بافندگان فرش در خراسان شمالی مشکل بازار فروش دارند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه بافندگان فرش دستباف با مشکل بازار فروش روبه رو هستند، گفت: تحریم ها سبب از دست رفتن بازار صادرات شده و البته تغییر فرهنگ مشتریان هم در این باره تاثیر داشته است.

«حسین حاجی بگلو» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارداشت: بازاریابی و بازارسازی فروش محصول تولید شده، یکی از دغدغه ها در صنعت فرش دستباف است و تحریم ها در بازار فروش تاثیر داشته است.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: تحریم ها سبب از دست رفتن بازار صادرات شده و البته تغییر فرهنگ و تغییر ذائقه مشتریان هم در این باره تاثیر داشته و مردم به استفاده از مبلمان و فرش ماشینی متمایل شده و کمتر به فرش دستباف تمایل دارند.

 

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات بافندگان فرش دستباف در استان، کمبود کارگاه متمرکز قالیبافی است به طوری که تنها چهار تا پنج کارگاه متمرکز قالیباقی در استان وجود دارد.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: این کارگاه ها به صورت سوله فعال است و مابقی بافندگان به صورت خانگی و معیشتی فعالیت دارند.

 

وی با اشاره به اینکه حقوق بافندگان فرش در استان بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: دستمزدها در کشور هم پایین است اما این مشکل در خراسان شمالی بیشتر است و نیاز است در این باره اداره کار ورود داشته باشد.

 

حاجی بگلو افزود: بافنده فرش به ازای هفت تا هشت ساعت کار روزانه کمتر از ۱۰۰ هزار تومان دریافت می کند که بسیار ناچیز است.

 

وی، برگزار نشدن نمایشگاه برای عرضه فرش را از دیگر دغدغه ها عنوان کرد و گفت: طی دو سال گذشته به علت شیوع کرونا نمایشگاه و جشنواره برگزار نشده است، البته امسال، جشنواره فرش در اصفهان برگزار شد که تولیدکنندگان این استان در این رویداد خوش درخشیدند.

 

ضرورت آموزش برای بافندگان 

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با تاکید بر لزوم برگزاری دوره های آموزشی برای فعالان عرصه صنعت فرش دستباف استان گفت: تولیدکننده های فرش باید با طرح جدید و سلیقه های بازار و مشتریان آشنا شوند تا بتوانند مطابق نیاز بازار، تولید داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: اکنون دیگر نباید به این قانع باشیم که فرش کُردی و یا فرش ترکمن با طرح قدیم خریدار داشته باشد، باید بافت و طرح های جدید به بافندگان و تولیدکنندگان آموزش داده شود.

 

حاجی بگلو اظهارداشت: با پیگیری های انجام شده، امسال سه دوره آموزشی در این باره برگزار شد که شامل دوره های آموزش رنگرزی در شهرستان راز و جرگلان، آموزش بهبافی قالی در بجنورد و دوره مجازی برای فروش است.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: در این دوره ها ۱۶۰ نفر به مدت سه روز آموزش های لازم را فرا گرفتند.

 

 

کد خبر 1203132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha