شهیدان مدافع حرم مصداق امروزی شهدای کربلا هستند/معرفت‌افزایی لازمه مجالس عزاداری امام حسین (ع)

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه معرفت‌افزایی لازمه مجالس عزاداری امام حسین (ع) است، گفت: روحانیون باید درس های مکتب اسلام و عاشورا را با درک از شرایط امروز جامعه و فهم مخاطب ارائه بدهند.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ هرساله با آغاز موسم ماه محرم؛ ایام عزاداری خاندان نبی مکرم اسلام و یاران با وفایشان، مراسم های سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران آن حضرت به همت هیات های مذهبی در سراسر دیار علویان برگزار می شود. امسال نیز در دهه اول محرم حسینی پیکیر مطهر شهیدان مدافع حرم سردار «رحیم کابلی»،‌ حجت الاسلام«محمدامین کریمیان» و « مصطفی تاش موسی» ازسرزمین خانطومان سوریه به این خطه از شمال کشور بازگشت و این سربازان حاج قاسم سلیمانی شور و حال عاشورایی به این سامان بخشیدند. همه ما براین باور معتقدیم که محرم و صفر نقش اساسی در فرهنگ دینی و بقای جامعه اسلامی دارد به طوری که امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند : «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است.» اما متأسفانه در دوره کنونی برخی از آداب و رسوم مذهبی و فرهنگی ما دچار غفلت، فراموشی، تحریف یا تضعیف شده اند، حتی با برپایی خیمه های عزاداری مساجد از عزاداران حسینی خالی شده اند که زیبنده جامعه اسلامی نیست. اینک وظیفه هرفرد علاقه مند به دین و آیین مقدس اسلام این است که سهم خود را در حفظ ، اصلاح و ادامه فرهنگ دینی و مذهبی به هر شکل ممکن و مجاز ، ایفا نماید. از این رو خبرگزاری شبستان در مازندران تلاش دارد با گفتگوهای تفصیلی با کارشناسان و وعاظ برجسته به احیا و حفظ شیوه های درست تعظیم شعائر دینی در این استان کمک کند.

 

در ادامه با حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه درمازندران و امام جمعه ساری به گفتگو نشسته ایم و متن کامل این گفتگو را با شما به اشتراک گذاشته ایم.

 

*در جامعه اسلامی مساجد به عنوان پایگاه های دینی در شكل گیری نهضت ها و حفظ آن نقش اساسی دارند و حفظ قیام حسینی بدون مساجد امكان پذیر نیست. لطفا نظر خود را در خصوص این جمله بفرمایید و اینکه چطور می توان اقامه عزای حسینی مسجد محور داشت؟ 

قطعا یکی از برنامه های بسیار پر شور که در هر مسجدی برگزار می شود مجالس عزاداری امام حسین(ع) است. و عزاداری  های مسجدی ها اگر در تراز انقلاب اسلامی و مورد رضایت شهدا باشد خود به خود مسجد ها در تداوم انقلاب هم همچون به وجود آمدن انقلاب هم نقش اساسی پیدا می کنند. باید بسترهای لازم برای بهره برداری هیات ها از مساجد در ایام عزاداری محرم فراهم شود.

 

*هر اندازه در عزاداری ها از سخنرانی روحانیون استفاده شود به همان میزان در جامعه اسلامی تاثیر گذار بوده و از منكرات كاسته و جرم و فساد نیز كاهش می یابد . اما متاسفانه به بهانه های مختلف شاهد حذف روحانی از مجالس سوگواری محرم هستیم لطفا بفرمایید چه توصیه و راهکاری برای تحقق این مهم دارید؟

 خلاء وجود یک روحانی در هیات به معنای این که این هیات فقط به شور و سوز که به جای خود مقدس است بسنده می کند که عمدتا شور بدون معرفت و شعور بزرگترین آفت است. البته آسیب دیگری که متوجه مجالس عزای سیدالشهدا(ع) است این که بعضی از روحانیون در هیات های مذهبی به معرفت افزایی توجه نمی کنند، روحانیون در هیات ها باید آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) را تشریح کنند و مانند مداح فقط به بعد هیجانی و شور توجه نکنند، روحانیون باید درس های مکتب اسلام را با ادبیات روز تحویل عزادار حسینی بدهند.واعظان باید با درک از شرایط امروز جامعه و فهم مخاطب به سخنرانی بپردازند.

 

*غفلت از اعتقادات دینی و شعائر اسلامی هزینه های سنگینی بر پیكره جامعه اسلامی وارد می كند كه افزایش جرم و جنایت از پیآمدهای آن است. لطفا بفرمایید برای حفظ و تعظیم شعائر دینی چه باید کرد؟

ایمان باید قوی شود، ایمان افزایی مورد توجه هیات ها باشد، اگر یک دهه هیات ها عزاداری کردند اما بعد از عاشورا ایمان آنها قوی تر نشده باشد این عزاداری ها بی فایده بوده است. هیات های عزاداری باید به بعد ایمان افزایی عزاداران حسینی توجه جدی داشته باشند.

 

*همگان مستحضریم که سلاح مستحكم مسلمانان در برابر كفار، قرآن و علمای دین هستند و باید از مداح محوری و بی روح بودن عزاداری های محرم جلوگیری كرد. لطفا بفرمایید چگونه می توان شاهد رفع مهجوریت قرآن در مجالس عزاداری باشیم؟

هیات باید از قبل از فرارسیدن ماه محرم ، جلسات معرفت افزایی داشته باشند. هیات ها در ارتباط با سازمان تبلیغات اسلامی هستند و باید در طول سال ازطریق برگزاری جلسات هم اندیشی توجیه شوند. باید بدانند بچه های مردم را در مجالس عزا آوردند اما از قرآن و معارف دین نگفتند خیانت به مردم است باید آداب دینی و معارف قرآن به عزاداران حسینی آموخت؛ اطلاعات دینی و حدیثی هیاتی ها باید افزایش داده شود.

 

*عزاداری برای امام حسین (ع) مختص به دهه اول ماه محرم نیست و فرهنگ عاشورایی در طول سال باید زنده بماند. لطفا بفرمایید چگونه می توان فرهنگ عاشورا در طول سال و در تمام شئون زندگی زنده نگه داشت؟

اولا مصائب در زندگی شخصی آدم ها زیاد اتفاق می افتد معمولا در مصائب شخصی محافل عزا برگزار می شود و خود به خود از مصائب اهل بیت(علیهم السلام) نیز در مجالس سوگواری گفته می شود و گل سرسبد محافل بیان مصائب اهل بیت (علیهم السلام) است از این رو تقریبا در همه ایام سال مصائب اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه حضرت سیدالشهدا(ع) جاری و ساری است. در شادی ها و ولادت ها نیز باید از امام حسین(ع) حرف زد، امام حسین(ع) را در عاشورا خلاصه نکنیم، امام حسین(ع) و معارف و فضائل آن حضرت باید برای مردم در طول سال تبیین کرد؛ امام حسین(ع) را فقط در عزاداری عاشورا خلاصه نکنیم.

 

*به لطف و عنایت خداوند متعال در ایام محرم حسینی شاهد بازگشت پیکرهای پاک شهدای مدافع حرم هستیم لطفا بفرمایید این عنایت خدا در ایام عزای سید و سالار شهدا امام حسین عليه السلام چه پیامی دارد؟

خداوند متعال را برای این عنایت ویژه جهت بازگشت پیکر های پاک شهدای مدافع حرم سردار« رحیم کابلی»،‌ حجت الاسلام «محمدامین کریمیان» و «مصطفی تاش موسی» به وطن شاکریم. شهدای مدافع حرم در حقیقت راه شهدای کربلا را رفتند. شهدای مدافع حرم مصداق امروزی شهدای کربلا هستند و پیام این مردان خدایی این که باید پشتیبان ولایت فقیه بود و در مسیر ولی زمان حرکت کرد.

 

امید که در پایان این ماه عزیز ، سربلندی و مغفرت حاصل تلاش تمامی عزاداران حسینی باشد.

کد خبر 1203204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha