برپایی حسینیه کودک در هیئت انصارالحسین رشت/ بذر محبت به اهل بیت(ع) که آبیاری می‌شود

حسینیه کودک با هدف آبیاری بذر محبت نونهالان به اهل بیت(ع) در هیئت انصارالحسین مسجد حاج صمد‌خان رشت بر پا شده تا بدین نحو شاهد اقدامی عملی و جهادی در راستای انتقال صحیح و عمیق باور‌های انقلابی و دینی به کودکان باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، کشورمان به برکت انقلاب اسلامی و برخورداری از نعمت وجود ولایت و ولی امر مسلمین جهان به ام‌القرآی جهان اسلام لقب یافته بنابراین در چنین شرایطی، اینکه بدانیم چگونه عمل کنیم تا در فرزندانمان بذر محبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) خاصه امام حسین(ع) درست آبیاری شود بسیار مهم است.

 

در اینجا اولین نکته این است که کودکانمان را با این بزرگان آشنا کنیم، زیرا فرزندی می‌تواند عاشورایی باشد که از همان ابتدا با زبان کودکانه و در حد فهم خودش با فلسفه و درس‌های قیام ابا عبدالله الحسین(ع) و عاشورا آشنا شود بنابراین محبت اگر بر پایه شناخت نباشد ،عمق چندانی نمی‌گیرد و نمی‌تواند تاثیر خود را تا کل زندگی فرد گسترش دهد.

 

پس از گذشت حدودا دو سال از انتشار ویروس منحوس کرونا و تبعات منفی آن بر اجتماعات، امسال شاهد برپایی و جوش و خروش هر چه تمام تر و وسیع‌تر هیئت‌ها، حسینیه‌ها، تکایا، موکب‌ها و برگزاری انواع مراسم‌ها در مساجد و در ایام عزای سرور و سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) هستیم که در این میان فعالیت حسینیه کودکان هیئت انصارالحسین(ع) رشت توجه همگان را به خود جلب کرد.

 

حسینیه کودک هیئت انصارالحسین(ع) مجموعا یک گروه شش نفره شامل خانم‌ها عاشوری، بحری، عرفانی، بادافره، فرزیدی و حسن خواه است و در واقع هر کدام از مربیان به شکل نوبتی و در زمینه‌ای خاص فعالیت دارند، این حسینیه همچنین امسال از وجود یک مربی معارف به عنوان مربی مهمان هم بهره می‌برد که شش جلسه در حد ۲۰ دقیقه برای نونهالان سخنرانی انجام داد.

 

در همین راستا گفت‌وگویی را با خانم‌ الهام عاشوری به عنوان سرگروه مربیان و سرپرست پایگاه بسیج خواهران مسجد حاج صمد‌خان واقع در خیابان سعدی رشت انجام دادیم که مشتمل بر تبیین اهداف، رویکردها و آثار چنین اقداماتی در سطح جامعه است و شرح آن از دیدگان شما می‌گذرد.


- درباره هیئت انصارالحسین(ع) و فعالیت‌های آن توضیح بفرمایید

هیئت انصارالحسین رشت از سال ۱۳۷۱ تاسیس شده و به صورت هفتگی مراسم‌های وعظ و روضه را منعقد می‌نماید، این هیئت در دهه امسال ۱۱ شب سخنرانی، مداحی و اطعام برقرار و نسبت به انجام تبلیغات در سطح شهر، فضای مجازی، راه‌اندازی کانال خاص برای بانوان به منظور فعالیت خاصه بر روی نونهالان دختر و پسر اقدام کرد.

 

- هدف از برپایی حسینیه کودک در این هیئت چه بود؟

نظر به استقبال خوب خانواده‌ها در برنامه‌های هیئت در طول سال و برگزاری چندین مرحله جشن عبادت برای نونهالان در سال ۹۷ و در محرم سال جاری حسینیه کودک راه‌اندازی شد و به طور متوسط هر شب حدود ۵۰ نفر در دو قالب سنی ۳ الی ۷ و از ۸ الی ۱۲ سال در آن حضور دارند. 

 

 

- در حسینیه کودک هیئت انصارالحسین(ع) رشت شاهد چه رویکردهایی هستیم؟

به منظور تعلیم آموزه‌های حسینی برای آشنایی با عزاداری‌های ایام محرم مناسبت‌هایی مثل ایراد سخنرانی، اجرای شعر و نوحه از سوی نونهالان، انجام کاردستی، نقاشی و غیره با موضوعات مناسبت همان روز، ویژه برنامه برای شخصیت‌های تاثیرگذار برای نونهالان نظیر روز علی اصغر، علی اکبر و حضرت قاسم را داریم همچنین برای ایجاد تنوع بحث پذیرایی نیز برای هر شب برنامه ریزی شده است.

لازم به ذکر است برای همه نونهالان حسینیه کارت عضویت تهیه و تا شب هشتم بالغ بر ۸۰  نونهال را شامل شده است.

علاوه بر اینکه در برخی از شب‌ها با شروع سینه زنی حاضران، حسینیه کودک نیز در جمع عموم مردم حاضر شده تا با فضای مجلس و روضه آشنایی و انس داشته باشند.

- اهداف برپایی حسینیه کودک چیست؟

استفاده بهتر والدین از مجالس، ایجاد فضای آرام تر در مجلس، ارائه آموزش‌های لازم متناسب با سنین نونهالان و تبیین مباحث مرتبط با لحاظ سن همراه با تفریح و فعالیت‌های جذاب به نحوی که خسته نشوند از جمله اهداف برپایی حسینیه کودک است.

علاوه بر اینها ایجاد علقه، ارتباط و پایه‌گذاری فعالیت‌های فرهنگی برای نسل جدید در راستای اهداف دینی و انقلابی و گرایش به جلسات دینی و هیئتی از دیگر اهدافی است که با برپایی این حسینیه محقق می‌شود.

به طور کلی ایجاد چنین مراکزی در جوار هیئات و مساجد باعث تحکیم ارتباط فی مابین نسل نونهالان، جذب و همراهی خانواده‌ها و انتقال صحیح و عمیق باور‌های انقلابی و دینی می‌گردد.

کد خبر 1203720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha