آئین دسته روی تاسوعای حسینی در بیرجند آغاز شد

همزمان با شب تاسوعای حسینی آئین دسته روی هیئات مذهبی شهرستان بیرجند طبق یک سنت دیرینه به منظور پرداختن به عزاداری و زنجیرزنی برای شهدای دشت کربلا آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، همزمان با نهم محرم روز تاسوعای حسینی هیئات مذهبی شهرستان بیرجند حرکت دسته روی و زنجیرزنی خود را در سطح محلات و مساجد این شهرستان آغاز کردند.

 

دسته عزاداری آیینی است که در آن جمعی از عزاداران به صورت گروهی در کوچه‌ها و خیابان‌ها به سوگواری برای پیامبر و خاندانش به‌خصوص امام حسین(ع) می‌پردازند و این آئین مذهبی با قدمتی دیرینه در ماه محرم به خصوص تاسوعا و عاشورای حسینی به اوج خود می رسد.

 

حرکت دسته روی هیئات مذهبی تنها مختصر به بیرجند نیست بلکه در تمامی شهرهای ایران این آئین دیده می شود و دسته های عزاداری همراه با علم گردانی، زنجیرزنی، نوحه خوانی و سینه زنی است.

 

معمولا دسته های عزاداری را مردان تشکیل می دهند و با حرکت در کوچه ها و خیابان ها صدای عزای حسین(ع) را به گوش همگان می رسانند تا لباس مشکی بر تن کنند و به میدان عزاداری بیایند و برای سیدالشهدا(ع) به عزاداری بپردازند.

 

گفتنی است؛ در شهرستان بیرجند هر سال در شب تاسوعا همه هیئات مذهبی با نوحه و زنجیرزنی خود را به مسجد امام حسین (ع) می رسانند و طبق یک آیین دیرینه در صبح تاسوعا، هیئات عزاداری در حسینیه امام رضا علیه السلام بیرجند حضور می یابند و به عزاداری می پردازند.

 

 

کد خبر 1203495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha