اهدای نشان فرهنگ یار ملی به سه استاد در اختتامیه همایش بین المللی عمان سامانی

در اختتامیه همایش بین المللی عمان سامانی از ده عمان پژوه تجلیل شد ‌‌به سه نفر از این استادان از سوی رادیو فرهنگ نشان فرهنگیار ملی اهدا شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در این آیین، با حضور علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ، بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، قزوه مدیر دفتر موسیقی، شعر و سرود سازمان صدا و سیما، پیرعلی رییس دانشگاه شهرکرد، استاد شاه منصور شاه میرزا شاعر و معاون موسسه فرهنگی اکو از تاجیکستان و تعدادی از مسئولان استانی و کشوری و برون مرز، از استادان دکتر محمدعلی آذرشب، دکتر همایون علیدوستی به عنوان عمان پژوه و فرهنگیار ملی و استاد ملک‌محمد مسعودی  به عنوان فرهنگیار ملی با اهدای لوح و تندیس تجلیل شد.

همچنین دیگر استادان ازجمله: دکترمسعود نمازی بروجردی، دکتر مهرپویا صفار، استادمحمدتقی گنجعلی، دکترجمشید مردانی، دکتریاسر پیرعلی، دکتریوسف افشارنیا، استادشاه منصور شاه میرزا خواجه اف، دکتررضا ریاحی ودکتر عباس قنبری عدیوی به عنوان اساتید برتر عمان‌پژوهی با اهدای لوح و تندیس عمان‌پژوهی تجلیل شد.

کارنامه سه تن از استادانی که از طرف رادیو فرهنگ لوح و تندیس "فرهنگیار ملی" دریافت کردند بدین قرار است:

" دکترمحمدعلی آذرشب " به روستای چاه‌کوتاه شهرستان دشتی تعلق دارد، اما به دلیل شغل پدرش که مدام بین ایران و عراق در رفت و آمد بوده، در کربلای معلی به دنیا آمده است.

وی دوره کارشناسی خود را در رشته زبان عربی و علوم قرآنی دانشگاه اصول‌الدین بغداد گذرانده، سپس به توصیه شهید آیت‌الله صدر به موطن اصلی خویش ایران عزیمت می‌کند و تحصیل در رشته زبان و ادبیات عربی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران را پیش می‌گیرد. او حالا آنقدر در زبان عربی غور کرده است که علاوه بر مدیریت گروه عربی در دانشگاه تهران، کار خطیر ترجمه پیام‌ها و سخنان مقام معظم رهبری به زبان عربی را نیز بر عهده دارد.

دکترآذرشب مؤلف و مترجم بیش از 58 کتاب است و فعالیت‌هایی چون سردبیری مجله «ثقافتنا» و «ثقافة التقریب» و رایزنی فرهنگی ایران در خارطوم (سودان)، دمشق (سوریه) و مشاور مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را برعهده داشته است. وی چند مرکز علمی از جمله مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب و مرکز پژوهشی جهان اسلام را تأسیس کرده و یکی از اصلی‌ترین همراهان علامه عسگری در تأسیس دانشکده اصول دین در قم و تهران است.
*** 
 

استاد ملک‌محمد مسعودی (زادهٔ بهمن ۱۳۳۱)، معروف به ملک مسعودی خواننده نامدارموسیقی سنتی و بختیاری اهل بروجن است.
تحصیلات ابتدایی را در چهارمحال گذراند و در دوران دبیرستان به اصفهان آمد.استاد ملک مسعودی از محضر استاد جلال تاج اصفهانی، علی‌خان ساغری، حسن کسایی و نعمت‌الله ستوده بهره برد. علاقه او به موسیقی نواحی باعث شد تا به موسیقی فولکلور روی آورده و با توجه به استعداد و توانایی که داشت توانست به‌خوبی با این موسیقی آشنا شود.
***

دکتر همایون علیدوستی -شاعر و منتقدادبی -متولد ۱۳۴۵ در شهر کیان از توابع بخش مرکزی شهرستان شهرکرد در استان چهار محال بختیاری است. وی فارغ التحصیل مقطع دکترا در رشته ادبیات و زبان فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی است و در حال حاضر علاوه بر تدریس در مراکز آموزش عالی استان، در شورای شهر کیان نیز عضویت دارد.

از جمله آثاری که از علیدوستی به چاپ رسیده می توان به چندین مجموعه شعر با عناوین "پای لرز خربزه"، "طنزاخبار"، "قند نقد"، "اشک فانوس" ، "چشمه ها و آینه ها" ، "شب های بی ستاره" و "کاکتوس" اشاره کرد.

دیگر آثار  دکتر علیدوستی عبارتند از: در آستان جانان ( ترجمه ادبی بر دعای ابوحمزه ) فصلی به رنگ عشق ، یک سبد شقایق با موضوع شعر دفاع مقدس و غربت نوشته ها که حاوی خاطرات آزادگان استان چهار محال بختیاری است.
***
رادیو فرهنگ‌ چندسالی است در راستای تکریم از اهالی فکر و فرهنگ و به پاس خدمات فرهنگیاران كشورمان با اهدای لوح وتندیس از اساتید حوزه  فرهنگ ‌‌و هنر تقدیر می کند .

کد خبر 1203422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha