جای خالی چند خاطره مفصل از شهید کاظمی در کتاب « وقت محدود»

کلاته با بیان اینکه کتاب« وقت محدود» بخشی از تاریخ تشکیل سازمان اطلاعات کشور ماست، گفت: توقع من این بود که این کتاب زندگی نامه شهید کاظمی باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «جواد کلاته » در نشست نقد و بررسی کتاب «وقت محدود؛ روایت زندگی امنیتی شهید سید کاظم کاظمی»  که از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری انجمن پیشکسوتان سپاس برگزار شد، گفت: کتاب «وقت محدود» به شدت به عنصر اهمیت نزدیک است. کتاب را با شوق خواندم. این کتاب بخشی از تاریخ تشکیل سازمان اطلاعات کشور ماست.

 

این نویسنده  اظهار داشت: این کتاب به مخاطب اطلاعات می‌دهد اما توقع من این بود که کتاب زندگی نامه شهید کاظمی باشد اما اینگونه نیست بلکه برشی از زندگی شهید کاظمی است. مقطعی از حضور شهید کاظمی در سازمان اطلاعات سپاه تا شهادت ایشان در کتاب روایت شده که یک بازه زمانی حدود پنج ساله است .انتظار من از کتاب این بود که در همه بخش‌ها با شهید کاظمی جلو می‌رفتیم .

 

وی با بیان اینکه پاورقی‌های کتاب وقت محدود بسیار مهم هستند، عنوان کرد: این پاورقی ها شرح اتفاقات و معرفی شخصیت‌هایی می‌پردازند که نام آنها برای ما آشنا نیست و این امر پاورقی‌ها را از خود متن مهمتر می‌کند. تکرار و تعدد روایت‌های مشابه در کتاب خوب نیست و برای مخاطب خوشایند نخواهد بود. بهتر بود برای فصل‌های این کتاب اسم‌های هنری‌تری انتخاب می‌شد.

 

کلاته خاطر نشان کرد: کتاب به نام شهید کاظمی منتشر شده و نویسنده می‌توانست در دل کتاب به شخصیت شهید کاظمی نگاه کند.در کنار اطلاعات خوب، ناب و بکری که در کتاب وجود دارد بیشتر از هر چیزی روایت روند شکل‌گیری اطلاعات سپاه را می‌بینیم. فصل سوم کتاب  کهمبارزه با سازمان توده را روایت می‌کند شیرین و جذاب است و قصه دارد. قصه درباره شهید کاظمی شکل نگرفته بلکه قصه را درباره سازمان‌ها می‌بینیم. جای چند خاطره مفصل از شهید کاظمی در کتاب خالی بود.

 

بر اساس این گزارش، «محمد حسن روزی طلب » در این نشست گفت: در  بهار سال ۱۳۹۳ پیشنهاد نگارش این کتاب از طرف انجمن پیشکسوتان سپاس به من داده شد. این انجمن فهرست حدود ۲۰ نفر را برای تحقیق، پژوهش و مصاحبه در اختیار من قرار داد که در طی مصاحبه به حدود ۴۰ نفر رسیدیم.

 

این نویسنده تصریح کرد: هدف ما از نوشتن کتاب این بود که از یک لایه در نوشتن زندگی شهید کاظمی بالاتر برویم و به یک یادنامه برسیم. ما می‌خواستیم دوره فعالیت سیاسی و امنیتی شهید کاظمی را بررسی کنیم.

 

وی با بیان اینکه حق کسانی که در پشت جبهه و در قسمت اطلاعات فعالیت می‌کنند ، ادا نشده است، افزود: شخصیت‌هایی مانند شهید کاظمی که گروه‌های ضد انقلابی زیادی را نابود کرد اما القاب درخوری دریافت نکردند.

 

روزی طلب با اشاره به اینکه  اصطلاح یادنامه را برای کتاب وقت محدود  مناسب می‌دانم ، بیان کرد:  این کتاب منجر به نوشتن بخش‌هایی از تاریخ اطلاعات سپاه و باز تاسیس آن شد که شهید کاظمی نقش بسیار مهمی در آن داشت. 

 

 

کد خبر 1201795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha