عَلَم عزای حسین(ع) چتر پناه بی پناهان/ عشق حسینی، دلدادگان را به سوی معشوق فراخواند

شور حسینی در دارالمصلین شیروان بر کرونا تاخت و عاشقان ابا عبدالله الحسین به عشق ایشان دور یکدیگر جمع شده و عَلَم عزای حضرت چتر پناه بی پناهان شده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان شمالی - شیروان؛ پس از دو سال از شیوع کرونا و تعطیلی برخی از مساجد و هیئت ها به خاطر شیوع کرونا و جهت حفظ سلامت عزاداران، امسال شاهد حضور گسترده و پرشور مردم در مراسم ها هستیم، شور و عشق حسینی در دارالملصین شیروان کرونا را از پا درآورده است. در این شب ها عاشقان و دلدادگان اباعبدالله الحسین(ع) از پیر و جوان، زن و مرد، کودک و بزرگ همه پرشورتر از همیشه با حضور در هیئت ها، مساجد و تکایا با تشکیل حلقه های سینه زنی همراه با نوای «لبیک یا حسین»، «جانم فدای حسین» ساحت و اردات خود را به اهل بیت(ع)، سید و سالار شهیدان و 72 شهید کربلا به نمایش گذاشتند و در تاریکی شب با دستان رو به آسمان خیره شده، چشمانی گریان و صدای بغض آلود نام حسین را بر زبان می آورند و این همنوایی و یکصدایی در نقطه نقطه و جای جای شهر به گوش می رسد.

 

با وجود کرونا، برنامه های محرم امسال ممنوعیت نداشته و فقط تاکید بر اجرای رعایت دستوراالعمل های بهداشتی عزاداران است، عزادارای ها و مجالس روضه خوانی طبق سنت قدیم در تمام محله ها، تکایا، حسینیه ها، مساجد و هیئت ها در حال برگزاری است، تنها تفاوت مراسم با سال های گذشته حضور گسترده عاشقان حسینی خصوصا نوجوانان و جوانان است، آنان با شعار «لبیک یا حسین» و اینکه حیات عاشورا زنده است و از 1400 سال قبل به گوش می رسد نشان می دهند که یاد و نام حسین فراموش نشدنی و هر روز زنده تر می شود و این عشق و اردات مسلمانان تا نسل های آینده همچنان اودان و پایدار خواهد ماند.

 

مقدمات فرا رسیدن ماه محرم الحرام شامل (گردگیری، نظافت، عطرآگین نمودن مساجد، سیاه پوش نمودن شهر، اماکن، مساجد، خیابان ها، نصب پرده و پرچم با عناوین محرم بر سردرب ادارات و مغازه ها، آداب و رسوم شب اول ماه محرم است و عَلَم گردانی، اجرای تعزیه، برپایی موکب، ایستگاه صلواتی، همایش شیرخوارگان حسینی، رهروان زینبی ویژه خواهران توزیع بسته معیشتی و غذای گرم نذری بین نیازمندان، دسته روی روز تاسوعا و عاشورا، تجمع، سینه زنی و عزاداری در مصلی امام خامنه ای(ره) با حضور مردم و مسئولان از برنامه ها اجرایی دهه نخست ماه محرم است.

 

در این شب ها پس از اقامه نماز مغرب و عشاء کنار مساجد، هیئت ها و تکیه ها نوجوانان و جوانان پرچم به دست ایستاده و مردم را به مجلس روضه و عزای حسینی هدایت می کنند، سنتی که نزد مردم بسیار حرمت دارد و با ورود به مسجد شاهد اندوه، ماتم، گریه و ناله زنانی مشاهه می شود که سر بر سجده گذاشته و درخواست حاجت از حضرت را در این شب ها دارند، پیرزنی که در گوشه مسجد تسبیح به دست در حال سینه زنی با چادر صورت گریان خود را پوشانده و هق هق گریه اش همه را متوجه خود کرده، گویا یک سال انتظار برای عاشورایی دیگر غم بزرگی در دلش گذاشته است.

 

آن سوی دیگر مسجد مادری با فرزند خردسالش که به حرمت ماه محرم لباس مشکلی برتنش کرده و پیش بند یا حسین بر پیشانی بسته، مشغول خواندن قرآن و ریختن اشک هایی محرمانه ای است که گویا فقط منتظر این شب ها در مسجد بوده، عزدارای حسینی کودک و خردسال را مجذوب کرده و آرام تر از هر زمان دیگری در آغوش مادر فقط به خواندن قرآن و اشک های پنهان مادرش می نگرد، با وجود خردسال بودن گویا به او الهام شده که روضه حسینی حرمت دارد و سکوت شب را بر بی قراری و گریه و بهانه های وقت و بی وقت ترجیح می دهد.

 

تجمع بانوان که با لباس و چادر مشکی و حفظ حجاب اسلامی ظاهر شده که اکثر آنان به همراه کودکان خردسال هستند برای حضور در مراسم عزاداری مقابل درب وردی قابل تحسین است و با ورود به داخل مسجد گویا آرامش را یافته و به دنبال مکانی راحت جهت نشستن چندین ساعته مراسم روضه خوانی، عزاداری و نیایش و مناجات هستند.

 

در گوشه دیگری از مسجد چایخانه ای به چشم می خورد سینی های بزرگ چایی آنخ آماده توزیع در بین مهمانان حسینی است و خادمانی افتخاری که با شور و انگیزه ای چند برابر و وصف ناپذیر در این شب های گرم در حالی که عرق بر پیشانی اش نقش بسته مشغول پذیرایی، شستن استکان، خشک کردن، مرتب و نظافت فضای چایخانه هستند.

 

تنی چند از اعضای جمعیت هلال احمر هم در گوشه دیگر میزی برپا کرده، کسانی که بیماری خاص دارند و یا جهت آگاهی از فشارخون در صف ایستاده و یکی یکی توسط آنان فشارخون و مشاوره لازم ارائه می شود، این حرکت جهادی هلال احمر برای نخستین بار در سطح مساجد توجه همه عزادارن را برانگیخته است.

 

پس از سخنرانی امام جماعت مسجد، برق ها خاموش و نوحه خوانی و سینه زنی شروع می شود که  صدای گریه، شیون و ناله بیش از هر زمان دیگری به گوش می خورد، آری عزای 1400 ساله حسینی روز به روز بیشتر می شود و در دل شیعیان پایان نشدنی است.

 

رییس شورای هیئات مذهبی شیروان گفت: ماه محرم، یادآور بزرگترین حماسه ظلم ستیزی و آزادگی در تاریخ بشریت است.

 

«محمد محمدزاده قانعی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: محرم، یادآور بزرگترین حماسه ظلم ستیزی و آزادگی در تاریخ بشر است، حماسه انسان های پاکدل و راست قامتی که عاشقانه به وصل الهی لبیک گفتند و در راه دین و عقیده از جان مایه گذاشتند.

 

رییس شورای هیئات مذهبی شیروان عنوان کرد: عاشورا درس صبر، مقاومت و استقامت، جانبازی و ایثار، شجاعت، دین محوری و خدامحوری به همه ما می دهد و باید عبرت گرفتن و اندیشیدن به انگیزه های این قیام تاریخی در همه ابعاد زندگی مورد توجه قرار گیرد.

 

محمدزاده قانعی با اشاره به برگزاری مراسم دهه نخست محرم خاطرنشان کرد: مراسم عزاداری ماه محرم به مدت 10 شب در 220 مسجد شهری و روستایی، تکایا و بقاع متبرکه برگزار می شود که دستورالعمل و ضوابط برگزاری این مراسم ها در شرایط کرونا طبق جلسات از قبل برگزار شده به تمامی مسئولان ارائه و توصیه شده است.

 

وی با اشاره به ضرورت رعایت بهداشت فردی برای افرادی که در مراسم شرکت می کنند، تصریح کرد: بر اساس این دستورالعمل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی (در فضای باز یک متر و در فضای بسته دو متر)، تهویه مناسب در تکایا، دفع مناسب پسماندها و پساب مساجد، هیئت ها و ایستگاه های صلواتی و غیره، ممنوعیت هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری و توزیع نذورات صرفا در قالب مواد غذایی خشک و یا خام توصیه شده است.

 

 

کد خبر 1202303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha