امام حسین(ع) کشتی نجات کسانی است که با رذایل اخلاقی خود مبارزه می‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: اگر می‌خواهید دین خودرا حفظ کرده و سوار کشتی نجات امام حسین(ع) شوید باید با رذایل اخلاقی نفس خود مبارزه کنید.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی استاد اخلاق به مناسبت بزرگداشت سوگواری دهه اول ماه محرم در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و در خصوص علت وجوب بزرگداشت عزاداری برای امام حسین(ع)، گفت: در جلسه پیش اشاره کردیم که برای رسیدن به کمال دنیا و سعادت آخرت باید از پیامبر(ص) پیروی کنیم. پیروی از پیامبر(ص) نیز تنها برای اهل ایمان حاصل می‌شود ایمان هفت قسم است که یک نوع آن نزد خداوند محبوب است.

وی افزود: ایمان تسلیم در مقابل معنای دین است. اگر کسی قانون الهی را رعایت کند به آرامش و سکون می‌رسد؛ اما قوانین بشری انسان را به سکوت می‌رساند یعنی شخص کاری را انجام می‌دهد اما آن را قبول ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه دین اسلام که خداوند بر پیامبر(ص) نازل کرده است دارای شش خصوصیت و برای تمام بشر است، عنوان کرد: خصلت اول؛ دین اسلام برای تمام بشر است. خداوند در آیه یک سوره فرقان می‌فرماید پروردگار قرآن را بر وجود پیامبر(ص) نازل کرد که برای همه عوالم وجود نذیر و هشداردهنده است.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دین سایر پیامبران کلیت و جامعیت نداشتند مگر دین پیامبر اسلام(ع)؛ اظهار کرد: به عنوان مثال حضرت عیسی(ع) یا حضرت موسی(ع) تنها بر قوم خود نازل شده بودند اما برای همه بشر بودن تنها مخصوص پیامبر(ص) است، وقتی می‌فرماید ای انسان‌ها خدا را بپرستید یعنی همه انسان‌ها را خطاب قرار می‌دهد.

وی افزود: خصوصیت دیگر دین اسلام اعتبار این دین است؛ اعتبار هر دین تا پیامبر بعدی بوده است اما دین اسلام تا روز قیامت اعتبار دارد. خداوند در آیه 85 سوره آل عمران می‌فرماید اگر کسی غیراز اسلام دینی را انتخاب کرد هرگز از او نمی‌پذیرند. تورات و انجیل حتی اگر تحریف هم نشده بودند چون تاریخ آنها هم منقضی شده اعتبار ندارند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به خصوصیت دیگر دین اسلام بیان کرد: ویژگی دیگر دین اسلام کامل‌ بودن آن است، خداوند در هر برهه بخشی از برنامه‌های دینی را بر اساس رشد و ظرفیت بشر ارائه می‌کرد اما در دوره پیامبر اسلام(ص) دین خود را کامل کرد. خداوند در آیه سه سوره مائده می فرماید امروز من دین خود را کامل کردم و دیگر جایی برای افزون وجود ندارد زیرا از دین چیزی کم نیست، بشر باید در سایه قرآن به هدایت برسد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با اشاره به ویژگی دیگر دین اسلام، گفت: در دین اسلام وجود پیامبر(ص) پدر فیزیکی هیچ یک از شما نیست بلکه فرستاده خداوند و ختم دهنده به تمام پیامبران است و به هر چیزی داناست. پیامبر اسلام خاتم تمام انبیا است و دیگر پس از او پیامبری نمی‌آید.

وی با استناد به آیه 19 آل عمران در خصوص ویژگی دیگر دین اسلام، عنوان کرد:  تنها دین معتبر نزد خداوند دین اسلام است، در آیه 3 سوره مائده هم آمده است که من دین خود را بر شما تمام کردم و راضی شدم که از امروز پس از این دین شما فقط اسلام باشد. پیامبر انتخابی و انتصابی نیست بلکه انتخاب او تنها از سوی خداوند انجام می‌گیرد. همچنین انتخاب دین هم از تنها از ناحیه خداوند است. دین امری وحیانی برنامه‌ای برای رسیدن به خداوند است.

این استاد اخلاق با بیان اینکه ایمان یعنی تسلیم در مقابل دین اسلام که این شش خصلت را دارد، اظهار کرد: خداوند دین اسلام را برای ما انتخاب کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی درباره علت بزرگداشت سوگواری امام حسین(ع)، گفت: امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند کسی می تواند بر کشتی نجات امام حسین(ع) سوار شود که عقل و دین داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه اگر دین نباشد امنیت وجود ندارد و زندگی با ترس هیچ لذتی ندارد، اظهار کرد: به عنوان مثال انسان مومن در مبادی کشور اجازه نمی‌دهد کالای قاچاق وارد شود حتی اگر مسئول او متوجه این امر نباشد چراکه خداوند را ناظر براعمال خود می‌بیند. امنیت در سایه انسان‌های دین‌مدار تامین می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در ادامه فرمایش امیرمومنان امام علی(ع)، ابراز کرد: حضرت می‌فرمایند اگر کسی شغلی را بپذیرد در حالی که می‌داند بهتر از او وجود دارد که جایگزین شود و اجازه ندهد او دین ندارد و به خداوند، پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) خیانت کرده است. دین اسلام بر مدار شایسته‌سالاری است هر کس تعهد داشته باشد کاری با بدون تخصص نمی‌پذیرد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر دین وجود نداشته باشد در هیچ یک از شئون زندگی امنیت وجود ندارد زیرا زن، مرد، قاضی و روحانی هر شخصی در هر قشری خیانت می کند؛ اما مومنان واقعی اهل خیانت نیستند چراکه می‌دانند که خداوند به خیانت راضی نیست در این صورت امنیت جامعه حفظ می‌شود.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به روایت دیگری از امیرمومنان امام علی(ع) مبنی بر اینکه اگر عقل نباشد برای بشر حیات وجود ندارد و بی‌عقلان جز با مردگان مقایسه نمی‌شوند. جامعه ای که در آن عقل نباشد جامعه اموات است. گفت: حضرت در نامه‌ای به محمد ابن ابوبکر فرمودند بر تو لازم است که به مبارزه با نفس خود بپردازی و از دین خود حمایت کنی، راه حمایت از دین مبارزه با نفس است. این روایت حضرت نشان می‌دهد تا زمانی که انسان رذایل اخلاقی را کنار نگذارد نمی‌تواند دیندار واقعی باشد، صرفا شاید برخی مناسک دینی همچون نماز یا روزه را انجام دهد اما به غیبت، دروغ  یا کسب حرام راضی شود. نفسی که به حرص مبتلا باشد نمی‌تواند اختلاس نکند حتی اگر نماز هم بخواند.

وی افزود: اگر رذایل اخلاقی را کنار نگذارید سالها هم بندگی کنید یک روز با یک رذیله اخلاقی دین خود را از دست خواهید داد زیرا شیطان قسم خورده است که همه را گمراه کند. ابلیس شش هزار سال نماز خواند و به واسطه این عبادت از عالم ملک به عالم ملکوت صعود کرد اما به علت حسادت سقوط کرد؛ بر همین اساس امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند اگر می‌خواهید دین خود را حفظ کنید باید با رذایل اخلاقی خود مبارزه کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) اظهار کرد:  حضرت خطاب به اصحاب خود فرمودند شما شش عمل راستگوی، امانتداری، وفای به عهد، پرهیز از حرامخوری و نگاه به نامحرم و زورگویی؛ را ضمانت کنید تا من هم بهشت را برای شما ضمانت کنم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پایه دینداری اخلاق است وقتی اخلاق را درست کردید نماز به عنوان ستون دین را می‌توان بر این زیرساخت محکم استوار کرد. اگر می‌خواهید دین خودرا حفظ کرده و سوار کشتی نجات امام حسین(ع) شوید باید با نفس خود مبارزه کنید زیرا همه کسانی که امام حسین(ع) را کشتند نماز می‌خواندند و قاری قرآن بودند اما زیرساخت‌های دینداری خود را درست نکرده بودند.

کد خبر 1202030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha