آیین سنتی «شمع‌گردانی» در بندر آستارا برگزار شد

همزمان با روز تاسوعای حسینی و در پاسداشت مقام رفیع علمدار کربلا حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) آیین مذهبی و سنتی «شمع‌گردانی» در مساجد، حسینیه‌ها، هئیت‌های مذهبی و تکایا بندر آستارا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، آیین مذهبی و سنتی «شمع‌گردانی» که عصر روز امروز (یکشنبه، 16 مرداد) و با حرکت دسته‌جات عزاداری آستارا آغاز شده و تا پاسی از شب ادامه دارد.

 

عزاداران در حالی که شمع‌هایی را در دست دارند در مساجد، حسینیه‌ها، هئیت‌‎های مذهبی و تکایا این شهر شمع‌ها را به یاد مظلومیت شهدای نینوا و رشادت علمدار کربلا حضرت عباس(ع) روشن کرده و در حالی که بر سر و سینه می‌زنند نذر و نیاز خود را نیز به درگاه باب الحوائج(ع) اعلام کرده تا به حاجات خود برسند.

 

در روز تاسوعا دسته‌جات عزاداری اقدام به شمع گردانی می‌کنند که با برگزاری این مراسم سنتی، عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت(ع) و حضرت عباس(ع) و امام حسین(ع) به نقطه اوج خود می‌رسد.

 

این آیین در زبان آذری و محلی به نام «شمع پایلاماخ» معروف بوده و عزاداران حسینی بعد از هشت روز عزاداری در مساجد و خیابان‌ها در روزی که منتسب به علمدار رشید کربلا، حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) است اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند و در سوگ آن علمدار رشید بر سر و سینه می‌زنند.

 

گفتنی است، آیین «شمع‌گردانی» در بین بانوان بندر آستارا از حال و هوای خاص برخوردار است، به طوری‌که بانوان در حالی که چادر و لباس مشکی بر تن کرده‌اند در مساجد و حسینیه‌ها جمع شده و ضمن سر دادن ندای عزاداری به شکل خاص با روشن کردن شمع و گره زدن تکه پارچه‌هایی خواستار برآورده شدن حاجات خود و خانواده می‌شوند.

کد خبر 1203663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha