از ده مورد مراجعات مختلف و احقاق حق از آمران و ناهیان در عرصه های مختلف داشته ایم و در این 5 ماه بیش از 100 گزارش مردمی در مورد انواع تخلفات صنوف و عفاف و حجاب و هنجارشکنی در ماه مبارک رمضان به دست ما رسیده که تا حصول نتیجه پیگیری شده است.


وی گفت: اخیرا نیز در مورد تعطیلی نانوایی ها گزارشاتی داشتیم که مورد پیگیری قرار گرفت و همچنان آماده گزارش های مردمی در عرصه های مختلف هستیم، از طرفی در تعامل حداکثری با مسئولان و نخبگان و علما قدم هایی برداشته شد و با بیش از 50 نفر از نخبگان حوزوی و دانشگاهی دیدار و گفتگو داشتیم.


دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با اشاره به صدور 20 مجوز در مورد تشکل های مردمی در سال جاری افزود: در گذشته 35 تشکل فعال بود و در حال حاضر 55 تشکل مردمی امر به معروف و نهی از منکر در استان قم به صورت تخصصی و موضوعی فعال است.


وی بیان کرد: این تشکل ها به صورت 5 نفره شامل یک نفر مسئول و 4 عضو است و متقاضیان می توانند در سامانه ثبت نام کنند و با دسته بندی موضوعی و تخصصی پس از بررسی های لازم کمتر از یک ماه مجوزهای فعالیت صادر می شود.


حجت الاسلام والمسلمین گرجی در مورد برگزاری دوره های آموزشی نیز عنوان کرد: در بهمن ماه سال گذشته قم در میزان درصد مشارکت در این دوره ها رتبه 26 را داشت و امروز در این مشارکت ها رتبه 14 را از آن خود کرده ایم.

 

وی بیان کرد: این آموزش ها در توسعه امر به معروف و نهی از منکر به صورت کارشناسی و دقیق اهمیت زیادی دارد و در سطح ملی یک دوره آموزشی در حال برگزاری است، ضمن اینکه در سطح استان نیز چنین دوره هایی برگزار شده است.


دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم در خصوص طرح جامع حجاب و عفاف تصریح کرد: این ستاد در مورد حجاب و عفاف دارای تکلیف قانونی است و قانون گذار ستاد را مکلف کرده است.

 

وی افزود: در سال 84 شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 820 خود برای 24 نهاد از نهادهای دولتی تکلیف قانونی را مشخص کرد که 11 تکلیف قانونی برای ستاد مشخص شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین گرجی خاطرنشان کرد: طرح جامع حجاب و عفاف برای دو امر مهم در بند 5 این تکالیف قانونی ستاد را مشخص کرده اند که شاخص های پوشش بانوان و آقایان کارکنان دولت را معین و ابلاغ کنند، همچنین نظارت بر اجرای این شاخص ها صورت بگیرد.

 

وی گفت: با موافقت آیت الله سعیدی و شاه چراغی استاندار قم، قرارگاه 21 تیرماه از خرداد ماه ایجاد شده و به طور جدی در حال بازرسی و ارزیابی از نهادهای حاکمیتی در بحث حجاب و عفاف هستیم.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم بیان کرد: با بسترسازی در ادارات و سازمان‌ها و بازرسی ها این امر دنبال می شود، در استانداری قم نیز کارگروه حجاب و عفاف تشکیل شده است و استاندار و معاونت ها نیز این موضوع را به طور جدی پیگیر هستند.

 

وی عنوان کرد: بودجه و اعتبار امر به معروف نسبت به سال قبل 15 تا 20 درصد رشد داشته و میانگین ماهیانه به 40 میلیون تومان رسیده است که کمترین هزینه ها را در برمی‌گیرد.

 

وی بیان کرد: در زمینه ارشاد مدیران در حال حاضر در صدد ایجاد مقدمات هستیم و یکی از دغدغه های مهم را در ایجاد رضایتمندی در میان مردم همین مساله کلیدی و اساسی می‌دانیم، امر به معروف مسئولان به طور جدی در حال انجام است و طرح هایی را نیز در این باره داریم که به زودی عملیاتی می شود.

کد خبر 1201505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha