هنرمندان؛ پیام‌رسان درس‌های عاشورا

​قیام بزرگ عاشورا و گنجینه فراگیر درس و عبرت های این حادثه مایه اعتلای جامعه بشری است که در تسخیر قلم، ادب و هنر دینی هنرمندان قرار گرفته تا به بهترین نوع تبیین شود.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: سخن از درس های قیام کربلا بسیار گسترده است و فصول این کتاب معرفتی و زیرفصل های آن در هر دوره و مقطع زمانی انسان ساز بوده و سرمایه بزرگی برای جامعه بشری به حساب می آید.

انتقال مفاهیم انسان و جامعه ساز عاشورا نیازمند انتقال پیام و تحلیلی بر آن و همچنین بهره گیری در زمان حال بوده و از این رو نقش کارشناسان در حوزه های مختلف به ویژه در عرصه دین و مذهب ضروری و نباید مغفول بماند.

 

قیام عاشورا مکتب بزرگی برای انسان سازی و تربیت شخصیت های بزرگی بوده که افرادی چون سردار سلیمانی و دیگر شهدای انقلاب اسلامی در همین مدرسه تربیت یافته اند و جهان اسلام و منتظران واقعی باید محصل این دانشگاه باشند.

هنر، ادبیات و قلم نویسندگان بهترین سرمایه برای انتقال مفاهیم عاشورا به حساب می آید که نباید مغفول بماند و این ابزار گسترده و اثرگذار در خدمت کارشناسان و اهالی فرهنگ قرار گیرد.

 

 

 

فیلم سینمایی مختار مصداق بارزی از بهره گیری هنر در حوزه حادثه کربلا بوده که البته دیگر عرصه های هنری نیز به اندازه خود اثر گذار بوده اند از این جهت باید سرمایه گذاری بیشتری در این خصوص صورت بگیرد.

قیام بزرگ عاشورا و گنجینه فراگیر درس و عبرت های این حادثه مایه اعتلای جامعه بشری است که در تسخیر قلم، ادب و هنر دینی هنرمندان قرار گرفته تا به بهترین نوع تبیین شود.

خیرین هم راستا با هنرمندان علاوه بر بودجه های دولتی در حمایت از تولیدات فاخر هنری وارد عرصه شده و سبب انتقال پیام و ماندگاری آن که برآیند آن هدایت جامعه بشری است، بشوند.

 

هنر عاشورایی مصداق بارز انتقال پیام عاشورا

 

هنر عاشورایی و‌ آیینی از مصادیق بارز و تخصصی در حوزه عاشورا به حساب می آیند که توانسته اند دگرگونی در این عرصه ایجاد و پیام قیام امام حسین(ع) را به جامعه بشری منتقل کنند.

به گفته سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، هنرهای نمایشی، شبیه خوانی، نقالی، پرده خوانی، نقاشی، خوشنویسی و شعر و ادب در خدمت انتقال پیام عاشورا قرار گرفته و فعالان این عرصه ارادت خود را با توان هنری منعکس کرده اند.

«علی تمنایی« افزود: نشست های تخصصی و تولیدات فاخر هنری در حوزه عاشورا توانسته بنا بر ظرفیت خود تحول جدی در جامعه داشته و بهترین پیام رسان کربلا بوده اند.

وی شعر محشتم کاشانی را از جمله مصادیق بارز شعر و ادب در این عرصه معرفی کرد و گفت: در حال حاضر هنرمندان نقش آفرینی خوبی داشته و رویدادهای فرهنگی و هنری در سراسر استان برای انتقال پیام عاشورا برگزار می شود.

 

 

 

توصیه کارشناسان دینی بر بهره گیری از هنر

 

کارشناسان دینی و مذهبی و صاحبان اندیشه هم بر این باورند که اهالی هنر توانایی و استعداد خود را در مسیر انتقال پیام کربلا و دیگر آموزه های دینی به کار گیرند.

حجت الاسلام «مهدی گرجی« با تاکید بر این موضوع یادآورشد: شعر یک شاعر، اثر هنری یک نقاش و هنرمند خوشنویس چنان قادر به تحول فکری است که فرد را متمرکز بر حوزه معرفتی می کند.

 

این استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: خبرنگاران و اصحاب رسانه با انتقال تولیدات فرهنگی و پژوهش های کارشناسان دینی و سخنرانی آنان از طریق شبکه های خبری و قلم رسا، خود جهادگر و افرادی موثر در انتقال پیام عاشورا خواهند بود.

حجت الاسلام «مصطفی حسناتی« هم بر بهره گیری از هنر برای انتقال آموزه های دینی مثل درس های کربلا تاکید کرد و هنرمندان را بر هم افزایی در این عرصه دعوت کرد.

امام جمعه نجف آباد تعامل اهالی فرهنگ و هنر در انتقال پیام عاشورا را ضروری خواند و اذعان داشت: تاکنون اهالی شعر و ادب توانسته اند به بهترین نوع درس های کربلا را به جامعه جهانی انتقال دهند که شعر محتشم کاشانی مصداق بارز آن است.

 

 

 

 

تلفیق هنر و فرهنگ عاشورا در هیات عاشوراییان اصفهان

 

هیات عاشوراییان اصفهان از جمله تشکل های مذهبی اصفهان بوده که توانسته در دوره های گذشته تاکنون تحول جدی در جذب نسل جدید و ارائه برنامه ها متناسب با نیاز جوانان و کلیه گروه های سنی داشته باشد.

بهره گیری از هنر برای انتقال پیام عاشورا از ظرفیت های فعال این هیات فرهنگی و مذهبی به حساب می آید که از توان هنرمندان استفاده و توانسته هر شب در برنامه های هیات تحولی جدی ایجاد کند.

 

 

کد خبر 1202255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha